Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Díky své strategické poloze je Marocké království označováno za jednu z bran do Afriky. Toho využívá řada evropských firem, které tam přesunuly výrobu nebo založily pobočky. „Maroko by chtělo tuto pozici v budoucnosti ještě více posílit a stát se významnou destinací pro byznys a investice,” říká Tamer El-Sibai, ředitel CzechTrade Maroko v rozhovoru pro TRADE NEWS.
Maroko hledá nové obchodní příležitosti od zaběhlých trhů západní Evropy. Tato změna zaměření se na tradiční partnery přináší příležitosti pro české firmy.
Maroko investuje do udržitelní budoucnosti. Investice se zaměřuje na moderní technologie, což představuje příležitost pro české firmy jak se do projektů zapojit.
Maroko vstoupí na trh se zkapalněným zemním plynem (LNG) do konce roku 2025, kdy se začne s výstavbou zpracovatelských, zkapalňovacích a skladovacích zařízení, poté se bude budovat zpracovatelské zařízení a 120 kilometrů dlouhý plynovod.
Kvůli špatné sklizni ve světě stoupá cena kávy v Maroku o 74 %, což má přímý dopad na zákazníky v době kdy se zvýšila konzumace kávy v zemi.
Marocké království je v posledních letech nejstabilnější severoafrickou zemí, se kterou výrazněji neotřáslo ani tzv. arabské jaro. Současný panovnický rod vládne zemi už od roku 1666, samotné království existuje od počátku 9. století.
Země patří do arabské oblasti, udržuje si však relativně pevné ekonomické i politické vazby se Západem, s EU i s USA. Ve své historii nikdy nenastoupilo Maroko cestu budování socialismu, a proto bylo před rokem 1990 do značné míry stranou pozornosti zemí sovětského bloku, na rozdíl například od sousedního Alžírska. Přesto i v tomto období existovala ekonomická spolupráce mezi bývalým Československem a Marokem, na kterou je možno navazovat.
V posledním desetiletí marocká ekonomika vykazuje výrazný růst HDP (v průměru 5 % za rok), doprovázený relativně nízkou mírou inflace (2 %), rozvojem domácí poptávky i veřejných investic. K hlavnímu exportnímu sortimentu patří fosfáty (Maroko má největší zásoby na světě), oděvy, elektrosoučástky a kabely, mořské produkty, zelenina a ovoce. Řada nadnárodních společností využívá lacinější marockou pracovní sílu. Tradičně mají v Maroku své závody světoví výrobci oděvů, od 90. let se v marockých bezcelních zónách usazují zástupci automobilového průmyslu, ale i dalších odvětví (mj. aeronautiky).
Čeští exportéři mohou využít aktivních a dynamických vazeb marocké ekonomiky s evropskou. Tyto vazby jsou tradičně nejsilnější s Francií a se Španělskem. I v Maroku je však zájem zahraniční obchod diversifikovat na další členské země EU. Je na českých exportérech, aby tento zájem využili.
Podrobné teritoriální informace o marocké ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Časové pásmo
GMT
V prvním kroku je třeba vyhledat vhodné kontakty na vhodné obchodní partnery. Je možné využít obvyklé cesty, mezi něž patří marocké obchodní komory a různé firemní asociace, dále pak placené databáze firemních kontaktů, které ale nejsou tak obsáhlé jako je tomu v Česku.
V Maroku zatím není tolik rozšířený internet, byť poměrně dobře funguje, jako je tomu v Evropě, vyhledávaní partnera pomocí této sítě je tedy méně účinné.
Proto vám zahraniční kancelář CzechTrade Maroko nabízí pomoc a podle definice obchodního partnera tyto společnosti vyhledat a zaslat výběr firem. Stejně tak CzechTrade Maroko může pomoci s prověřením vaší databáze kontaktů a eliminovat neplatné.
Dalším krokem je výběr firem k oslovení. Pokud firmu vyhledáváte sami, zaměřte se na ty, které na webových stránkách uvádějí reference pro segment vašeho zájmu. Cílový zákazník je ve většině případů obsluhován lokálním dovozcem či distributorem, na kterého je třeba se zaměřit jako na potenciálního partnera, nikoli na koncového zákazníka.
Poměrně velká část místních firem nemá žádný web nebo ho provozuje pouze v arabštině, popřípadě francouzštině. Pokud firma neprovozuje překlad webové prezentace do angličtiny, neznamená to, že není vhodná stát se vaším obchodním partnerem.
Je důležité zjistit a oslovit správnou osobu, ideálně člena managementu. Kontaktní informace na tyto lidi však nebývají u větších organizací veřejně přímo dostupné a je tedy potřeba se k nim propracovat. Opět v této fázi dokáže CzechTrade Maroko podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů. Na vás bude rozhodnutí z oborového hlediska.
Třetím krokem je vytipované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály e-mailem a následně telefonicky ověřit zájem o výrobek či službu.
Marocké firmy je vhodné oslovit s informací o vlastní firmě, o výrobcích, které hodláte partnerovi nabídnout. Nezbytné je odvolat se na zdroj kontaktu, neboť dobré reference a doporučení mohou být v obchodě rozhodující. Pokud jde o reakci, buďte trpěliví. Odpověď urgujte slušnou formou. Nejvhodnější je zeptat se, zda jsou zaslané materiály dostačující. Pokud marocká firma ani do měsíce nezareaguje, nemá o nabídku zájem.
Kultura a arabský květnatý způsob myšlení a vyjadřování vedou ke skutečnosti, že Maročan zpravidla nepoužívá slůvko „ne“. Naopak, ve snaze vyhovět partnerovi, je při různých příležitostech připraven slíbit i věci, jejichž splnění lze těžko očekávat. Tento rys může zvláště u nezkušených evropských obchodníků způsobit vážné nedorozumění a je s ním třeba počítat.
Připravte si kvalitní prezentační materiály nejlépe ve francouzštině či arabštině, popřípadě v angličtině. I v tomto vám může pomoci marocké zastoupení CzechTrade.
V případě, že vás oslovil marocký partner, doporučujeme marockou firmou prověřit.
„Tímto bychom Vám i kolegům z ambasády chtěli poděkovat za profesionální přístup a perfektní organizaci naší účasti na veletrhu Food Expo v Casablance. Věřím, že jsme se neviděli naposledy a že se nám podaří ze získaných kontaktů něco vytěžit a přiletíme na osobní jednání, případně se budeme účastnit dalšího veletrhu."
Radoslav Marek
„Bez vašeho kolegy v Casablance, bychom nikdy nebyli schopni, takto rychle začít obchodovat s Marokem. Jeho profesionální přístup a pracovitost si zaslouží naší pochvalu. Je perfektně jazykově vybaven a musím ocenit jeho ochotu a flexibilitu nám v Maroku pomáhat. Zajistil všechno, co jsme si představovali a pro co jsme do Maroka přicestovali."
Jaroslav Haršany
„Díky vaší podpoře a práci se nám podařilo dohodnout obchod v Maroku. Velmi oceňujeme vaši asistenci a vaši znalost trhu, jelikož právě to přispělo k vytipování vhodného partnera."
Jakub Kruliš
sales manager
„Děkuji agentuře CzechTrade, zejména řediteli marocké kanceláře Támeru El-Sibai, za skvělou asistenci při přípravách a za celkovou podporu a péči během potravinářského veletrhu v Casablance. Bez jeho aktivního přístupu a tlumočení v arabštině bychom měli problém zajistit vzorky včas. Akce byla pro naši společnost velmi přínosná. Afrika je pro nás zatím neznámým trhem, proto získané první zkušenosti a informace plánujeme využít v další exportní expanzi.“
Petra Overall
Senior Export Manager