Datum:01.08.2024
Průmyslový obor: Energetika, Letecký průmysl
Teritoriální zaměření:
Indonésie - vlajka Indonésie,
Singapur - vlajka Singapur

Lety s nižšími emisemi. Indonésie vyžaduje používání SAF v letecké dopravě

Snahou Indonésie je navýšit používání udržitelného leteckého paliva (SAF), a tak zvýšit podíl biopaliv nejenom v silniční dopravě.

Indonéský nízkonákladový dopravce Lion Air Group si klade za cíl začlenit do roku 2030 procento udržitelného leteckého paliva do všech svých flotil jako součást širšího úsilí společnosti stát se udržitelnější. Prezident Lion uvádí, že letecká společnost také přesune své investice a nákupy směrem k letadlům, která považuje za šetrnější k životnímu prostředí.

Cena tohoto udržitelného paliva by měla být dostatečně konkurenceschopná, aby se nezvýšila největší nákladová složka letadla. Pak by Lion Air do roku 2030 měl pro celou flotilu používat pouze SAF paliva.

Kromě toho by letecká společnost také začlenila materiály a technologie, které minimalizují dopad jejího údržbářského zařízení a hangáru na životní prostředí.

Indonésie tlačí na přijetí biopaliv, protože se snaží snížit nákladný dovoz paliv a ropy. Realizace se zatím týkala nákladních a osobních automobilů, zatímco na letadlech a vlacích byly zahájeny testy.

Vlajkový dopravce Garuda Indonesia uskutečnil svůj první komerční let s použitím SAF v říjnu loňského roku s použitím SAF obsahujících 2,4 procenta zpracovaného palmojádrového oleje, který vyšší obsah nasycených tuků než běžný palmový olej.

Také Singapur zařazuje SAF do odletů

Sousední Singapur od roku 2026 vyžaduje, aby všechny lety odlétající ze země používaly SAF palivo. Městský stát si klade za cíl dosáhnout 1 % SAF paliva od roku 2026 a plánuje jej zvýšit na 3-5 % do roku 2030, i když to závisí na globálním vývoji a širší dostupnosti a přijetí SAF.

Generální ředitel společnosti Apical Group vyvážející palmový olej pro zelenou energii Aika Yuri Winata v listopadu loňského roku uvedl, že použití SAF by mohlo zvýšit ceny letenek o 3 až 14 dolarů v roce 2030 a o 13 až 38 dolarů v roce 2050.

V letošním roce se očekává, že celosvětová produkce nemíchaných SAF dosáhne téměř 400 milionů galonů, což je podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) pouze 0,5 procenta celkové poptávky po leteckém palivu. IATA považuje SAF za obrovskou příležitost k pokroku v dekarbonizaci v leteckém průmyslu. Vyzvala vlády v mnoha částech světa, aby motivovaly výrobce a dopravce ke zvýšení výroby udržitelných leteckých paliv, včetně diverzifikace zásob vozového parku.

Odborníci jsou opatrní ohledně letadel poháněných palmovým olejem

Vláda se zaměřila na to, aby se největší ekonomika jihovýchodní Asie stala jedním z předních světových dodavatelů udržitelných leteckých paliv, ale odborníci uvedli, že environmentální náklady a konkurenceschopnost v globálním leteckém průmyslu by měly být náležitě zohledněny.

Indonésie jako největší světový producent surového palmového oleje (CPO) byla identifikována jako potenciální dodavatel vstupních surovin pro udržitelná letecká paliva a od roku 2021 provozuje pilotní projekty na využití biopaliv v letecké dopravě.

Vláda se také zaměřuje na využití použitého kuchyňského oleje, jehož je země také třetím největším vývozcem na světě, a zkoumá potenciál přeměny kokosových ořechů na SAF.

 

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Indonésie.

Zdroj: www.jakartapost.com

Další aktuality