Letošní obrat spojený s chovem koček v Japonsku dosáhne až 2,91 bilionu jenů (20 miliard dolarů). Výrazně se tak přibližuje příjmům, které přinesla tokijská olympiáda.
Japonský trh s potřebami pro domácí mazlíčky je dlouhodobě na vzestupu a chov koček je jeho nedílnou součástí. Nejde přitom o levnou záležitost. Podle Japonské asociace pro krmiva domácích mazlíčků z roku 2023 činily průměrné měsíční náklady na chov kočky přibližně 11 tisíc jenů. Pořízení nového mazlíčka pak zpravidla vychází na 100 tisíc jenů.
V roce 2024 bylo v Japonsku chováno 9,16 milionu koček, z toho 359 000 tvořila nově pořízená koťata. Celkové výdaje na chov koček (při zohlednění inflace oproti roku 2023) tak v loňském roce dosáhly hranice 1,35 bilionu jenů. K přímým výdajům lze navíc připočítat nákupy dárkových předmětů s motivem koček (asi 10 miliard jenů) či cestování za kočkami, tedy návštěvy kočičích kaváren nebo některé z mnoha turisticky vyhledávaných lokalit s volně žijícími kočkami (asi 15 miliard jenů).
Do celkových ekonomických dopadů tzv. nekonomics (neko – kočka v japonštině) je však nutné započítat i nepřímé efekty, jako jsou zisky výrobců krmiv nebo mzdy zaměstnanců v tomto odvětví. Tyto faktory, společně s přímými výdaji milovníků koček, by měly podle odhadu profesora Mijamota z Kansai University v tomto roce dosáhnout ekonomického vlivu ve výši 2,91 bilionu jenů.
Pro porovnání, čistý ekonomický přínos tokijských olympijských her v roce 2021 po odečtení ztrát dosáhl 3,77 bilionu jenů. Ekonom Mijamoto k tomu s nadsázkou poznamenal, že roztomilé kočky mají významný podíl na japonské ekonomice, který se svým významem blíží největší globální sportovní události.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi, Nikkei
ELEC Expo 2025 v Maroku představuje historicky největší příležitost pro české firmy k prezentaci a expanzi na africké trhy v elektrotechnice a obnovitelných zdrojích.
Tato iniciativa zapojením nových technologií dále posílí pozici Kanady ve světě jako jednoho z lídrů ve výrobě baterií.
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.