Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Bruselská kancelář CzechTrade svou působností pokrývá jak Belgii, tak i sousední Lucembursko.
Belgie bude muset zvýšit rozpočet na obranu o 17 mld. eur aby dosáhla 2 % HDP požadovaných NATO. Belgická vláda dále přidělí 150 mil eur vězeňské službě na pořízení modulárních vězeňských jednotek.
Přední čeští autoři se představili na mezinárodním veletrhu sběratelského designu 21. století konaného v hlavním městě Belgie v Bruselu.
S počtem 11,5 milionu obyvatel je Belgie přibližně srovnatelná s Českou republikou a rozlohou je dokonce 2,5krát menší, v oblasti světového obchodu a investic patří tato země mezi velmoci. Belgie je 14. největším dovozcem a 11. vývozcem světa, podílí se 2 % na světovém vývozu a dovozu a více než 4 % na světových tocích přímých zahraničních investic. K důvodům patří nepochybně výhodná poloha země v centru západní Evropy mezi Německem, Francií, Velkou Británií a Nizozemskem s přímým přístupem k moři a druhým největším evropským přístavem Antverpami.
Území dnešní Belgie má také několikasetleté obchodní tradice. Země je dlouhodobě otevřena světovému obchodu a investicím a má řadu vazeb na třetí trhy (tradičně zejména v Africe), což skýtá možnosti pro reexport. V poválečném období investovala v Belgii řada zahraničních firem a mnohé z nich zde zřídily své evropské centrály (včetně nákupních oddělení), mimo jiné díky skutečnosti, že se Brusel stal hlavním městem Evropské unie. Multikulturní charakter této země na rozhraní germánské a románské části Evropy ji také činí atraktivní jako testovací trh pro nové výrobky.
V rámci zemí EU, se v roce 2018 Belgie shodně umístila na 11. místě v celkovém dovozu i celkovém vývozu zboží a služeb do ČR. Podíl na dovozu činil 2,3 %, na vývozu pak 2,4 %.
Podrobné teritoriální informace o belgické ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Velkovévodství Lucembursko s necelými 640 tisíci obyvatel je druhou nejméně lidnatou zemí Evropské unie. Hlavou státu je velkovévoda, jehož pravomoci jsou pouze formální. Orgánem výkonné moci je vláda, v jejíž čele stojí premiér. Hlavním městem je Lucemburk, který je společně s Bruselem a Štrasburkem oficiálním sídlem orgánů EU.
Lucembursko se pyšní nejvyšší úrovní HDP na obyvatele podle parity kupní síly na světě. Největší podíl na HDP má sektor služeb, který tvoří téměř 88 % HDP, zejména finanční a pojišťovací služby. Lucembursko umožňuje díky svému daňovému systému fyzickým i právnickým subjektům optimalizovat odvody daní z příjmu.
Zahraniční obchod
Své hranice sdílí s Belgií, Německem a Francií, jež jsou rovněž hlavními importéry do této monarchie. Ze sousedních zemí směřuje do Lucemburska na 72 % celkového importu. Do zemí Evropské unie směřuje na 80 % lucemburského vývozu, nejvíce opět do Německa, Francie a Belgie. Ve světovém obchodě je Lucembursko 16. největším vývozcem a 24. největším dovozcem služeb, a to zejména finančních. Lucembursko je v Top10 finančních center světa. Co se vztahů s Českou republikou týká, Lucembursko je 4. největším zahraničním investorem v ČR.
Obory pro exportéry
K perspektivním sektorům pro české exportéry na lucemburském trhu patří civilní letecký průmysl, zejména kosmické technologie, jejichž výzkum a vývoj Lucembursko intenzivně podporuje.
Zdravotnický a farmaceutický průmysl jsou zajímavé především v oblasti nových trendů medicíny, biotechnologie nebo nanotechnologie.
Země rovněž dlouhodobě podporuje informační a komunikační technologie, zejména oblasti umělé inteligence, digitalizace finanční sféry a kybernetická bezpečnosti. Lucembursko je velmi závislé na přeshraničních pracovnících a snaží se přijít s novým plánem mobility, velkou příležitost tak představuje dopravní průmysl a infrastruktura.
Další příležitost představuje vodohospodářský a odpadní průmysl. Lucembursko podporuje projekty udržitelného rozvoje, cirkulární ekonomiky a podporuje projekty na dosažení uhlíkové neutrality.
Hledání obchodních příležitostí
Prvním krokem je obecný screening trhu, tedy zjištění, zda výrobek či nabízená služba má na belgickém trhu potenciál. S tímto krokem může zahraniční kancelář CzechTrade v Bruselu pomoci. Naše kancelář čerpá z dostupných statistik, zpráv z daného odvětví, belgického tisku a webových stránek firem, které českému klientovi konkurují.
Výběr obchodních partnerů
Druhým krokem je vyhledání kontaktů na potenciální obchodní partnery na belgickém trhu. V Belgii nejsou k dispozici bezplatné databáze tohoto typu. Důvodem může být regionální a jazykové rozložení Belgie. V jižní valonské části se hovoří francouzsky, v severní části a na západě vlámsky a u hranic s Německem je malý region, kde se hovoří německy. Pokud se některé databáze tváří jako bezplatné, většinou zájemce o informaci přesměrují na placený portál. S vyhledáním kontaktů může kancelář v Bruselu pomoci. Čerpá totiž z placených externích databází, ze svého seznamu kontaktů a internetu. K identifikaci správného partnera pomůže profil, jaký by daná firma měla mít, a popis nabízených výrobků či služby.
Oslovení firem
Třetím krokem je oslovení vybraných belgických firem, které si český klient vybere. Ideální jsou firmy střední, které mají sídlo v Belgii. Společnosti, které jsou navázané na zahraniční matky, jsou na nich často velmi závislé a málokdy mají volnost ve výběru svých dodavatelů. Belgická kancelář CzechTrade společnosti osloví s nabídkou a ověří zájem o spolupráci. Přidaná hodnota naší kancléře je, že oslovuje firmy v rodném jazyce, z belgického telefonního čísla a jako státní agentura ČR, což zvyšuje prestiž.
Při oslovování používáme prezentace klienta v různých jazykových mutacích, a to ideálně francouzštině, vlámštině a němčině. Pokud má klient prezentace pouze v anglickém jazyce, není to velký problém především pro vlámské a německy mluvící společnosti. Prezentace je v Belgii velmi důležitá, proto se doporučuje věnovat se její grafice. Belgie již karanténu pro firmy uvolnila a oslovené firmy reagují. Tomu ani nijak nebrání práce z domova, která je stále doporučena, pokud je to možné. Na druhou stranu je často těžké získat od firem vyjádření k pořízení nového produktu či služby, neboť musí přehodnotit investiční možnosti. Jsou však sektory jako potravinářství, kde je tento problém marginální.
„Velmi vám děkuji za veškeré informace a neutuchající snahu vedoucí k nové obchodní spolupráci na území Belgie, která se díky vaší profesionální práci stává postupně realitou. Velmi si vážíme vašeho zapojení, píle a výsledků, které jen potvrzují, že jste člověkem na tom správném místě.“
Ing. Václav Klein
jednatel společnosti