Mexiko

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Níže najdete videa shrnující naši podporu pro společnost SunLuc, výrobní družstvo KOVOBEL a výrobce hudebních nástrojů Strunal Schönbach.

Informace z teritoria

MexikoMexiko

Doporučení pro vstup na mexický trh za současné situace

  1. Analýza trhu
    Aktuální doba je ideální pro sběr a zpracování informací: zmapujte si konkurenci na trhu, cenovou politiku, vaše potenciální klienty a přítomnost produktu na trhu. Zvolte si obchodní taktiku pro vstup na trh. Nastudujte si základní informace o Mexiku – aktuální politickou situaci, diverzitu jednotlivých federálních států a ujasněte si kde by přítomnost vašeho distributora byla nejvhodnější: české automobilové díly těžko obstojí s obchodním partnerem ze zemědělského státu Guerrero. Byznys v Mexiku je totiž postaven na osobních vztazích, takže musíte svého distributora hledat tam, kde se nachází vaši klienti. Mexiko je 25krát větší než Česká republika, takže řada distributorů má lokální dosah a nikoliv federální.

    Ušetřete si čas s vypracováním analýzy a svěřte práci do rukou odborníků – ne všechny informace, které jsou volně přístupné na internetu, jsou věrohodné a pravdivé. Při analýze trhu pracuje zahraniční kancelář CzechTrade Mexico City (ZK Mexiko) se svými interními kontakty z asociací a různých organizací, konzultuje výsledky s lidmi přímo z „terénu“ (např. distributoři), a tím vám zajistí skutečně relevantní a cenné informace.
     
  2. Vyhledání obchodních partnerů
    V Mexiku nenajdete ucelenou nebo pravidelně aktualizovanou oborovou databázi společností. V tomto ohledu jsou zajímavým zdrojem informací asociace, seznam účastníků veletrhů, lokální oborové organizace nebo pouhý internetový vyhledávač, v němž dané společnosti naleznete pomocí klíčových výrazů. Mnozí distributoři nemají žádné, nebo velmi špatně udržované webové stránky. V některých případech (především pak u spotřebního zboží) konkrétní distributory dohledáte pouze v obchodech – v Mexiku je povinnost uvádět distributory na obalech. Pokud už webové stránky rozklíčujete, stěží na nich dohledáte kontaktní osobu – v Mexiku si kvůli bezpečnostní situaci svá osobní data velmi střeží, takže jedinou možností je firmu oslovit telefonicky. Nikdy nepiště na obecný email, neboť odpovědi se nedočkáte – skutečně do firmy nejprve zavolejte.

    ​V této fázi vám ZK Mexiko může pomoci zpracovat seznam potenciálních obchodních partnerů doplněný o veřejně přístupné kontaktní údaje. Pokud to situace dovolí a váš produkt umožní, uděláme za vás i terénní výzkum po retail a jiných obdobných obchodů. Disponujeme také svými osobními databázemi kontaktů a distributorů, kteří by o váš produkt mohli projevit zájem.
     
  3. Oslovení partnera a nabídka spolupráce
    Než přistoupíte k tomu kroku, ZK Mexiko doporučuje, abyste se spojili s její kanceláří – každý obor aktuálně funguje v jiném režimu a u některých společností, jejichž odvětví v současné chvíli prochází složitým obdobím, byste se mohli setkat s rychlým odmítnutím. Komunikace s mexickými firmami se obecně zpomalila – většina z nich je na home office, takže jedinou možností, jak je zastihnout, je email, nebo prostřednictvím sociálních sítí (LinkedIn, Facebook aj.). Pokud se do firmy dovoláte, většinou vám odpoví telefonistka, které byla linka přesměrována domů. Pokud bude mít štěstí, předá vám příslušný email na kontaktní osobu.

    Ozvěte se ZK Mexiko a zkonzultujte nejvhodnější termín pro oslovení vašich potenciálních partnerů. Pokud byste jednali ukvapeně, mohlo by mít kontaktování kontraproduktivní efekt.
     
  4. Nespoléhejte se na angličtinu
    Vzešlo pro vás Mexiko jako perspektivní země? Věnujte se přípravě marketingových materiálů ve španělském jazyce a také zvažte rozšíření obchodního oddělení o španělsky mluvící zaměstnance. Španělský jazyk otevírá dveře, boří hranice a buduje přátelství, které bude jistě od vás distributor očekávat.

Aktuální informace o situaci v Mexiku naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

 

Obecné informace o teritoriu

Perspektivu mexického trhu shrnuje ve videu předešlý ředitel zahraniční kanceláře v Mexico City Pavel Eichner.

Mexiko je federativní prezidentská republika umístěná v Severní Americe.  Představuje pro nás staronovou obchodní destinací: svůj zvuk tu stále mají československé stroje, zařízení pro energetiku, sklo a bižuterie, ale pomalu se na trh daří umísťovat i méně tradiční české výrobky. Česká republika je pro Mexičany synonymem kvality, inovace a konkurenceschopné ceny. 

Obchodu s Českou republikou napomáhá Dohoda o volném obchodu Mexiko-EU a také přítomnost nadnárodních firem na obou trzích: často tak český výrobce do Mexika dodává prostřednictvím svého stávajícího evropského či severoamerického partnera.

Mexiku aktuálně vévodí investice do infrastruktury: současná federální vláda, pod taktovkou kontroverzního prezidenta Manuela Lópeze Obradora, sází na investice do letištní, mořské, pozemní a telekomunikační infrastruktury nebo také do modernizace rozsáhlé sítě vodních elektráren. V plánu je řada „megaprojektů“: Tren Maya nebo stavba nové rafinérie. Po neoliberálním období předchozí vlády, která otevřela mnohé průmyslové obory zahraničním investicím, se López Obrador snaží navrátit ztracenou pozici státním (dříve monopolním) společnostem CFE a PEMEX.
 

Objektivní nutnost dohání mexickou vládu i k masivním investicím do bezpečnosti a boje s organizovaným zločinem. Vzhledem k velkému procentu městského obyvatelstva jsou zde vysoce perspektivní Smart City technologie, nebo také technologie řešící úpravu vody a zpracování odpadu.

Podrobné teritoriální informace o mexické ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
Mexiko svou rozlohou zasahuje do 4 časových zón GMT -8 až -5.
Většina země, vč. zahraniční kanceláře CzechTrade ve městě Mexico City náleží do pásma GMT -6 hod. a používá letní čas GMT -5 hod.

Desatero pro obchodování

MexikoMexiko
  1. Objevte sílu sociálních sítí – budujte sítě kontaktů: Linkedin, Facebook a Twitter jsou vaše hlavní karty v rukávu.
  2. Trpělivost růže přináší – trpělivost musíte prokázat nejen při hledání partnera, ale i v komunikaci s ním a při zdlouhavých jednáních.
  3. Národ whatsappových mágů – Whatsapp je hlavní businessový komunikační prostředek. Čekáte na emailovou odpověď věčnost? Napište Mexičanovi na Whatsapp a problém bude hned vyřešen.
  4. En español, por favor – španělský jazyk vám otevírá dveře, boří hranice a buduje přátelství.
  5. Kritika stranou – partnera nekritizujte, i kdyby mělo být na místě. Nikdy jej nesmíte dostat do nepříjemné situace a stejně tak se k vám bude chovat i on sám. Úcta je stavebním kamenem úspěšné spolupráce.
  6. Mlčení neznamená neuctivost – nereaguje vám? V takových případech pro vás zřejmě nemá odpověď, jakou byste očekávali. Buďte trpěliví a hlavně na partnera nevyvíjejte okatý nátlak.
  7. Nedůvěru si nechte pro sebe – dejte svému partnerovi šanci, ať se ukáže a podporujte ho v rozletu. Pokud mu projevíte pochybnosti, či ho budete podezírat, zřejmě se setkáte s nechápavými reakcemi – mezi přáteli (jak vás vnímá) nedůvěra přece neexistuje.
  8. Nevěřte předsudkům – přistupujte k Mexiku s úctou a bez předsudků, ačkoliv jsou v české společnosti jakkoliv zažity.
  9. Slovo, které zde uslyšíte málokdy – Mexičané neradi říkají „ne“: nechtějí vás urazit, nebo uvést do nepříjemné situace, a proto budou raději hledat kličky, než aby vám řekli „ne, nemám zájem“.
  10. Šaty dělají člověk – dbejte nejen na firemní, ale i na svou vnější reprezentaci.

Články a rozhovory

Panama (vč. volné zóny) Panama (vč. volné zóny)
Mexiko Mexiko
Salvador Salvador
Nikaragua Nikaragua
| 26. 8. 2020