Evropská komise přišla s návrhem odložit celní zatížení mezi EU a Spojeným královstvím o tři roky.
Celní přirážka ve výšce 10 % na obchod s elektrickými auty mezi EU a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska by se mohla odložit a místo roku 2024 začít platit až od roku 2027. Evropská komise přišla s tímto návrhem poté, co na ni apelovala britská vláda i výrobci vozidel na obou stranách Lamanšského průlivu.
Cla na elektroauta byla ve výši 10 % původně schválena v pobrexitových dohodách, zejména s cílem ochránit evropské automobilky od levných dovozů z Asie. Podmínkou bezcelní výměny mezi EU a Velkou Británií měl být minimálně 40% podíl lokální, tj. evropské, výroby na automobilu jako takovém a 30% místní podíl na bateriových sadách a komponentech. V momentální situaci ale nejsou britští ani evropští výrobci elektroaut schopni tomuto cíli dostát, a to zejména protože právě baterie dováží hlavně z Asie.
Komise navrhuje jednorázové prodloužení lhůty, aby výrobci měli čas vzpamatovat se z období slabšího vývoje, které způsobily pandemie Covid-19 i konflikt na Ukrajině.
Případná cla na elektroauta s dovezenými součástkami by měla platit od ledna 2027. Aby návrh vstoupil v platnost, musí ho schválit jednotliví zástupci členských zemích na následující schůzi.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Spojené království a Irsko.
Zdroj: BBC.co.uk
Katalánská vláda schválila strategii pro bioplyn na roky 2024-2030. Strategie podporuje přechod k novému čistšímu a udržitelnému energetickému modelu. Do roku 2025 má Katalánsko dosáhnout klimatické neutrality.
Nový vízový systém umožní zjednodušené cestování pro rezidenty ze zemí Rady pro spolupráci arabských států v Zálivu (GCC) do všech arabských zemí v regionu.
Ministerstvo financí zahájilo digitální veřejnou konzultaci, aby získalo názory od podniků i soukromníků na implementaci globální minimální daně.
Letošní první čtvrtletí je charakterizováno kontinuálním poklesem průmyslové výroby. Trend pokračuje již 14 po sobě jdoucích měsíců. Nejvíce negativně ovlivnil výrobu dopravních prostředků a strojů.