Datum:13.03.2024
Průmyslový obor: Ostatní
Teritoriální zaměření:
Čína - vlajka Čína

Čínský trh s mléčnými výrobky je celosvětově druhý největší. Jaké jsou trendy a příležitosti pro exportéry?

Mlékárenský průmysl v Číně se v posledních desetiletích prudce rozvíjí díky růstu příjmů a životní úrovně. Mléko a mléčné výrobky, které byly dříve luxusním zbožím dostupným jen pro nemnohé, se díky měnícím se postojům a chutím stále častěji stávají základem kuchyňského stolu. Zároveň je na trhu značný prostor pro růst, protože velká část obyvatelstva není dostatečně zásobena.

Čína je po Spojených státech druhým největším trhem s mléčnými výrobky na světě. Ačkoli mléčné výrobky tradičně netvořily součást základní stravy v Číně, výrazný nárůst příjmů a životní úrovně v posledních čtyřech desetiletích přispěly k tomu, že se mléko a mléčné výrobky stále častěji objevují na jídelním stole. Mléko a mléčné výrobky dneš Číňané považují za důležitou součást zdravé výživy, zejména pro děti.  

Přestože spotřeba mléka a mléčných výrobků v Číně od 80. let 20. století vzrostla, trh má stále značný prostor pro růst. Absolutní hodnoty prodeje a spotřeby překonávají většinu ostatních trhů, ale spotřeba na obyvatele zůstává výrazně nižší než v jiných zemích se středními a vysokými příjmy. Navíc bohatší městské domácnosti konzumují mléčné výrobky v mnohem vyšší míře než venkovské domácnosti, což znamená, že velká část populace stále není dostatečně zásobena.

S růstem trhu se objevily různé trendy, které utvářejí podobu odvětví. Zatímco dříve se mléko konzumovalo hlavně v sušené formě, nyní se nejoblíbenějším segmentem výrobků stalo pasterované čerstvé mléko a mléko s ultravysokou teplotou (UHT). Nárůst spotřeby kávy a rozšiřování prodejen mléčných čajů rovněž podporují spotřebu čerstvého i sušeného mléka. Mezitím rostou i menší segmenty trhu, jako jsou sýry a máslo, a to zejména díky rostoucí oblibě domácího pečení a prémiových západních potravinářských výrobků mezi bohatšími městskými domácnostmi.

Čínský mlékárenský průmysl nabízí rozmanité příležitosti v různých segmentech trhu. V segmentu tekutého mléka existuje značná příležitost pro prémiové produkty, kdy společnosti mohou uspokojit spotřebitele, kteří dbají na své zdraví, nabídkou ekologických mléčných výrobků nebo speciálních mléčných výrobků. Kromě toho poptávka po mléčných výrobcích obohacených o vitamíny, minerály a funkční složky představuje pro společnosti možnost, jak uspokojit specifické zdravotní potřeby spotřebitelů.

I když je trh výrazně menší, dovoz sýrů se těší velké poptávce, zejména prémiových druhů z Evropy a dalších vyhlášených sýrařských oblastí. Stejně tak roste trh s vysoce kvalitním máslem, které oslovuje spotřebitele hledající kvalitní suroviny pro kulinářské účely.

Čínští spotřebitelé mají již dlouho chuť na probiotické jogurty a další fermentované mléčné výrobky, protože se zvyšuje povědomí o zdraví střev. Trvalý růst a relativní roztříštěnost jogurtového odvětví ve srovnání s jinými mlékárenskými odvětvími také umožňuje větší konkurenci a existuje zde velký prostor pro inovace v oblasti příchutí a formátů, které uspokojí vyvíjející se preference spotřebitelů v oblasti rozmanitosti a novinek.

Zatímco odvětví kojenecké výživy je na ústupu, poptávka po sušeném mléku pro dospělé roste, což představuje příležitost pro společnosti nabízet prémiové, vysoce kvalitní výrobky pocházející od důvěryhodných dodavatelů.

V ssegmentu stravovacích služeb a pohostinství existuje poptávka po spolehlivých řešeních pro dodavatelský řetězec mléčných výrobků, která by splňovala potřeby restaurací, kaváren, hotelů a cateringových služeb. Poskytovatelé stravovacích služeb navíc vyhledávají mléčné výrobky na míru, které jsou přizpůsobeny specifickým požadavkům, pokud jde o chuťové profily, formáty balení a skladovatelnost.


Zpracoval kolektiv kanceláře CzechTrade Čína (Šanghaj)

Zdroj: Dezan Shira & Associates

Další aktuality