České firmy by se v Maroku měly zaměřit zejména na segment vitamínových, izotonických a energetických nápojů, které jsou v Maroku zatím velmi slabě zastoupené.
Marocký trh s nealkoholickými nápoji v posledních letech vykazuje výrazný růst a mimořádnou odolnost vůči globálním ekonomickým výkyvům. V roce 2024 dosáhla celková hodnota tohoto segmentu 651 milionů eur, přičemž analytici předpokládají pokračující růst i v následujících letech.
K nejdynamičtěji rostoucím kategoriím patří balená voda s meziročním růstem o 11 % a energetické nápoje s meziročním růstem o 10 %, což odráží změny v životním stylu a rostoucí zájem marockých spotřebitelů o nové typy nápojů.
Jedním z hlavních rysů marockého trhu je jeho nízká míra nasycení v určitých segmentech, a zároveň vysoká poptávka ze strany mladé, urbanizované populace, která hledá produkty podporující aktivní životní styl.
Zatímco tradiční limonády a balená voda mají v Maroku pevné postavení, nabídka funkčních nápojů – tedy vitamínových, izotonických a energetických – je zatím velmi omezená.
To otevírá českým výrobcům prostor pro vstup se specifickými produkty, které dokážou oslovit stále náročnější a více informované marocké zákazníky.
Pro lepší představu: český trh s energetickými nápoji v roce 2024 překonal hodnotu 181 milionů dolarů a vykazuje stabilní růst díky posunu ve vnímání zdravějších alternativ a důrazu na sportovní a aktivní životní styl.
Podobné změny v preferencích lze dnes pozorovat i v Maroku, kde přibývá fitness center, sportovních aktivit a zájmu o zdravější životní styl. Zkušenosti z českého trhu tak mohou být pro české firmy cennou výhodou při lokalizaci nabídky – například přizpůsobením produktů sladší chuti nebo rozšířením variant bez umělých sladidel.
Distribuční síť v Maroku je dobře rozvinutá a zahrnuje supermarkety, čerpací stanice, fitness centra, hotely a vendingové automaty. Díky tomu je možné produkty rychle dostat k cílovým zákazníkům, ať už v hlavních městech jako Casablanca, Rabat a Marrákeš, nebo v menších regionech, kde roste kupní síla.
Čeští výrobci, kteří dokáží správně pochopit místní chuťové preference a vybudovat efektivní distribuční partnerství, mají šanci rychle získat silnou pozici na trhu a využít tento růstový potenciál ve svůj prospěch.
Zaujala vás tato zpráva? Zvažujete rozšířit své obchodní aktivity do Afriky? Neváhejte oslovit naši kancelář CzechTrade Maroko. Nasměrujeme vás k novým obchodním příležitostem a pomůžeme vám navázat kontakty.
Autor: Zahraniční kancelář CzechTrade Maroko.
Zdroje: www.statista.com / Studie kanceláře CzechTrade /; studie agentury eLeader
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.
Energetická scéna Peru prochází významnou transformací. Země, tradičně spoléhající na vodní energii a zemní plyn, stále více obrací svou pozornost k nekonvenčním obnovitelným zdrojům energie (OZE), především k solární fotovoltaice (FV) a větrné energii.