Austrálie

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Působnost zahraniční kanceláře CzechTrade v australském Sydnex je rozšířena i Na Nový Zéland.

Informace z teritoria

AustrálieAustrálie

Austrálie je 12. největší světovou ekonomikou a jedná se o jednu z nejodolnějších ekonomik světa. Nejvýznamnější sektor služeb tvoří 68 % HDP. Austrálie disponuje významnými zásobami nerostných surovin, kde těžební sektor spolu se zemědělstvím tvoří 19 % HDP. Austrálie má silnou a dlouhodobě stabilní ekonomiku a je významným finančním centrem.

Austrálie může být pro české investice bezpečnou a spolehlivou destinací. Vzájemný obchod mezi ČR a Austrálií kontinuálně roste již od r. 2009, přičemž český vývoz do Austrálie činil v r. 2012 celkem 515 071 tis. USD. Přední českou položkou vyváženou do Austrálie byly osobní automobily a v ČR vyráběné hračky, které tvoří celkem 55 % celkového vývozu.

České společnosti mají příležitost se prosadit na australském trhu strojírenskými celky, technologiemi pro těžební průmysl či zemědělství, technologiemi pro obnovitelné zdroje energie. Další obchodní příležitostí představují lehká dopravní letadla či jejich komponenty, kolejová vozidla a spolupráce ve vědě a výzkumu – především biotechnologie, nanotechnologie a kompozitní materiály.

Podrobné teritoriální informace o australské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
Austrálie svou rozlohou zasahuje do 3 časových zón GMT +8 až +10 hod. Sezónní změna času je zavedená jen na části území.
Zahraniční kancelář CzechTrade ve městě Sydney náleží do pásma Východního času, který je stanovený GMT +10 hod. a používá letní čas GMT +11 hod. v období od poslední říjnové neděle do poslední březnové neděle.

Nový ZélandNový Zéland

V žebříčku konkurenceschopnosti je podle Světového ekonomického fóra WEF Nový Zéland na 13. pozici (ze 137 zemí) a dle OECD není exportně rizikovou zemí. Své postavení získal díky záviděníhodnému stavu veřejného sektoru a státní správy, která zaručuje příznivé podmínky pro podnikatelské prostředí.

Na Novém Zélandě s 4,5 milionem obyvateli jsou příležitosti pro civilní letecký průmysl, obranný průmysl, ze zemědělství pro zemědělskou techniku, v oblasti energetiky jsou to především technologie spojené s obnovitelnými zdroji energie, v železniční a kolejové dopravě, strojírenství, v odvětví biotechnologií a léčiv.

V roce 2020 má vstoupit v platnost Dohoda o volném obchodu FTA, která přinese odstranění tarifních i netarifních překážek a usnadní tak firmám vstup na tamní trhy. 

Podrobné teritoriální informace o australské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

AustrálieAustrálie
  1. Nepodceňujte přípravu – Precizní příprava podkladů a argumentů k jednání je klíčová. Nutností jsou přehledné a upoutávající materiály o daném produktu, technologii či službě.
  2. Buďte sebevědomí nikoliv arogantní – Australané jsou tvrdí vyjednavači. Buďte si vědomi své konkurenční výhody, kvality svých produktů a výhodnosti své nabídky a nebojte se slušně, leč asertivně prosazovat své zájmy.
  3. Buďte spolehlivým a důvěryhodným partnerem – Neslibujte nic, co nemůžete splnit, a respektujte uzavřené dohody a domluvené termíny. V případě zpoždění obratem informujte australského partnera a situaci řešte k oboustranné spokojenosti.
  4. Buďte flexibilní – Na projevený zájem o vaše produkty je třeba reagovat co nejrychleji, včetně dodání podkladů potřebných pro rozhodování (nabídka, ceník, katalog apod.). Tím prokážete váš profesionální přístup a vážný zájem o spolupráci.
  5. Buďte aktivní a iniciativní – Udržujte s australskými partnery dlouhodobé vztahy a informujte je o vašich nových produktech. Při konverzaci naslouchejte a buďte aktivní posluchači. Sdělení vašich názorů (i kritických) je oceňováno, avšak dodržujte přímost, stručnost a příliš se nevychvalujte.
  6. Oslovování – Australané se i při prvních jednání brzy začnou oslovovat křestním jménem a dále nepoužívají Mr./Mrs. S tykáním vyčkejte na vyzvání protistrany.
  7. Silný obchodní partner – Na australském trhu mají šanci uspět produkty vysoké kvality. Pro obyvatele je důležitá také šetrnost k životnímu prostředí. V Austrálii stále může přetrvávat i určitá rezervovanost v přístupu k zemím tzv. východní Evropy. ČR prezentovat jako Central Europe.
  8. Respektujte specifika místního prostředí – Buďte opatrní s používáním humoru v průběhu jednání a respektujte význam tradičních australských hodnot. Při jednáních Australané ocení stručnost, přímost a otevřené a korektní vystupování. Smlouvání není obvyklé.
  9. Buďte aktivní – Českým firmám a oborovým asociacím může velmi prospět účast na australských veletrzích. Hledejte obchodní zástupce, kteří vám podnikání v Austrálii usnadní.
  10. Využijte služeb profesionálů – Doporučujeme využít služeb odborníků na právní, dovozní či certifikační problematiku znalých místního prostředí, v případě nutnosti i se specializací na daný průmyslový segment.
Nový ZélandNový Zéland
  1. Nepodceňujte přípravu - Novozélanďané jsou přátelští a otevření lidé. Nezapomínejte na přesnost, dochvilnost a precizní přípravu na jednání. Doporučujeme přehledné propagační materiály a web v angličtině.
  2. Buďte sebevědomí – Novozélanďané jsou tvrdí vyjednavači. Buďte si vědomi své konkurenční výhody, kvality svých produktů a výhodnosti své nabídky a nebojte se slušně, leč asertivně prosazovat své zájmy.
  3. Buďte spolehlivým a důvěryhodným partnerem - Neslibujte nic, co nemůžete splnit, a respektujte uzavřené dohody. V případě zpoždění obratem kontaktujte novozélandského partnera a snažte se situaci vyřešit k oboustranné spokojenosti.
  4. Buďte flexibilní - Na projevený zájem o vaše produkty je třeba reagovat co nejrychleji, včetně dodání podkladů potřebných pro rozhodování (nabídka, ceník, katalog apod.). Tím prokážete váš profesionální přístup a vážný zájem o spolupráci. Oceňují osobni setkání. Už jen fakt, že přijede někdo z Evropy má velkou váhu.
  5. Buďte aktivní a iniciativní - Sledujte situaci na trhu a monitorujte trendy. Udržujte s novozélandskými partnery dlouhodobé vztahy a informujte je o nových produktech. Budete bráni jako seriózní partner s vážným zájmem o spolupráci.
  6. Oslovování - Novozélanďané se i při prvních jednání brzy začnou oslovovat křestním jménem a dále nepoužívají Mr./Mrs. S tykáním vyčkejte na vyzvání protistrany.
  7. Silný obchodní partner – Země patří k zemím s nejvyšší životní úrovní na světě, proto mají šanci uspět produkty vysoké kvality. Pro tamní obyvatele je důležitá také šetrnost k životnímu prostředí. Jsou rezervovaní v přístupu k zemím tzv. východní Evropy. ČR prezentovat jako Central Europe.
  8. Respektujte specifika místního prostředí - Buďte opatrní s používáním humoru v průběhu jednání a respektujte význam tradičních australských hodnot. Při jednáních Novozélanďané ocení stručnost, přímost a otevřené a korektní vystupování. Smlouvání není obvyklé.
  9. Buďte aktivní – Doporučujeme účast na veletrzích. Hledejte obchodní zástupce, kteří vám podnikání na Novém Zélandu usnadní. Přítomnost na místním trhu, a nebo alespon caste navstevy jsou nutne pro dlouhodoby uspech.
  10. Využijte služeb profesionálů - Využijte služeb místních odborníků na právní, dovozní či certifikační problematiku. Nezbytné kontakty vám může pomoci zprostředkovat CzechTrade v Sydney.

Nejbližší související akce

ALL ENERGY 2019 23. 10. 2019 - 24. 10. 2019 Veletrh
Austrálie
Melbourne,
Austrálie
Více informací

Novinky z teritoria

Austrálie, NZ a FTA
Nový Zéland Nový Zéland
Austrálie Austrálie
| 23. 8. 2019
Amazon v Austrálii
Austrálie Austrálie
| 22. 7. 2019
Investice do obnovitelných zdrojů v Austrálii pokračují
Nový Zéland Nový Zéland
Austrálie Austrálie
| 31. 5. 2019