Výroba legendárních mopedů bude ukončena v květnu příštího roku. Jejich přizpůsobení novým emisním standardům by se výrobci nevyplatilo.
Malé mopedy o kapacitě 50 ccm a méně od japonského výrobce Honda se mohou pyšnit bohatou historií. První model, ikonická Honda Super Cub C100, byl na trh uveden již v roce 1958 a v následujících více než šesti dekádách bylo v řadě Super Cub vyrobeno přes 110 miliónů kusů.
Největší popularitě se mopedy Super Cub dlouhodobě těšily na domácím trhu, kde se staly symbolem poválečného ekonomického rozvoje, a i dnes se mohou pyšnit ve své kategorii více než 80% podílem na trhu.
Prodeje těchto mopedů nicméně v konkurenci elektroskútrů a elektrokol v posledních letech setrvale klesají. Vloni se v této kategorii v Japonsku prodalo pouze 92 824 kusů. V dobách největší slávy v 80. letech se přitom ročně běžně prodalo přes 2 mil. motorek.
Pomyslným hřebíčkem do rakve legendární řady mopedů se staly chystané změny v emisních standardech, jež vstoupí v platnost v listopadu příštího roku. Vývoj katalyzátorů pro nízkokapacitní mopedy, který by byl v souladu s novými pravidly, by byl podle výrobce natolik nákladný, že by současnou cenu dokonce zdvojnásobil. Tyto 50ccm mopedy, které se dnes prodávají za 200 až 300 tisíc jenů, by tak stály více než 125cc varianty, které lze od stejného výrobce pořídit za cenu od 300 tisíc jenů.
Poslední Honda Super Cub z výrobních linek sjede v květnu roku 2025.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Nikkei
Turecko se dohodlo se Sýrií na vývozu elektřiny a zemního plynu. Spolupráce zahrnuje také investice do infrastruktury a těžby.
Pod jeho vedením Doosan Enerbility posílila svou pozici na globálním trhu s jadernou energií a přispěla k nabídce na projekt jaderné elektrárny Dukovany v Česku.
Japonský řetězec Lawson otevřel futuristickou verzi své samoobsluhy, ve které využívá AI k analýze zákaznického chování i optimalizaci prodeje.
Thajský ministr obchodu Pichai Naripthaphan a eurokomisař Maroš Šefčovič se setkali v Paříži, aby urychlili jednání o dohodě o volném obchodu (FTA) mezi Thajskem a Evropskou unií. Obě strany si kladou za cíl dokončit vyjednávání do konce roku 2025.