Zahraniční kancelář CzechTrade
Turecko

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.

Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Kontakty

JUDr. Nedělka Michal

CzechTrade Turecko

JUDr. Michal Nedělka ředitel zahraniční kanceláře
Abdi Ipekci Cad. 71, Czech Consulate Building, Macka
34 367, Istanbul
Türkiye
www.czechtrade.com.tr

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Rady pro exportéry do Turecka

Informace o Turecku

Turecké hospodářství je považováno za jedno ze zajímavějších v rámci rozvíjejících se trhů. Z regionálního pohledu se jedná o nejsilnější ekonomiku na Blízkém východě a 7. největší v Evropě, s HDP dosahujícím na konci roku 2019 hodnoty 754 mld. USD v běžných cenách. I přes turbulentní vývoj turecké ekonomiky v posledních letech způsobený geopolitickým i vnitřním napětím, propadem turecké liry, růstem úrokových sazeb a inflací spotřebitelských cen se podařilo udržet růst HDP ve výši 0,87 % v roce 2019. Do nástupu koronakrize se ekonomická situace v prvním kvartále 2020 dále výrazně zlepšovala, což dokládal například vysoký (20%) meziroční nárůst prodejů osobních vozů. Díky nutným restriktivním opatřením, se však dle OECD pro rok 2020 očekává propad turecké ekonomiky o 5 až 8 % (single hit / double hit scenario).

Česko-turecké obchodní vztahy mají dlouholetou tradici sahající až ke konci První světové války a v současnosti je Turecko pro Českou republiku 6. největším exportním trhem mimo země EU s obratem 82,6 mld. Kč za rok 2019. Česká republika má vůči Turecku dlouhodobě vysoké saldo obchodní bilance, které dosáhlo vrcholu v roce 2016. Od té doby se postupně snižuje, když za rok 2019 činilo 5,8 mld. Kč (v roce 2018 to bylo 10,2 mld. Kč) Vzhledem k oslabující turecké liře se dá očekávat, že se český přebytek v rámci vzájemné obchodní bilance bude dále snižovat.

Čeští exportéři se mohou v Turecku opírat o velmi dobrou reputaci a široké spektrum uplatnitelnosti českých výrobků a služeb v mnoha různých sektorech. Největším sektorem pro odbyt českých výrobků je tradičně automobilový průmysl, strojírenství, dopravní prostředky a stroje všech druhů. V současnosti se českým exportérům daří také v oblasti ICT, energetiky, chemickém a farmaceutickém průmyslu, důlním a těžebním průmyslu nebo v potravinovém průmyslu a zemědělství.

Mezi významné a úspěšné aktivity českých firem v Turecku patří především projekty, jako výstavba inteligentního dopravního systému v Izmiru v hodnotě 510 mil. Kč realizovaného a dokončeného konsorciem firem AŽD Praha a.s. a CROSS Zlín v roce 2019, který se má stát referenčním projektem pro celé Turecko. Významnými projekty jsou též odborná spolupráce ÚJV Řež s Úřadem pro atomovou energii Turecka spočívající v procesu licencování jaderné elektrárny Akkuyu a odborném školení jejích zaměstnanců či energetické projekty společností ČEZ a EnergoPro. V oblasti stavebnictví a veřejných zakázek je v Turecku aktivní i firma Metrostav-Ankara Inšaat.

Příležitostí pro české firmy a výrobky na Tureckém trhu je však stále víc, jelikož Turecko ve snaze přitáhnout zahraniční investice nadále rozšiřuje a zlepšuje systém státních investičních podpor a pobídek. Především v souvislosti s přípravou na vstup do Evropské unie byla odstraněna většina z dovozních cel pro státy EU a neustále dochází k harmonizaci obchodní a právní legislativy s evropskými standardy. Perspektivní oblastí tak pro české firmy mohou být tendrová řízení v rámci projektů multilaterální rozvojové pomoci EU a zapojení se do programů „Instrument for Pre-Accession Assistance“ IPA II. Jako velmi zajímavé se v rámci těchto projektů jeví oblasti týkající se zabezpečení dodávek čisté vody, čištění odpadních vod, zpracování a sanace pevných městských odpadů a současně též sektor kolejové dopravy.

Podrobné teritoriální informace o turecké ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
GMT +2 hodiny
letní čas: GMT +3 hodiny

Desatero pro obchodování

  1. Respektujte rozdílnou kulturu
    Turci kladou velký důraz na formálnost, úctu a osobní vztahy. Během schůzek se očekává pozdrav podáním ruky, oslovení a zdvořilost. Buďte diskrétní v politických a náboženských otázkách. Těmto tématům se raději zcela vyhněte. Vyvarujte se používat kapesník na veřejnosti nebo u jídla, což považují za neslušné. Nevhodné je také plést si Turky s Araby nebo podivovat se nad jejich vyjadřováním úcty ke státním symbolům.
  2. Budujte osobní vztahy
    Běžným komunikačním kanálem je e-mail. Pro detailnější diskusi je vhodnější telefonát. Velké oblibě se těší WhatsApp. Ovšem klíčem k úspěchu jsou dlouhodobé osobní vztahy. Naplánujte si časté návštěvy Turecka. Místní obchodníci si váží důvěry a osobního přístupu. Schůzky doporučujeme doplnit o neformální večeře nebo jiná společenská setkání. Turci rádi konverzují na nezávazná témata, aby svého obchodního partnera dobře poznali. Velmi populární je sport, Turci milují fotbal a basketbal. Naopak se vyvarujte náboženským a politickým tématům.
  3. Buďte trpěliví a vytrvalí
    Připravte se na to, že obchodní vyjednávání v Turecku bude trvat déle. Turci si dávají čas s rozhodováním. Buďte trpěliví a připravení na vícero setkání. Nenechte se odradit, když se partner odmlčí, zdvořile se připomeňte a požádejte o reakci.
  4. Dodržujte formálnost
    Při oslovování používejte tituly jako „Bey“ pro muže a „Hanım“ pro ženy (například Ahmet Bey). Dbejte o svůj zevnějšek. Turci si potrpí na elegantní, čisté a padnoucí oblečení. Pokud přijdete na jednání formálně oblečeni, získáte si jejich respekt, a to jak v tradičních a konzervativních firmách, tak i v korporátech. Mějte pečlivě připravené prezentační materiály, buď v turečtině nebo angličtině.
  5. Příprava je základ
    Turečtí obchodníci jsou zkušení vyjednávači. Očekávají diskuze o cenách i obchodních podmínkách. Projevte obchodnický talent. Mějte připravenu rezervu pro ústupky. Být připraven na kompromis umožní dosáhnout oboustranně výhodné dohody. Jednání by se měl účastnit zástupce společnosti s rozhodovací pravomocí, který bude velmi dobře argumentačně vybaven pokud jde o cenu, konkurenci a aktuální situaci na trhu. Turci velmi ocení reference od místních firem. Získání první reference bude velmi náročné, ale v dlouhodobém horizontu nadmíru užitečné.
  6. Buďte flexibilní
    Turecký trh je dynamický a podmínky při jednáních se mohou rychle měnit. Pro jednání si připravte různé alternativy. Umět se rychle přizpůsobit změnám je klíčem k úspěchu. Nezapomeňte, že pokud již jednou s cenou souhlasíte, neměli byste své rozhodnutí měnit.
  7. Zvažte spolupráci s místním distributorem
    Velkou výhodou je místní distributor, který vám pomůže překonat jazykovou bariéru, kulturní rozdíly a lokální regulace. Distributoři mají přímý přístup ke klientům a dobře znají místní specifika. V Turecku se často spoléhá na silnou lokální síť kontaktů, což místní distributor může výrazně urychlit. Jeho zapojením si usnadníte expanzi na trh a zvýšíte šance na úspěch. V hledání místního distributora může pomoci naše zahraniční kancelář CzechTrade Turecko.
  8. Respektujte čas modliteb a náboženské zvyklosti
    Mějte na zřeteli islámské náboženské povinnosti, včetně modliteb pětkrát denně, nebo specifická pravidla během Ramadánu. Během tohoto měsíce může být pracovní režim pomalejší a některé obchody uzavřeny. Turecko je v přístupu k náboženským otázkám stále ještě poměrně liberální, zejména pokud jde o velká města. 
  9. Buďte transparentní
    V Turecku je férovost a otevřenost důležitá pro udržení dlouhodobých obchodních vztahů. Postranní úmysly nebo nepřesnosti mohou poškodit vzájemnou důvěru. Případné problémy, vyřešte přímo a otevřeně. Turecký partner tento přístup ocení. Turci neradi říkají negativní zprávy, a proto i vy se snažte vést jednání v optimistickém duchu.
  10. Využijte služeb od profesionálů
    Mnohé turecké právní předpisy jsou odlišné od evropských nebo západních norem. Spolupráce s místními právními a účetními poradci je nezbytná pro pochopení daňových pravidel, celních předpisů a pracovního práva. Zejména celní proces při dovozu bývá administrativně náročný. Také doporučujeme zjistit si o svém obchodním partnerovi co možná nejvíce informací, abyste předešli případným problémům. Se zprostředkováním nezbytných kontaktů a bližšími informacemi může opět pomoci naše zahraniční kancelář CzechTrade Turecko.

Doporučení při vstupu a vhodných služeb

Vyhledání obchodních partnerů

V Turecku existují placené databáze firemních kontaktů, které ale nejsou tak obsáhlé jako je tomu například v ČR. Při vyhledávání jsou dále dobrým alternativním zdrojem místní firemní asociace, u kterých musí být místní subjekty registrovány. Asociace se v Turecku dělí oborově a teritoriálně. Rovněž bychom doporučovali projít místní oborové veletrhy, resp. seznamy jejich vystavovatelů. Celou mozaiku v úvodním kroku uzavírá vyhledávání firem pomocí klíčových slov na Googlu.
Tímto procesem si můžete projít sami, případně neváhejte kontaktovat naši zahraniční kancelář, která vám seznam potenciálních kontaktů (tzv. long-list) se základními informacemi bezplatně připraví. Naše kancelář totiž za více než 20leté působení v Turecku disponuje svými databázemi firem a kontakty napříč obory.


Výběr a ověření prioritních firem

V následujícím kroku je nutné místní firmy dle referencí a jejich webů protřídit a vybrat ty nejzajímavější partnery pro oslovení. V tomto kroku je částečně nástrahou fakt, že poměrně velká část místních firem (záleží na oboru) má web pouze v turečtině. Web bez anglického překladu automaticky neznamená, že je firma špatná/nevhodná, pouze naznačuje, že se společnost zaměřuje na domácí klientelu. Naštěstí instalované překladače ve vyhledávačích (Google Chrome apod.) za dvě kliknutí dokáží turečtinu bez problémů přeložit.

Od druhé poloviny roku 2018, kdy bylo Turecko zasaženo měnovou krizí, jsme zaznamenali vyšší množství dotazů ohledně platební morálky místních firem. V privátním sektoru chyběl cash-flow. Situace se od té doby významně zlepšila, avšak nyní přepokládáme, že se tento stav může jednoduše navrátit. Proto doporučujeme aspoň základní ověřením, zda místní firma není dlužníkem. To se dá vyhledat v místních rejstřících, s čímž vám rádi na kanceláři CzechTrade pomůžeme.


Oslovení

Turecký partner, na email zaslaný od neznámé osoby s pravděpodobností hraničící s jistotou neodpoví. Oslovení je nutné provést telefonicky, provolat se přes centrálu na zodpovědného zástupce firmy. Přidaná hodnota kanceláře CzechTrade je v tomto kroku nejvyšší, jelikož eliminujeme jazykovou bariéru a představujeme se jako zástupci státní správy, což nám vzhledem ke kulturním specifikům země lépe otevírá dveře k následujícím jednáním. 

Cílem telefonického oslovení je standardně domluvení osobních schůzek v teritoriu, na které české firmy dále doprovázíme. Vzhledem k aktuální situaci, v případě zájmu turecké strany, podstupujeme adresné kontakty jednotlivých zástupců tureckých společnostní na české firmy pro následnou komunikaci. Od počátku korona-krize jsme takto odmluvili řadu jednání. V některých případech již české společnosti zaslaly vzorky do Turecka. Rádi tak pomůžeme i vám.


Odkazy
Sdružení tureckých obchodních a průmyslových komor a komoditních burz „TOBB“: www.tobb.org.tr 
Portál Invest in Turkey: www.invest.gov.tr 
Přehled veletrhů v zemi: https://www.eventseye.com/fairs/c1_trade-shows_turkey.html

Nejvýznamnější výstaviště

 

Perspektivní obory

  • automobilový průmysl,
  • dopravní prostředky ostatní, manipulační prostředky a zařízení,
  • energetika,
  • strojírenství, výroba strojů,
  • investiční celky.

Reference

  • Kentico Software

    „Oceňujeme kvalitu a příznivou cenu poskytovaných služeb při podpoře našich zahraničních aktivit. Doposud jsme využili asistenční služby CzechTrade na trzích Itálie, Izraele, Turecka a Spojených arabských emirátů. Největším úspěchem bylo otevření tureckého trhu s velkou pomocí místního zástupce CzechTrade Vladislava Polácha."

    Petr Palas

    territory sales manager EMEA

    www.kentico.com

  • Medovník

    „Děkujeme za zaslané shrnutí právě proběhlé akce CNR FOOD ISTANBUL a hlavně chci poděkovat za perfektní organizaci, kvalitní komunikaci, vyčerpávající průvodcovské a doprovodné služby, pohostinnost a celkovou vstřícnost nejen vaší, ale všech organizátorů."

    Jiří Černý

    ředitel společnosti

    www.medovnik.cz

  • VEST

    „Účast na veletrzích pod hlavičkou CzechTrade nám šetří nejenom finance, ale i čas a energii s organizací, výstavbou stánku a dopravou vzorků. Veletrhy jsou pro nás nejvýznamnějším zdrojem nových kontaktů a tedy i potenciálních exportních příležitostí. Aktuálním nejčerstvějším exportním úspěchem je vývoz zboží na Mauricius. Kontakt jsme získali na veletrhu CNR v Istanbulu."

    Jana Hudečková

    manažerka společnosti

    vestzlin.cz

  • EVONA a.s.

    „S agenturou CzechTrade spolupracujeme dlouhá léta a vždy jsme byli velmi spokojení. Aktuálně vyzdvihujeme práci pana Vladislava Polácha z kanceláře v Istanbulu. Jeho vstřícný přístup, profesionalita a znalosti jsou pro nás (byť již né nováčky na tureckém trhu) nedocenitelné. Vše fungovalo na jedničku.“

    Ing. Petra Hulínová

    ředitelka export/import oddělení

    www.evona.eu