Datum:31.03.2025
Průmyslový obor: Ostatní
Teritoriální zaměření:
Korejská republika - vlajka Korejská republika

EU jedná s Jižní Koreou o nové dohodě o Digitálním obchodu

Evropská unie a Jižní Korea 10. března 2025 uzavřely jednání o nové Dohodě o digitálním obchodu (DTA). Tato dohoda doplňuje stávající Dohodu o volném obchodu (FTA) z roku 2011 a představuje modernizovaný rámec pro digitální obchod. Zaměřuje se na odstranění překážek přeshraničního toku dat, zrušení povinné lokalizace dat, uznávání elektronických podpisů, ochranu osobních údajů, zákaz cel na elektronické přenosy a posílení právní jistoty v digitálním prostředí.

Předtím než EU a Korejská republika podepsaly jednání o DTA, obchodovaly spolu na základě Free Trade Agreement (Dohoda o volném obchodu mezi EU a Koreou). Tato dohoda vešla v platnost 1. července 2011, hlavními výhodami dohody bylo postupné odstraňování cel na průmyslová a zemědělská zboží.

Evropská Komise úspěšně dokončila jednání s Jižní Koreou o nové Dohodě o digitálním obchodu (DTA) v Bruselu, 10. března 2025.

Tato ambiciózní dohoda odráží závazek EU stanovit vysoký standard ohledně pravidel digitálního obchodu. Dohoda stanovuje závazná pravidla zajišťující zvýšení důvěry spotřebitelů, lepší předvídatelnost a právní jistotu pro obě strany.

DTA doplňuje FTA z roku 2011 o moderní a závazná pravidla, která mají bojovat proti překážkám digitálního obchodu. Klíčová ustanovení se týkají přeshraničních datových toků, ochrany soukromí a osobních údajů, cel na elektronické přenosy, elektronických smluv, ověřovacích služeb, ochrany zdrojového kódu, důvěry spotřebitelů online, nevyžádaných přímých marketingových sdělení, otevřených vládních datech a regulační spolupráce v oblasti digitálního obchodu.

Jedním z příkladů takových ustanovení zahrnuje uznávání digitálních podpisů, tím dochází ke snížení administrativních úkonů a zrychlení obchodních operací. Dále dochází k odstranění pravidel, které dříve vyžadovaly, aby společnosti operující v Koreji uchovávaly veškerá data lokálně. Tím, docházelo ke zvýšení nákladů, což obchod prodražovalo.


Budoucí kroky

Evropská komise a Korejská republika po úspěšném jednání o DTA budou nyní postupovat na formálním podpisu dohody. EU přeloží dohodu do všech jazyků EU, poté zašle Evropskému parlamentu a Radě EU.

EU a Korejská republika se rovněž dohodly na prohloubení spolupráce a zlepšení FTA tím, že zřídí nový specializovaný výbor pro budoucí obchodní a hospodářské otázky. Tento výbor poskytne specializovanou platformu pro spolupráci na strategických tématech, kterými jsou například hospodářská bezpečnost nebo odolnost dodavatelských řetězců. Specializovaný výbor se bude scházet jednou ročně na řešení ekonomických otázek.


Historie

Díky FTA dosáhla hodnota bilaterálních obchodů mezi EU a Koreou 132 miliard eur k roku 2022. Digitální obchod je však v posledních letech na vzestupu. Už dnes tvoří 25 % mezinárodního obchodu. EU je největším světovým exportérem a importérem služeb poskytovaných digitálně, zejména to platí pro vyvážené služby, které zaujímají více než polovinu celkově poskytovaných služeb Evropskou unií. Platnost DTA tak posílí pozici EU na světovém trhu.


Shrnutí dokumentu DTA zveřejněného EU

Dokument byl zveřejněn 18. března 2025 a slouží pouze pro informační účely, text může být ještě modifikován. Dohoda se stane závaznou podle mezinárodního práva, až každá strana dokončí své vnitřní právní postupy nezbytné pro vstup dohody v platnost.

Cílem dohody je zjednodušit digitální obchod a poskytnout právní jistotu podnikům a spotřebitelům, kteří se na něm podílejí.

Tato dohoda se vztahuje na veškerý obchod poskytnutý elektronickými prostředky.

Dohoda se ale nevztahuje na:

  • Audiovizuální služby(např. streamovací služby, televizní vysílání, filmy nebo rádio)
  • Služby poskytované nebo činnosti vykonávané při výkonu státní správy (např. veřejná správa, policie, soudy – nejsou komerční služby)
  • Vládní data – s výjimkou článku 16 (Otevřená vládní data) se dohoda nevztahuje na data, která jsou uchovávána nebo zpracovávána vládou či jejím jménem. To zahrnuje pravidla týkající se sběru, ukládání a zpracování těchto dat.


Hlavní body dohody

Usnadnění přeshraničních datových toků

  • Odstranění bariér pro přenos dat mezi EU a Koreou.
  • Nelze vyžadovat použití výpočetní techniky či síťových prvků na území strany pro zpracování, včetně uložení povinnosti používat techniky již schválené a certifikované stranou.
  • Nelze vyžadovat lokalizaci dat na území strany pro jejich ukládání nebo zpracování.
  • Nelze vyžadovat souhlas strany před předáním údajů na území strany druhé.

Ochrana osobních údajů a spotřebitelů

  • Pravidla na ochranu soukromí a zabezpečení dat.
  • Obchodní elektronická sdělení (např. spam) vyžadují souhlas příjemců a musí být příjemcům poskytnuta možnost k ukončení odesílání zpráv.

Zákaz cel na elektronické přenosy

  • Dohoda ale nevylučuje, aby strana uložila interní daně, poplatky nebo jiné poplatky za elektronické přenosy způsobem, který není v rozporu s touto dohodou.

Právní jistota pro digitální obchod

  • Platnost elektronických podpisů – zrychlení obchodních procesů.
  • Zdrojový kód – žádná ze stran nebude vyžadovat předání zdrojového kódu, softwaru ve vlastnictví fyzické či právnické osoby či přístup k němu jako podmínku pro export/import.
  • Elektronické faktury – efektivnější při obchodních operací.
  • Bezpapírové obchodování – za účelem budoucího bezpapírového obchodu jsou strany povinni zřídit formy a dokumenty v elektronické podobě mající stejné legislativní účinky jako ty v papírové formě pro export/import, transport.

Spolupráce v oblasti kybernetické bezpečnosti

  • Sdílení informací o kybernetických hrozbách.

Podpora SME a Startupů

  • Poskytnout snazší přístup k digitálním trhům.
  • Zřízení a udržování digitálního média (např. webovou stránku) obsahující informace o této dohodě včetně jejího znění, shrnutí a jakékoliv další informace, které strana považuje za užitečné pro pochopení výhod této dohody pro SME.
  • Pravidelné přezkoumání zpřístupněných informací a dodržování aktuálnosti zveřejněných informací.


Příklad: Jak DTA ovlivní českého exportéra digitálních služeb?

Firma: XYZ s.r.o.

Odvětví: IT služby, vývoj softwaru a cloudové technologie

Exportní trh: Jižní Korea

Produkty/služby:

  • Cloudový software pro firmy
  • Vývoj mobilních a webových aplikací
  • IT outsourcing – programátoři na dálku
  • Kybernetická bezpečnost

 

Před dohodou – Jaké měla XYZ překážky?

1. Datová lokalizace

Pokud chtěla firma XYZ nabízet cloudové služby korejským firmám, musela uchovávat data zákazníků na serverech v Koreji. To znamenalo vyšší provozní náklady, protože musela buď najmout místního poskytovatele, nebo si zřídit vlastní infrastrukturu.

2. Omezený přeshraniční tok dat

Kvůli přísným korejským regulacím v oblasti ochrany osobních údajů musela firma pro každý typ datového přenosu žádat o povolení. To brzdilo rychlé nasazení služeb a prodlužovalo obchodní procesy.

3. Problémy s platností elektronických smluv

Elektronické smlouvy a fakturace neměly stejnou právní váhu jako papírové verze, což zdržovalo uzavírání kontraktů.

4.Omezený přístup k veřejným datům

XYZ vyvíjel aplikace pro analýzu trhu a predikci trendů, ale neměl snadný přístup ke korejským otevřeným vládním datům (např. statistiky o podnikatelském prostředí, ekonomické ukazatele, anonymizovaná dopravní data).

 

Po dohodě – Co se změní pro XYZ?

1. Zrušení povinnosti lokálního ukládání dat

XYZ může uchovávat a zpracovávat data korejských zákazníků v EU, což výrazně sníží provozní náklady. Zákazníci z Koreje mají přístup ke službám bez omezení, což usnadní expanzi firmy na tento trh.

2. Zmírnění pravidel pro přeshraniční tok dat

Firma nemusí pro jednotlivý přeshraniční tok dat vyžadovat povolení od strany.

3. Zrychlené digitální transakce

Elektronické faktury a smlouvy jsou nyní v Koreji uznávány stejně jako papírové. XYZ může uzavírat kontrakty online bez nutnosti fyzické přítomnosti v Koreji či poslat dokument v papírové formě.

4. Přístup k otevřeným vládním datům v Koreji

XYZ může využívat data o korejském trhu, ekonomice nebo dopravě pro vylepšení svých analytických nástrojů a AI modelů. Například startupy v oblasti fintech mohou vytvářet lepší algoritmy pro analýzu rizik v korejském bankovním sektoru.

5. Silnější ochrana duševního vlastnictví

Korea nemůže vyžadovat přístup ke zdrojovým kódům softwaru společnosti XYZ, což chrání firmu před krádeží know-how a neoprávněným kopírováním jejich technologií.

 

Připravil kolektiv Zahraniční kancelář CzechTrade Jižní Korea.

Další aktuality