Nippon Steel a U.S. Steel se obrátily na americké soudy ve věci zablokovaného převzetí americké společnosti prezidentem Bidenem.
Chystané převzetí americké ocelárny za 14,9 miliardy dolarů, které akcionáři U.S. Steel schválili drtivou většinou v dubnu loňského roku, zablokoval na začátku ledna americký prezident Joe Biden. Finální rozhodnutí učinil na základě přezkoumání zahraniční investice Výborem pro zahraniční investice v USA (CFIUS), který nedosáhl konsensu a nebyl schopen akvizici jednoznačně doporučit. S odvoláním na obavy o národní bezpečnost se prezident rozhodl převzetí zablokovat. Proti akvizici dlouhodobě vystupovaly také americké odbory a znovuzvolený prezident Donald Trump.
Obě dotčené společnosti v reakci na rozhodnutí prezidenta podaly žalobu, ve které upozorňují na porušení práva na řádný proces a na nezákonné politické vměšování. Nippon Steel a U.S. Steel ve své žalobě dále poukazují na roli generálního ředitele Cleveland-Cliffs a prezidenta odborového svazu USW, kteří podle nich prováděli koordinované kroky s cílem zabránit uzavření dohody. Cleveland-Cliffs v minulosti usilovala o převzetí U.S. Steel, nicméně japonská společnost předložila výhodnější nabídku.
Spor s sebou nese riziko poškození vztahů mezi Spojenými státy a Japonskem, dvěma klíčovými spojenci. Podle analytiků z US-Asia Law Institute by tento krok mohl odradit japonské investory, kteří by mohli začít považovat investice v USA za příliš rizikové. Obavy o vzájemné vztahy již vyjádřili japonští politici i představitelé podnikatelského sektoru.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi, Nikkei
ELEC Expo 2025 v Maroku představuje historicky největší příležitost pro české firmy k prezentaci a expanzi na africké trhy v elektrotechnice a obnovitelných zdrojích.
Tato iniciativa zapojením nových technologií dále posílí pozici Kanady ve světě jako jednoho z lídrů ve výrobě baterií.
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.