Podobně jako USA nebo EU, i Kanada hledá cestu, jak se vyrovnat s přívalem levnějších čínských elektromobilů, a zároveň naplnit cíle o uhlíkové neutralitě.
V uplynulých dvou letech Kanada přislíbila miliardové dotace, aby přilákala zahraniční výrobce automobilů k založení továren na výrobu elektromobilů a baterií v Ontariu a Quebecu.
Federální ministryně financí Chrystia Freeland však nedávno upozornila na novou výzvu: příliv levných čínských elektromobilů, který tyto investice ohrožuje. Čínské elektromobily by mohly snížit cenu severoamerických vozidel dříve, než se místní průmysl přizpůsobí elektrifikaci.
Po podobných krocích USA a EU zahájila i Kanada konzultace o clech a dalších opatřeních proti této hrozbě. USA zavedly na čínské elektromobily 100% clo, zatímco EU přidala specifická cla v rozmezí od 17,4 % do 37,6 %.
Kanada v roce 2023 zavedla soubor daňových úlev ve výši 80 miliard dolarů. Zároveň federální, ontarijská a quebecká vláda slíbily dalších až 50 miliard dolarů pro projekty vybraných společností, mezi kterými jsou Northvolt, Stellantis, Volkswagen a Honda, aby je přiměly k vybudování továren na výrobu elektrických vozů a baterií. Většina této podpory je formou dotací na výrobu, které budou vypláceny s tím, jak budou baterie a vozidla vyráběny.
Kanadští politici stojí před dilematem: následovat příklad USA v rámci jednotné severoamerické strategie nebo přijmout diferencovaný přístup jako EU. Sjednocení s USA by mohlo posílit obchodní vztahy a pomoci při obnovování obchodní dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou. Zároveň by ale mohlo porušit pravidla WTO a vyvolat odvetná opatření od Číny. Uvalení vysokých cel by také mohlo udržet vysoké ceny elektrických vozidel, což by bránilo dosažení kanadského cíle, aby do roku 2035 byly všechny nové osobní automobily prodávány s nulovými emisemi.
EU se rozhodla pro cílená cla v rámci pravidel WTO, zatímco USA zaujaly širší ochranářský přístup. Kanada se musí rozhodnout, jakým směrem se vydá, a vybalancovat obchodní vztahy s USA a ekonomický dopad cel. Případná čínská odveta by se mohla zaměřit na klíčové kanadské vývozy, což by situaci zkomplikovalo. Reakce Kanady bude nakonec muset chránit domácí investice a zároveň zohlednit dlouhodobou konkurenci čínských elektromobilů a cenovou dostupnost elektromobilů pro kanadské spotřebitele.
Zdroj: The Globe and Mail
Zpracovala zahraniční kancelář CzechTrade Kanada (Toronto).
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.