Každoroční průzkum podnikatelské důvěry, který provádí komora EU, poukazuje na klíčové trendy v podnikatelském prostředí v Číně. Sleduje nálady společností působících na čínském trhu, přístupu na trh, provádění politiky a další. Tento článek se zabývá zjištěními průzkumu a zkoumá vývoj nálad a výzvy pro podnikatelskou důvěru v Číně, jakož i úsilí země o zlepšení podnikatelského prostředí a přilákání zahraničních investic.
Evropská obchodní komora v Číně vydala výroční zprávu o evropském podnikání v Číně. Tento průzkum podnikatelské důvěry 2024 nabízí komplexní přehled zkušeností a výhledů evropských společností v čínském podnikatelském prostředí. Průzkum byl provedený mezi 529 evropskými podniky a slouží jako zásadní barometr nálad ohledně podnikání v Číně. Tematicky je velmi pestrý - od obchodních a investičních vyhlídek, přes vnímání podnikatelského a politického prostředí, až po klíčové provozní problémy.
Jaké trendy průzkum odhalil?
U evropských podnikatelů sílí obava ze stavu čínské ekonomiky. Pozoruhodné je, že ekonomické otázky se v roce 2024 dostaly do popředí zájmu, přičemž významné procento respondentů uvedlo zpomalení čínské ekonomiky jako hlavní výzvu ovlivňující budoucí obchodní vyhlídky.
I přes tyto obavy průzkum odhalil pozitivní změny, třeba lepší přístup na trh pro zahraniční společnosti působící v Číně.
Pro evropské podniky působící v Číně se v roce 2024 dostaly do popředí ekonomické obavy. Skoro 40 % respondentů uvedlo zpomalení čínské ekonomiky za nejvýznamnější faktor ovlivňující budoucí podnikání v pevninské Číně, následovalo 15 %, kteří zdůraznili globální ekonomické zpomalení, a pouze 6 % poukázalo na napětí mezi USA a Čínou.
Pokud jde o nadbytečné kapacity, 36 % respondentů zaznamenalo jejich výskyt v odvětví v uplynulém roce, přičemž 71 % těchto podniků uvedlo, že v důsledku toho došlo ke snížení cen, a 42 % uvedlo výrazné snížení cen. Kromě toho změny tržního podílu odhalují konkurenční prostředí, přičemž 42 procent podniků zaznamenalo v posledních pěti letech ztráty ve prospěch domácích konkurentů, což je patrné zejména v odvětvích farmacie, IT, telekomunikací a strojírenství.
Podnikatelský a investiční výhled v Číně odráží posun k většímu pesimismu respondentů, což signalizuje potenciální problémy pro ekonomickou trajektorii země. Optimismus ohledně ziskovosti v roce 2024 vyjádřilo 15 % respondentů, což je méně než vloni (23 %), zatímco pesimismus vyjádřilo 41 % respondentů, což je meziroční nárůst o 15 procentních bodů.
Podobně optimismus ohledně růstu klesl na 32 procent z 55 procent v roce 2023, přičemž 26 procent vyjádřilo pesimismus, což je nárůst z 9 procent v předchozím roce. Rostoucí pesimismus mezi podnikateli vyvolává obavy, neboť by mohl vést k opatřením, která by dále snížila zahraniční investice v zemi. Ve skutečnosti 52 procent respondentů uvedlo, že v roce 2024 plánuje snížit náklady, což je pozoruhodný nárůst oproti 41 procentům v roce 2023, přičemž 26 procent toho hodlá dosáhnout snížením počtu zaměstnanců.
Některé společnosti už začaly přesouvat investice z Číny. Zhruba 13 % respondentů přesunulo nebo se rozhodlo přesunout stávající investice do jiných zemí, a 12 % uvedlo, že totéž činí v případě budoucích plánovaných investic. Většina z nich sice neplánuje přesunout stávající investice, ale oproti předchozímu roku se tento podíl snížil, což naznačuje možný trend. Navíc pouze 42 procent z nich plánuje v roce 2024 rozšířit své aktivity v Číně, což představuje nejnižší hodnotu v historii.
Navzdory pozorovaným posunům Čína zůstává významným cílem investic
Patnáct procent respondentů uvedlo, že Čína je na prvním místě pro současné investice, což je pokles oproti 19 procentům v roce 2023. Dokonce 40 procent respondentů uvedlo, že patří mezi tři nejlepší destinace, což se oproti roku 2023 nezměnilo.
Evropské společnosti i nadále uváděly jako překážku v podnikání potíže se získáváním zahraničních talentů, a to navzdory zrušení omezení COVID-19, které výrazně usnadnilo cestování do zahraničí.
Mnoho společností v posledních dvou letech odděluje své globální centrály od čínských provozů. Tento trend, jehož důsledkem jsou četné problémy, uvedlo 41 % respondentů. Mezi těmito výzvami je i zpomalení stávajících operací u 44 % respondentů, i když oproti předchozímu roku došlo k mírnému poklesu. Kromě toho 43 procent zdůraznilo sníženou schopnost využívat nové projekty nebo investiční plány, přičemž došlo k výraznému nárůstu (o 10 procentních bodů) oproti předchozímu roku.
Zpracoval kolektiv kanceláře CzechTrade v Číně (Šanghaj)
Zdroj: Dezan Shira & Associates
Britský McLaren se spojil se startupem Forseven, který je financován investiční skupinou z Abu Dhabi. Toto nečekané spojení slibuje rozšíření McLarenu a nový směr pro automobilový průmysl.
Zahraniční kancelář CzechTrade Kazachstán zorganizovala ve dnech 21.-25. února Misi českých firem v oboru pekárenských technologií. Na misi jsme zaměřili především na zjištění exportního potenciálu českých firem v Kazachstánu a Kyrgyzstánu.
S rekordním obratem a ambiciózní expanzí za 16 miliard eur posiluje Rewe svou pozici jednoho z nejsilnějších hráčů evropského maloobchodu.
S cílem proniknout na japonský trh či posílit své stávající obchodní kontakty se ve spolupráci s agenturou CzechTrade zúčastnili prestižního veletrhu zástupci českých firem, výzkumných center a Českého optického klastru.