Gruzínské ministerstvo hospodářství podepsalo smlouvu na výstavbu námořní infrastruktury hlubinného přístavu Anaklia s belgickou společností Jan De Nul. Tato společnost zvítězila ve výběrovém řízení na výstavbu mořského přístavu a prohloubení vodní plochy.
Jan De Nul byla založena v roce 1938. Roční obrat společnosti dnes přesahuje 2,5 miliardy Euro. Společnost zaměstnává více než 7 tisíc osob.
Belgická skupina je jednou z předních mezinárodních společností v oblasti offshore stavebnictví. Skupina vlastní moderní flotilu specializovaných plavidel a realizuje komplexní infrastrukturní projekty po celém světě. Jan De Nul se například podílel na projektu rozšíření Panamského průplavu.
V květnu 2024 gruzínská vláda oznámila, že 49% podíl v přístavu Anaklia získá čínsko-singapurské konsorcium. Novými investory budou čínská státní společnost China Communications Construction Company Limited (CCCC) a Singaporean China Harbour Investment.
Podle ministerstva hospodářství bude moci přístav Anaklia přijmout první lodě s kontejnery už v roce 2029. Kapacita první fáze přístavu bude 600 tisíc kontejnerů ročně. Odhadované náklady: 600 milionů dolarů.
Zpracoval: kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Gruzie.
Zdroj informace: News-Georgia
Turecko se dohodlo se Sýrií na vývozu elektřiny a zemního plynu. Spolupráce zahrnuje také investice do infrastruktury a těžby.
Pod jeho vedením Doosan Enerbility posílila svou pozici na globálním trhu s jadernou energií a přispěla k nabídce na projekt jaderné elektrárny Dukovany v Česku.
Japonský řetězec Lawson otevřel futuristickou verzi své samoobsluhy, ve které využívá AI k analýze zákaznického chování i optimalizaci prodeje.
Thajský ministr obchodu Pichai Naripthaphan a eurokomisař Maroš Šefčovič se setkali v Paříži, aby urychlili jednání o dohodě o volném obchodu (FTA) mezi Thajskem a Evropskou unií. Obě strany si kladou za cíl dokončit vyjednávání do konce roku 2025.