Doporučení pro vstup na francouzský trh za pandemické situace koronaviru a aktuální zpravodajství
- Zmapování trhu
Stále platí, že pro úspěšnou akvizici nových obchodních partnerů ve Francii je nutná znalost a komunikace ve francouzském jazyce. Pro prvotní vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte především francouzskou verzi internetového vyhledávače Google při zadávání správných klíčových slov. S těmito prvotními analýzami a vyhledáním a sestavením přehledného seznamu potenciálních odběratelů vám pomůžeme může pomoct zahraniční kancelář CzechTrade v Paříži (ZK Paříž).
Většina webových stránek je ve francouzštině a v některých případech firmy mají firmy na svých stránkách místo kontaktního emailu uveden pouze kontaktní formulář. Ve většině případů se však obecný kontaktní email na firmu skrývá v sekci „mentiones legales“ vždy na konci každé stránky.
- Oslovení firmy
První oslovení je nejlepší provést e-mailem v ve francouzštině na obecné firemní emaily. V těle emailu krátce představte vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přidejte váš katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do francouzštiny. Prezentační email by měl být co nejstručnější a věcný.
ZK Paříž následně doporučuje telefonickou akviziční kampaň. V tomto případě je ideální, pokud ovládáte francouzštinu. Volejte na obecná firemní telefonní čísla, kde se v 99 % případů spojíte s recepcí. Odvolejte se na předchozí emailovou konverzaci a požadujte kontakt na osobu odpovědnou za jednání s novými dodavateli. Následně této osobě opět pošlete akviziční email nebo se s ní rovnou spojte telefonicky.
- Reference
Pracujte s referencemi – máte-li reference z Francie, vždy je uveďte již v prvotním oslovení.
- Příprava materiálů
Momentálně již některé firmy fungují normálně, řada administrativních pracovníků je ale stále v režimu home office. Je tedy možné, že se do některé z firem nedovoláte. Věnujte mezitím čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve francouzštině. Překlady do francouzštiny před tiskem materiálů nechte zkontrolovat rodilým mluvčím.
Aktuální informace o situaci ve Francii naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
Francie patří k tradičním obchodním partnerům České republiky. Po Německu, Slovensku a Polsku je naším čtvrtým největším vývozním partnerem, respektive prvním, se kterým nemáme společnou geografickou hranici.
Rozhodujícím momentem pro náš zahraniční obchod byl vstup České republiky do Evropské unie. Za posledních pět let došlo k více jak dvojnásobnému navýšení exportu do Francie (v hodnotách vývozu) a od roku 2005 máme s Francií kladnou obchodní bilanci. Francie je přitom po Německu druhou největší evropskou ekonomikou.
Ač je francouzský trh trhem nasyceným téměř ve všech směrech, mají české firmy šanci se v tvrdé konkurenci prosadit. Český průmysl má především mezi odbornou veřejností velice dobrý zvuk, zejména z důvodu kvality výroby, spolehlivosti dodávek a bezproblémové spolupráce.
Je však třeba nesázet pouze na cenu výroby, která již v mnoha případech není nižší než ceny francouzské, a zaměřit se i na další aspekty, jakými jsou například design, servis, pružnost dodávek apod.
Podrobné teritoriální informace o francouzské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.