Ani měsíce intenzivních jednání nezajistily Japonsku výjimku ze série nově zaváděných amerických cel. Nová sazba dokonce představuje jednoprocentní nárůst oproti původnímu dubnovému oznámení.
Americký prezident Donald Trump informoval formálním dopisem japonského premiéra Šigeru Išibu, že od 1. srpna 2025 bude na veškerý japonský dovoz do USA uvaleno clo ve výši 25 %. Opatření je součástí širšího balíčku celních rozhodnutí, která byla obdobně sdělena i dalším zemím, včetně Jižní Koreje, Malajsie a Kazachstánu. V dopise Trump deklaroval vůli navzdory trvajícímu obchodnímu deficitu v neprospěch USA nadále obchodně spolupracovat a současně varoval, že případná odvetná opatření by mohla vést k dalšímu navýšení cel z americké strany.
Finanční trhy na oznámení zareagovaly okamžitě. Japonský jen oslabil na dvoutýdenní minimum a pohybuje se okolo 146,4 jenu za americký dolar. Tokijská burza pak sice mírně posílila, avšak mezi investory přetrvává nejistota a v následujících dnech se očekává zvýšená volatilita indexu Nikkei.
Japonsko, podobně jako řada dalších zemí, se po dubnovém oznámení Trumpových tarifů pokusilo s americkou administrativou vyjednat výjimku. Dosavadní jednání však nevedla k žádné konkrétní dohodě a výsledkem bylo pouze mírné navýšení sazby z původních 24 % na současných 25 %.
Premiér Šigeru Išiba ve svém dnešním vyjádření uvedl, že ani datum zavedení, ani konečná výše tarifů nemusí být definitivní a potvrdil, že Japonsko již obdrželo pozvání k dalšímu kolu jednání. S ohledem na blížící se volby do horní komory parlamentu, které se uskuteční 20. července, však nelze očekávat, že by japonská vláda byla ochotna činit výraznější ústupky – ty by totiž mohly být domácí veřejností vnímány jako projev slabosti.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi, Nikkei
Zvýšené globální napětí v obchodní politice vytváří novou příležitost pro firmy z EU. Španělsko si aktivně buduje pozici distribučního a obchodního uzlu mezi Evropou a zeměmi, jako jsou Brazílie, Mexiko, Indie a Maroko a české firmy mohou být u toho.
Maroko se stále výrazněji prosazuje jako atraktivní trh s rostoucím významem pro zahraniční obchod. Stabilní prostředí, dynamický rozvoj a strategická poloha z něj činí zajímavou příležitost pro české exportéry.
Pokud právě atestujete dokumenty ve Spojených arabských emirátech, případně se na to v dohledné době chystáte, věnujte pozornost následující informaci.
Počet domácích mazlíčků v chilských domácnostech je od doby pandemie na vzestupu. Švýcarská firma Nestlé se tak rozhodla upevnit svoji pozici jedničky na chilském trhu a do zvětšení plochy distribučního centra pro svoji značku Purina investuje 30 milionů dolarů.