Třicet let falšování bezpečnostních testů přijdou japonského výrobce malých automobilů draze. Propad v prodejích, dočasné přerušení výroby a finanční odškodnění dodavatelů však s největší pravděpodobností pro dceřinou společnost Toyoty likvidační nebudou.
První informace o nesrovnalostech ve výsledcích bezpečnostních testů u značky Daihatsu, jejímž 100% vlastníkem je od roku 2016 Toyota, se objevily již na jaře tohoto roku. Zjištění nezávislé komise z minulé týdne však ukázala, že k falšování výsledků testů nedocházelo v posledních třech dekádách pouze u obložení dveří a měření bočního nárazu, jak se ještě mohlo zdát před několika měsíci. Dle nových zjištění totiž docházelo během testování i k používání jiných řídicích jednotek airbagů než v sériových modelech a k podvodům u testů opěrek hlav. Problémy se týkají 64 modelů a 3 motorů. Různých menších i větších pochybení je na 170. Skandál se dotýká i Mazdy a Subaru, ve kterých Toyota vlastní podíl. Vývoj některých technologií byl totiž v rámci úspor sdílen napříč společnostmi.
Vedení Toyoty na zjištění komise zareagovalo okamžitým přerušením domácí výroby ve všech závodech Daihatsu, a to na dobu neurčitou. Představitelé Daihatsu navíc přislíbili jednání s jednotlivými dodavateli o kompenzacích za výpadky v objednávkách, a mluví se i o možnosti odškodnění dealerům, kteří nebudou moci automobily prodávat. V závislosti na konečné výši odškodnění se pak dle odborníků mohou ztráty spojené se skandálem vyšplhat až na 700 mil. dolarů, tedy cca stejnou částku jako tvořil čisty zisk společnosti ve fiskálním roce 2022.
Skandál vzhledem k vysoké likviditě společnosti a podpoře od Toyoty existenci samotného Daihatsu s největší pravděpodobností neohrozí. Firmu ale čeká zásadní reorganizace a náročná cesta za znovuzískáním důvěry. Další vyšetřování provádí japonské ministerstvo dopravy.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Nikkei Asia Review
Ukrajinská obchodní a průmyslová komora organizuje 9. října v Brně v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu obchodní fórum a B2B jednání s ukrajinskými podniky
Španělsko už 12 po sobě jdoucích měsíců dokázalo generovat více než 50 % elektřiny z obnovitelných zdrojů.
První ročník veletrhu [Kyushu] Semiconductor Industry Exhibition poskytl zúčastněným českým firmám jedinečnou příležitost prezentovat své technologie v blízkosti vznikajícího polovodičového clusteru. Polovodičový průmysl na ostrově Kjúšú přitom zažívá dynamický rozvoj díky zahájení výroby tchajwanské světové jedničky TSMC a jejích joint-venture partnerů Sony, Denso a Toyota.
Indonésie se snaží řešit svízelnou dopravu nejen v největším městě Jakartě, ale i v oblastech s velkou turistickou návštěvností. To se týká ostrova Bali, který se potýká s enormním zájmem turistů a s následky husté dopravy, která omezuje obyvatele i návštěvníky. Indonésie se rozhodla investovat do zavedení autonomního rychlého tranzitního systému (ART). Systém ART je již zaváděn a provozován v novém hlavním městě Nusantara.