Datum:15.02.2024
Průmyslový obor: Energetika
Teritoriální zaměření:
Kolumbie - vlajka Kolumbie

Jak si stojí obnovitelná energie v Kolumbii a jaké má vyhlídky?

Energetický trh v Kolumbii má velké plány a ambice, avšak realizace projektů naráží na překážky ze strany zastaralých procesů vládní administrativy.

Kolumbie má ve fázi vývoje nebo výstavby 291 projektů na výrobu obnovitelné energie za více než 33 miliard dolarů. Z toho 270 projektů v hodnotě zhruba za 32 miliard dolarů se nachází ve fázi počátečního plánování a 21 projektů za zhruba jednu miliardu je ve výstavbě. Tyto údaje nezahrnují vodní elektrárny, ačkoliv představují přes 70 % celkové produkce elektřiny v zemi.

Celková kapacita výroby obnovitelné energie v Kolumbii vzrostla za loňský rok o 70 %. Díky tomu, že došlo k dokončení série projektů solárních elektráren v oblasti severu a středu země.

Podle oficiální zprávy Asociace obnovitelných energií SER Colombia v roce 2023 rozběhlo 25 projektů s kapacitou 208 MW. Dohromady s těmito projekty vyrábí Kolumbie v současné době 504 MW energie z obnovitelných zdrojů (hydroelektřina není zahrnuta), což představuje 2,5 % kapacity země. Na těchto údajích se podílí 51 továren na solární energii, větrnou energii a biomasu, ve 13 departamentech země.

President Gustavo Petro prosazuje ustoupení od fosilních paliv. V plánu na rok 2024 je uvedení do pohybu 22 projektů, které společně vyrobí 1200 MW obnovitelné energie. Tím vzroste kapacita solárních a větrných elektráren a biomasy o více jak dvojnásobek. Okolo 83 % těchto budoucích plánů se nachází v karibských departmentech Atlántico, Cesar, Córdoba, Sucre, Magdalena a Bolívar.

Bohužel vše není tak růžové, jak vypadá a aktuální situace na trhu obnovitelných energií v Kolumbii komplikuje zejména byrokracie. Téměř polovina solárních a větrných projektů, které měly začít fungovat v průběhu příštích dvou let, je zpožděných a bude muset požádat o prodloužení smluvených termínů. Ze sto devatenácti projektů obnovitelných energií (hydroelektřina není zahrnuta), které by měly být uvedeny do provozu v letech 2024 a 2025, je zhruba 46 % pozastavených z důvodu chybějících povolení - jak kvůli stránce technické, tak i kvůli dopadu na životní prostředí. 

Dalším důvodem zpoždění projektů jsou špatná komunikace, pomalá administrativa vládního sektoru, neplnění smluvených termínů ze strany státních institucí a nedostatečná modernizace schvalovacích procesů. V průměru zabere jen počáteční fáze menšího projektu okolo tří až šesti let, což činí z celkové realizace běh na hodně dlouhou trať.


Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Kolumbie.
Zdroj: bnamericas.com; larepublica.co

Další aktuality