Nový pětiletý akční plán se snaží podpořit urbanizaci v Číně zavedením řady politik, které venkovských migrantů usnadní usadit se ve městech. Plán zahrnuje další reformu systému pro registrace domácností, poskytnutí více příležitostí pro migranty v oblastech práce, vzdělávání a odborné přípravy a zlepšení městského plánování a infrastruktury služeb.
Státní rada vydala pětiletý akční plán pro důkladnou realizaci strategie nové urbanizace zaměřené na lidi (dále jen akční plán). Tento nový politický dokument má zvýšit míru urbanizace v zemi. Akční plán vychází z významného pokroku Číny v oblasti urbanizace v posledních několika desetiletích, kdy došlo k rychlému nárůstu městského obyvatelstva, ale nyní čelí výzvám, jako jsou zpomalení tempa růstu a potřeba hlubší integrace venkovských migrantů do městských oblastí.
Akční plán stanoví komplexní rámec pro řešení těchto výzev a zaměřuje se na reformu systému registrace domácností, posílení bydlení a sociálního zabezpečení migrujících pracovníků a zlepšení infrastruktury a veřejných služeb v městských oblastech, aby se přizpůsobily rostoucímu počtu obyvatel. Tímto způsobem se plán snaží snížit rozdíly mezi městským a venkovským obyvatelstvem, podpořit vyvážený regionální rozvoj a podpořit vytváření moderních metropolitních oblastí v celé zemi.
Urbanizace je v Číně i nadále důležitou hnací silou hospodářského růstu a také jedním z hlavních prostředků pro zlepšení životních vyhlídek jednotlivců a rodin. Plány na podporu urbanizace se proto zaměřují nejen na správní reformu a rozvoj infrastruktury, ale jsou důležitou strategií pro dlouhodobý hospodářský růst a sociální pokrok.
Míra urbanizace v Číně vloni dosáhla 66,16 %, čímž překonala cíl stanovený ve 14. pětiletém plánu (2021 až 2025). Urbanizace v tomto období ve srovnání s předchozími desetiletími zpomalila a v letech 2021 až 2023 rostla v průměru o 0,76 procentního bodu ročně. Míra urbanizace by měla v příštích pěti letech dosáhnout téměř 70 procent.
Urbanizace je rozhodujícím faktorem hospodářské transformace Číny, který významně přispívá k růstu HDP, zvyšuje sociální mobilitu a zlepšuje celkovou kvalitu života milionů obyvatel. Podle NDRC každý jednoprocentní bod nárůstu míry urbanizace v Číně generuje více než 200 miliard jüanů (28 miliard dolarů) nové spotřebitelské poptávky ročně. Urbanizace navíc stimuluje značné investice do komunální infrastruktury, veřejných služeb a bydlení, což může vytvořit novou investiční poptávku v řádu bilionů jüanů.
Zpracoval kolektiv kanceláře CzechTrade v Číně (Šanghaj)
Zdroj: Dezan Shira & Associates
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.