Výroba legendárních mopedů bude ukončena v květnu příštího roku. Jejich přizpůsobení novým emisním standardům by se výrobci nevyplatilo.
Malé mopedy o kapacitě 50 ccm a méně od japonského výrobce Honda se mohou pyšnit bohatou historií. První model, ikonická Honda Super Cub C100, byl na trh uveden již v roce 1958 a v následujících více než šesti dekádách bylo v řadě Super Cub vyrobeno přes 110 miliónů kusů.
Největší popularitě se mopedy Super Cub dlouhodobě těšily na domácím trhu, kde se staly symbolem poválečného ekonomického rozvoje, a i dnes se mohou pyšnit ve své kategorii více než 80% podílem na trhu.
Prodeje těchto mopedů nicméně v konkurenci elektroskútrů a elektrokol v posledních letech setrvale klesají. Vloni se v této kategorii v Japonsku prodalo pouze 92 824 kusů. V dobách největší slávy v 80. letech se přitom ročně běžně prodalo přes 2 mil. motorek.
Pomyslným hřebíčkem do rakve legendární řady mopedů se staly chystané změny v emisních standardech, jež vstoupí v platnost v listopadu příštího roku. Vývoj katalyzátorů pro nízkokapacitní mopedy, který by byl v souladu s novými pravidly, by byl podle výrobce natolik nákladný, že by současnou cenu dokonce zdvojnásobil. Tyto 50ccm mopedy, které se dnes prodávají za 200 až 300 tisíc jenů, by tak stály více než 125cc varianty, které lze od stejného výrobce pořídit za cenu od 300 tisíc jenů.
Poslední Honda Super Cub z výrobních linek sjede v květnu roku 2025.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Nikkei
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.
Na Letišti Václava Havla Praha zahájila provoz nová nákladní linka. Zboží mezi Prahou a čínským městem Čcheng-tu nově přepravuje letecká společnost Central Airlines.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.