Podle analytického centra GTRI zaznamenala Indie v první polovině letošního roku přebytek obchodní bilance se 151 zeměmi, například s USA a Nizozemskem, zatímco se 75 zeměmi, mezi kterými jsou Čína a Rusko, vykázala obchodní deficit. Global Trade Research Initiative (GTRI) uvedla, že se Indie nemusí obávat obchodního deficitu ohledně dovozu ropy a uhlí, nicméně musí se zaměřit na snížení dovozu průmyslového zboží, zejména ze zemí, jako je Čína, což je vnímáno jako ohrožení hospodářské suverenity Indie.
„Od ledna do června 2024 měla Indie přebytek obchodu se 151 zeměmi, což představovalo 55,8 % jejího vývozu a 16,5 % jejího dovozu v celkové hodnotě 72,1 miliardy dolarů,“ uvádí GTRI ve své zprávě. Přičemž největší přebytky byly v tomto období zaznamenány s USA (21 miliard dolarů) a Nizozemskem (11,6 miliardy dolarů).
Zatímco deficit, který India zaznamenala s 75 zeměmi představoval 44,2 % jejího vývozu a 83,5 % jejího dovozu, což vedlo k výšce deficitu v hodnotě 185,4 miliardy dolarů, který byl mnohem vyšší než celkový obchodní deficit Indie. Tato situace zdůrazňuje potřebu snížit závislost na specifickém dovozu a posílit domácí výrobu. Mezi pět zemí s nejvyšším obchodním deficitem patří Čína s 41,88 miliardy dolarů, Rusko s 31,98 miliardy dolarů, Irák s 15,07 miliardy dolarů Indonésie s 9,89 miliardy dolarů a SAE s 9,47 miliardy dolarů.
Zpráva dále dodala, že Indie by se neměla obávat obchodního deficitu s 11 zeměmi, které do Indie vyvážejí především ropu, ropné produkty a uhlí, čili s Angolou, Irákem, Saúdskou Arábií, Austrálií nebo Nigérií. Nicméně Indie může více monitorovat obchodní deficit se čtyřmi z 23 zemí, které do Indie primárně vyvážejí zlato, stříbro a diamanty, protože snížení cel na zlato a stříbro, a to specificky Peru, Švýcarsko, SAE a Hongkong.
Pokud jde o Čínu, zpráva uvádí, že v období od ledna do června 2024 Indie vyvezla do Číny 8,5 miliardy dolarů, zatímco dovezla 50,4 miliardy dolarů, což vedlo k obchodnímu deficitu ve výši 41,9 miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že 98,5 % dovozu z Číny tvoří průmyslové zboží, měla by Indie investovat do výroby, aby za účelem snížení závislosti na dovozu kritických průmyslových výrobků z Číny. Mezi zboží, jehož podíl Číny na celosvětovém dovozu do Indie přesahuje 50 %, patří deštníky, umělé květiny, umělá vlákna, kolejová vozidla, skleněné výrobky, kožené zboží, keramické výrobky, hračky a hudební nástroje.
Zpracoval tým zahraniční kanceláře CzechTrade Indie (Bengalúru)
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.
Na Letišti Václava Havla Praha zahájila provoz nová nákladní linka. Zboží mezi Prahou a čínským městem Čcheng-tu nově přepravuje letecká společnost Central Airlines.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.