Třicet let falšování bezpečnostních testů přijdou japonského výrobce malých automobilů draze. Propad v prodejích, dočasné přerušení výroby a finanční odškodnění dodavatelů však s největší pravděpodobností pro dceřinou společnost Toyoty likvidační nebudou.
První informace o nesrovnalostech ve výsledcích bezpečnostních testů u značky Daihatsu, jejímž 100% vlastníkem je od roku 2016 Toyota, se objevily již na jaře tohoto roku. Zjištění nezávislé komise z minulé týdne však ukázala, že k falšování výsledků testů nedocházelo v posledních třech dekádách pouze u obložení dveří a měření bočního nárazu, jak se ještě mohlo zdát před několika měsíci. Dle nových zjištění totiž docházelo během testování i k používání jiných řídicích jednotek airbagů než v sériových modelech a k podvodům u testů opěrek hlav. Problémy se týkají 64 modelů a 3 motorů. Různých menších i větších pochybení je na 170. Skandál se dotýká i Mazdy a Subaru, ve kterých Toyota vlastní podíl. Vývoj některých technologií byl totiž v rámci úspor sdílen napříč společnostmi.
Vedení Toyoty na zjištění komise zareagovalo okamžitým přerušením domácí výroby ve všech závodech Daihatsu, a to na dobu neurčitou. Představitelé Daihatsu navíc přislíbili jednání s jednotlivými dodavateli o kompenzacích za výpadky v objednávkách, a mluví se i o možnosti odškodnění dealerům, kteří nebudou moci automobily prodávat. V závislosti na konečné výši odškodnění se pak dle odborníků mohou ztráty spojené se skandálem vyšplhat až na 700 mil. dolarů, tedy cca stejnou částku jako tvořil čisty zisk společnosti ve fiskálním roce 2022.
Skandál vzhledem k vysoké likviditě společnosti a podpoře od Toyoty existenci samotného Daihatsu s největší pravděpodobností neohrozí. Firmu ale čeká zásadní reorganizace a náročná cesta za znovuzískáním důvěry. Další vyšetřování provádí japonské ministerstvo dopravy.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Nikkei Asia Review
Na začátku dubna jsme uspořádali teritoriální webinář o Filipínách, který posluchače provedl základními fakty o Filipínách, jejich makroekonomickými údaji, bilancí s Českou republikou a zajímavými fakty o ekonomice a místním trhu. Webinář představil Filipíny z jiného světla, než jako destinace na dovolenou u moře, vodopádů nebo dobývání mnohdy i aktivních vulkánů. Mezivládní delegace s Českou republikou a Evropskou unií ukazují, jak jsou Filipíny pro Evropu zajímavé do budoucnosti.
V této jihoamerické zemi je v různé fázi rozvoje 67 projektů, které souvisejí se zeleným vodíkem. Hlásí organizace H2 Chile, která se zabývá alternativními zdroji elektrické energie a přechodem země na uhlíkově neutrální ekonomiku.
Zahraniční kancelář CzechTrade Srbsko pro české stavebníky zorganizovala výstavní stánek na veletrhu SEEBBE 2024.
Prezident Dominikánské republiky Luis Abinader prohlásil, že země se stává hlavním a nejdůležitějším logistickým centrem v regionu.