Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Díky své strategické poloze je Marocké království označováno za jednu z bran do Afriky. Toho využívá řada evropských firem, které tam přesunuly výrobu nebo založily pobočky. „Maroko by chtělo tuto pozici v budoucnosti ještě více posílit a stát se významnou destinací pro byznys a investice,” říká Tamer El-Sibai, ředitel CzechTrade Maroko v rozhovoru pro TRADE NEWS.
Úsilí Maroka v oblasti obnovitelných zdrojů energie a strategický posun země směrem k zelenému vodíku přitahuje pozornost celého světa. Odráží odhodlání Maroka posílit ekonomiku, a zároveň přispět ke globálnímu úsilí o dekarbonizaci a utváření udržitelnějšího zítřka.
Inflace v Maroku vykazuje postupný pokles z 10,1 % v únoru na 5,5 % v červnu 2023, Jde o důsledek nižších cen energií a zpomalení růstu cen potravin.
S ohledem na pokračující nedostatek mléka na marockém trhu, zavedlo oddělení cel a nepřímých daní nové postupy pro dovoz odstředěného mléka a másla. Jejichž cílem je usnadnit dovoz dvou výše uvedených položek.
Míra inflace v Maroku je stále na vysoké úrovni. Na konci října dosáhla 8,1 procenta, v září to bylo 8,3 procenta.
Marocké království je v posledních letech nejstabilnější severoafrickou zemí, se kterou výrazněji neotřáslo ani tzv. arabské jaro. Současný panovnický rod vládne zemi už od roku 1666, samotné království existuje od počátku 9. století.
Země patří do arabské oblasti, udržuje si však relativně pevné ekonomické i politické vazby se Západem, s EU i s USA. Ve své historii nikdy nenastoupilo Maroko cestu budování socialismu, a proto bylo před rokem 1990 do značné míry stranou pozornosti zemí sovětského bloku, na rozdíl například od sousedního Alžírska. Přesto i v tomto období existovala ekonomická spolupráce mezi bývalým Československem a Marokem, na kterou je možno navazovat.
V posledním desetiletí marocká ekonomika vykazuje výrazný růst HDP (v průměru 5 % za rok), doprovázený relativně nízkou mírou inflace (2 %), rozvojem domácí poptávky i veřejných investic. K hlavnímu exportnímu sortimentu patří fosfáty (Maroko má největší zásoby na světě), oděvy, elektrosoučástky a kabely, mořské produkty, zelenina a ovoce. Řada nadnárodních společností využívá lacinější marockou pracovní sílu. Tradičně mají v Maroku své závody světoví výrobci oděvů, od 90. let se v marockých bezcelních zónách usazují zástupci automobilového průmyslu, ale i dalších odvětví (mj. aeronautiky).
Čeští exportéři mohou využít aktivních a dynamických vazeb marocké ekonomiky s evropskou. Tyto vazby jsou tradičně nejsilnější s Francií a se Španělskem. I v Maroku je však zájem zahraniční obchod diversifikovat na další členské země EU. Je na českých exportérech, aby tento zájem využili.
Podrobné teritoriální informace o marocké ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Časové pásmo
GMT
V prvním kroku je třeba vyhledat vhodné kontakty na potenciální obchodní partnery na místním trhu. K nalezení vhodných obchodních partneru lze využit obvykle cesty, mezi něž patří dotaz na některou z obchodních komor v Maroku či místní firemní asociace, dále přes placené databáze firemních kontaktů, které ale nejsou tak obsáhlé jako je tomu Česku.
V Maroku zatím není tolik rozšířený internet, byť poměrně dobře funguje, jako je tomu v Evropě, vyhledávaní partnera pomocí této sítě je tedy méně účinné.
Proto zahraniční kancelář CzechTradu Maroko vám nabízí pomoc s tímto krokem a dle definice potenciálního obchodního partnera tyto společnosti vyhledat a zaslat výběr firme. Stejně tak CzechTrade Maroko může pomoci s prověřením vaší databáze kontaktů a eliminovat neplatné.
Dalším krokem je výběr vhodných firem k oslovení. Pokud firmu vyhledáváte sami, zaměřte se na ty, které na webových stránkách uvádějí reference pro segment vašeho zájmu. Cílový zákazník je ve většině případů obsluhován lokálním dovozcem či distributorem, na kterého je třeba se zaměřit jako na potenciálního partnera, nikoli na koncového zákazníka.
Poměrně velká část místních firem nemá žádný web nebo ho provozu pouze v arabštině, popřípadě francouzštině. Pokud firma neprovozuje překlad webové prezentace do angličtiny, neznamená to, že není vhodná stát se vaším obchodním partnerem.
Je důležité zjistit a oslovit správnou osobu, ideálně člena managementu. Kontaktní informace na tyto lidi však nebývají u větších organizací veřejně přímo dostupné a je tedy potřeba se k nim propracovat. Opět v této fázi dokáže CzechTrade maroko podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů. Na vás bude rozhodnutí z oborového hlediska.
Třetím krokem je vytipované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály e-mailem a následně telefonicky ověřit zájem o výrobek či službu.
Marocké firmy je vhodné oslovit s informací o vlastní firmě, o výrobcích, které hodláte partnerovi nabídnout. Nezbytné je odvolat se na zdroj kontaktu, neboť dobré reference a doporučení mohou být v obchodě rozhodující. Pokud jde o reakci, buďte trpěliví. Odpověď urgujte slušnou formou. Nejvhodnější je zeptat se, zda jsou zaslané materiály dostačující. Pokud marocká firma ani do měsíce nezareaguje, nemá o nabídku zájem.
Kultura a arabský květnatý způsob myšlení a vyjadřování vedou ke skutečnosti, že Maročan zpravidla nepoužívá slůvko „ne“. Naopak, ve snaze vyhovět partnerovi, je při různých příležitostech připraven slíbit i věci, jejichž splnění lze těžko očekávat. Tento rys může zvláště u nezkušených evropských obchodníků způsobit vážné nedorozumění a je s ním třeba počítat.
Připravte si kvalitní prezentační materiály nejlépe ve francouzštině či arabštině, popřípadě v angličtině. I v tomto vám může pomoci marocké zastoupení CzechTrade.
V případě, že vás osolovil marocký partner, doporučujeme marockou firmou prověřit.