Zahraniční kancelář CzechTrade
Belgie a Lucembursko

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.

Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Bruselská kancelář CzechTrade svou působností pokrývá jak Belgii, tak i sousední Lucembursko.

Kontakty

Ing. Zelenka Pavel, MBA

CzechTrade Belgie a Lucembursko

Ing. Pavel Zelenka, MBA ředitel zahraniční kanceláře
Embassy of the Czech Republic, Avenue Adolphe Buyl 154
1050, Bruxelles – Ixelles
Belgium
www.czechtrade.be

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Rady pro exportéry do Belgie a Lucemburska

Informace o Belgii a Lucembursku

Informace o Belgii

S počtem 11,5 milionu obyvatel je Belgie přibližně srovnatelná s Českou republikou a rozlohou je dokonce 2,5krát menší, v oblasti světového obchodu a investic patří tato země mezi velmoci. Belgie je 14. největším dovozcem a 11. vývozcem světa, podílí se 2 % na světovém vývozu a dovozu a více než 4 % na světových tocích přímých zahraničních investic. K důvodům patří nepochybně výhodná poloha země v centru západní Evropy mezi Německem, Francií, Velkou Británií a Nizozemskem s přímým přístupem k moři a druhým největším evropským přístavem Antverpami.

Území dnešní Belgie má také několikasetleté obchodní tradice. Země je dlouhodobě otevřena světovému obchodu a investicím a má řadu vazeb na třetí trhy (tradičně zejména v Africe), což skýtá možnosti pro reexport. V poválečném období investovala v Belgii řada zahraničních firem a mnohé z nich zde zřídily své evropské centrály (včetně nákupních oddělení), mimo jiné díky skutečnosti, že se Brusel stal hlavním městem Evropské unie. Multikulturní charakter této země na rozhraní germánské a románské části Evropy ji také činí atraktivní jako testovací trh pro nové výrobky.

V rámci zemí EU, se v roce 2018 Belgie shodně umístila na 11. místě v celkovém dovozu i celkovém vývozu zboží a služeb do ČR. Podíl na dovozu činil 2,3 %, na vývozu pak 2,4 %.

Podrobné teritoriální informace o belgické ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.


Informace o Lucembursku

Velkovévodství Lucembursko s necelými 640 tisíci obyvatel je druhou nejméně lidnatou zemí Evropské unie. Hlavou státu je velkovévoda, jehož pravomoci jsou pouze formální. Orgánem výkonné moci je vláda, v jejíž čele stojí premiér. Hlavním městem je Lucemburk, který je společně s Bruselem a Štrasburkem oficiálním sídlem orgánů EU.

Lucembursko se pyšní nejvyšší úrovní HDP na obyvatele podle parity kupní síly na světě. Největší podíl na HDP má sektor služeb, který tvoří téměř 88 % HDP, zejména finanční a pojišťovací služby. Lucembursko umožňuje díky svému daňovému systému fyzickým i právnickým subjektům optimalizovat odvody daní z příjmu.

Zahraniční obchod
Své hranice sdílí s Belgií, Německem a Francií, jež jsou rovněž hlavními importéry do této monarchie. Ze sousedních zemí směřuje do Lucemburska na 72 % celkového importu. Do zemí Evropské unie směřuje na 80 % lucemburského vývozu, nejvíce opět do Německa, Francie a Belgie. Ve světovém obchodě je Lucembursko 16. největším vývozcem a 24. největším dovozcem služeb, a to zejména finančních. Lucembursko je v Top10 finančních center světa. Co se vztahů s Českou republikou týká, Lucembursko je 4. největším zahraničním investorem v ČR.

Obory pro exportéry
K perspektivním sektorům pro české exportéry na lucemburském trhu patří civilní letecký průmysl, zejména kosmické technologie, jejichž výzkum a vývoj Lucembursko intenzivně podporuje.

Zdravotnický a farmaceutický průmysl jsou zajímavé především v oblasti nových trendů medicíny, biotechnologie nebo nanotechnologie.

Země rovněž dlouhodobě podporuje informační a komunikační technologie, zejména oblasti umělé inteligence, digitalizace finanční sféry a kybernetická bezpečnosti. Lucembursko je velmi závislé na přeshraničních pracovnících a snaží se přijít s novým plánem mobility, velkou příležitost tak představuje dopravní průmysl a infrastruktura.

Další příležitost představuje vodohospodářský a odpadní průmysl. Lucembursko podporuje projekty udržitelného rozvoje, cirkulární ekonomiky a podporuje projekty na dosažení uhlíkové neutrality.

Desatero pro Obchodování Belgie

  1. Multikulturní země
    Belgie má 3 regiony Vlámsko, Valonsko, Brusel a používá 3 jazyky - francouzštinu, vlámštinu a němčinu. Proto je možné využít Belgii jako testovacího trhu pro nové výrobky.
  2. Komunikace a trpělivost
    Je potřebné průběžně s partnerem komunikovat či se za firmou do Belgie vydat. Belgické firmy si dávají na čas a pouze trpělivost růže přináší. Navazování kontaktu je dlouhodobou záležitostí. Neváhejte se partnerům často připomínat.
  3. Účast na veletrzích
    Belgické firmy můžete potkat i na veletrzích v okolních zemích jako Francie, Nizozemsko či Německo. Některé veletrhy rotují v rámci zemí Beneluxu.
  4. Marketing
    Důležitá je propagace a samotný vizuál produktu. Při propagaci použijte jazyk pro tu část země, v níž se belgická firma nachází. Obecně Belgičané akceptují i dokumentaci v angličtině.
  5. Privátní značky
    Aktuálním trendem jsou privátní značky. Česká firma musí být připravena na dotaz, zda chce svůj výrobek prodávat pod cizí značkou.
  6. Inzerce v belgickém tisku
    Izolovaně není zpravidla účinná, měla by být součástí marketingové kampaně a respektovat rozdělení na frankofonní nebo vlámsky mluvící partnery.
  7. Vysílání vlastních pracovníků
    V případě vysílání pracovníků do Belgie či poskytování služeb na belgickém trhu českými OSVČ je nutné se registrovat v systému LIMOSA. Informace o postupu naleznete na www.limosa.be.
  8. Připravenost obchodního jednání
    Pro Belgičany je příznačná organizovanost a produktivita práce, obchodní partneři jsou zpravidla na jednání dobře připraveni, očekávají podobný přístup z druhé strany.
  9. Reference
    Reference ze západní Evropy jsou velkým plus při získávání kontraktu v Belgii.
  10. Vstupní brána
    Belgie je díky přístavům a vazbám na bývalé kolonie bránou do celého světa.

Desatero pro obchodování Lucembursko

  1. Jazyk
    Při prvním emailovém kontaktu doporučujeme vyvarovat se angličtiny a použít raději jeden ze tří úředních jazyků. Dále pak navrhnout komunikaci v angličtině. Lucemburčany, kteří jsou hrdí na svou jazykovou vybavenost, toto potěší.
  2. Národní cítění 
    Oceněné budou vaše znalosti lucemburské historie, politiky a kultury. Potěší samozřejmě pár frází v lucemburštině. Určitě nesrovnávejte Lucemburčany s Francouzi, Němci nebo Belgičany!
  3. Profesionalita
    Lucemburčané jsou velmi rezervovaní a striktně oddělují osobní a obchodní vztahy. Zmíníte-li vaše rodinné zázemí, nezabíhejte do detailů a rozhodně se neptejte na osobní život vašeho obchodního partnera.
  4. Formálnost
    Lucemburčané jsou velmi formální, a to, i když se znáte déle. Bez ohledu na jazyk těla e-mailu používejte oslovení „madame“ či „monsieur“. Dbejte na formálnost v oblékání a etiketu.
  5. Work – life balance
    V Lucembursku je kladen velký důraz na vyváženost mezi prací a volným časem. 40 odpracovaných hodin týdně je dle zákona maximum, práce v neděli je opravdu jen výjimečně.
  6. Dochvilnost
    V Lucembursku platí německá dochvilnost. Pokud víte, že na schůzku z jakéhokoli důvodu přijdete i o pár minut později, osobě zavolejte, omluvte se a vysvětlete důvod zpoždění.
  7. Hierarchie
    Hierarchie, administrativní postupy a byrokracie je v Lucembursku velmi silně zakořeněny. Každá společnost má vnitřní struktury procesů, kterých se až dogmaticky drží.
  8. Nic neuspěchat
    Lucemburčané nemají rádi rychlá rozhodnutí, vše si pečlivě zvažují. Preferují budování dlouhodobých vztahů před jednorázovými obchody.
  9. Obchodní stolování 
    Obchodní obědy a večeře jsou důležitou součástí navazování bližších vztahů. Projevte zájem o místní tradiční speciality. Obědy jsou zpravidla plánovány mezi 12:30 – 13:00, večeře začínají většinou až po 8. hodině.
  10. Obchodní rejstřík 
    Zjistěte si podrobné a aktuální informace o svém obchodním partnerovi z obchodního rejstříku, který je k dispozici v němčině, francouzštině a angličtině.

Doporučení při Vstupu na belgický trh

Hledání obchodních příležitostí 

Prvním krokem je obecný screening trhu, tedy zjištění, zda výrobek či nabízená služba má na belgickém trhu potenciál. S tímto krokem může zahraniční kancelář CzechTrade v Bruselu pomoci. Naše kancelář čerpá z dostupných statistik, zpráv z daného odvětví, belgického tisku a webových stránek firem, které českému klientovi konkurují. 

Výběr obchodních partnerů

Druhým krokem je vyhledání kontaktů na potenciální obchodní partnery na belgickém trhu. V Belgii nejsou k dispozici bezplatné databáze tohoto typu. Důvodem může být regionální a jazykové rozložení Belgie. V jižní valonské části se hovoří francouzsky, v severní části a na západě vlámsky a u hranic s Německem je malý region, kde se hovoří německy. Pokud se některé databáze tváří jako bezplatné, většinou zájemce o informaci přesměrují na placený portál. S vyhledáním kontaktů může kancelář v Bruselu pomoci. Čerpá totiž z placených externích databází, ze svého seznamu kontaktů a internetu. K identifikaci správného partnera pomůže profil, jaký by daná firma měla mít, a popis nabízených výrobků či služby.

Oslovení firem

Třetím krokem je oslovení vybraných belgických firem, které si český klient vybere. Ideální jsou firmy střední, které mají sídlo v Belgii. Společnosti, které jsou navázané na zahraniční matky, jsou na nich často velmi závislé a málokdy mají volnost ve výběru svých dodavatelů. Belgická kancelář CzechTrade společnosti osloví s nabídkou a ověří zájem o spolupráci. Přidaná hodnota naší kancléře je, že oslovuje firmy v rodném jazyce, z belgického telefonního čísla a jako státní agentura ČR, což zvyšuje prestiž. 

Při oslovování používáme prezentace klienta v různých jazykových mutacích, a to ideálně francouzštině, vlámštině a němčině. Pokud má klient prezentace pouze v anglickém jazyce, není to velký problém především pro vlámské a německy mluvící společnosti. Prezentace je v Belgii velmi důležitá, proto se doporučuje věnovat se její grafice. Belgie již karanténu pro firmy uvolnila a oslovené firmy reagují. Tomu ani nijak nebrání práce z domova, která je stále doporučena, pokud je to možné. Na druhou stranu je často těžké získat od firem vyjádření k pořízení nového produktu či služby, neboť musí přehodnotit investiční možnosti. Jsou však sektory jako potravinářství, kde je tento problém marginální.

Perspektivní Obory

  • Energetika
  • Smart solutions
  • ICT
  • Stavitelství a stavebnictví

Reference

  • GENTEC CHP s.r.o.

    „Velmi vám děkuji za veškeré informace a neutuchající snahu vedoucí k nové obchodní spolupráci na území Belgie, která se díky vaší profesionální práci stává postupně realitou. Velmi si vážíme vašeho zapojení, píle a výsledků, které jen potvrzují, že jste člověkem na tom správném místě.“

    Ing. Václav Klein

    jednatel společnosti

    www.gentec.cz