Indonésie

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Informace z teritoria

IndonésieIndonésie

Indonésie v posledních letech dosahuje zajímavých temp růstu, je politicky stabilní a ekonomicky patří mezi největší země Jihovýchodní Asie.

Motorem tohoto boomu je obrovská vnitřní spotřeba a export přírodních zdrojů. Indonésie představuje díky svému počtu obyvatelstva (téměř 240 mil.) obrovský potencionální trh. 

V současné době dochází k prudkému nárůstu střední třídy (15 % obyvatelstva), která si může dovolit koupit široké spektrum produktů začínající od výrobků běžné denní spotřeby, přes luxusní produkty až po nákup letadel.

Většina obyvatel vyznává islám, ale jedná se o republiku, s fungujícím parlamentem v čele s voleným prezidentem.

Indonésie se zařadila mezi jednu ze zemí skupiny G20 a je druhou nejrychleji se rozvíjející asijskou zemí. Indonésie je dlouholetým členem WTO a jedním z nejaktivnějších a nejsilnějších členů ASEAN. Indonéská ekonomika v posledních letech dosahuje 6% meziročního nárůstu HDP, což je výsledkem zvyšující se domácí spotřeby, exportem a růstem domácích a zahraničních investic.

V žebříčku konkurenceschopnosti zemí, který sestavuje Světové ekonomické fórum (WDF) se Indonésie drží na 38. místě.

Vývozy českých výrobků do Indonésie mají dlouholetou tradici. Indonéská vláda, ale i soukromý sektor, se v posledních letech snaží modernizovat zastaralou výrobní základnu zaváděním nových technologií. Státní sektor si stále udržuje silný vliv v odvětvích jako je infrastruktura, energetika, cukrovarnictví. Je kladen důraz na rozvoj odvětví zpracovatelského průmyslu, díky významné surovinové základně. V poslední době se investice zaměřují i do posilování ochrany životního prostředí. Tyto pozitivní trendy jsou posilovány přílivem zahraničního kapitálu a zájmem mezinárodních bankovních institucí o financování projektů.

Podrobné teritoriální informace o indonéské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
Indonésie svou rozlohou zasahuje do 2 časových zón GMT +7 a +8 hod.
Zahraniční kancelář CzechTrade ve městě Jakarta náleží do pásma GMT +7 hod.

Desatero pro obchodování

IndonésieIndonésie
  1. Alfou a omegou je navázat osobní vztah. 
    To se samozřejmě nepovede na první schůzce, ale všichni zde počítají s tím, že se uvidíte vícekrát. Většina obchodů se uskuteční přes osobní kontakty. Pokud se Indonésan začne chovat chladně a odtažitě je zřejmé, že nastal problém.
  2. Na schůzku přijďte včas.
    Indonésané očekávají ze strany svých evropských obchodních partnerů dochvilnost, nicméně zejména v Jakartě mají všichni porozumění pro zdržení způsobené obrovskými dopravními zácpami.
  3. Jednejte v angličtině.
    Jazykem v zahraničním obchodním styku je angličtina. Nicméně místní partnery vždy velmi potěšíte pár frázemi v indonéštině. Je obvyklé oslovování křestním jménem, což není neuctivost, ale místní zvyk.
  4. Vizitku podávejte i přijímejte oběma rukama. 
    Vizitka by měla být prezentována každé osobě, která se účastní jednání, a po obdržení se pečlivě studuje a drží oběma rukama. Nikdy na ni nepište nebo neuchovávejte v zadní kapse kalhot.
  5. Obrňte se trpělivostí.
    Počítejte s tím, že jedno setkání pro dojednání obchodu nestačí. Obrňte se trpělivostí a buďte přátelští a optimističtí.
  6. Indonésané jsou zvyklí o cenách smlouvat. 
    Od obchodníka, který chce v Indonésii uspět, to vyžaduje velkou trpělivost a většina obchodních jednání o smluvních podmínkách trvá déle, než se plánovalo.
  7. Indonésané upřednostňují tlumené vyjadřování. 
    Hluční lidé bývají považováni za agresivní. Snažte se být trpěliví, přátelští a optimističtí. Indonésané moc neumí říkat přímé „ne“ a raději nechají věci plynout.
  8. V zemi je bezpečno.
    Dokonce bezpečněji než v mnoha evropských městech, i když je tu, jako všude na světě, nutné čelit kapesním a jiným zlodějům zejména v turistických oblastech. Pokud jste opatrní, je málo pravděpodobné, že budete okradeni.
  9. Důvěřuj, ale prověřuj.
    Pečlivě si předem prověřte bonitu, serióznost, případně i reference partnerských indonéských firem. Jen tak je možné včas se vyhnout případným problémům. 
  10. Angažujte profesionály
    Vzhledem ke značné geografické vzdálenosti a rozlehlosti Indonésie je navázání obchodních aktivit bez fyzické přítomnosti na trhu poměrně složité. Nejefektivnější formou se jeví využití služeb, které nabízí zahraniční zastoupení CzechTrade.