Maroko ovládlo 65 % trhu EU s dovozem rajčat v roce 2023.
Marocká rajčata zaplavila trh EU a způsobila výrazný pokles cen, zejména v oblastech jižní Evropy, známých pro svou produkci rajčat.
V roce 2023 Maroko drželo 65% podíl na celkovém dovozu rajčat do EU. Dovoz vzrostl z téměř 329 700 tun na více než 539 300 tun. Podle údajů Evropské komise, importovala EU v sezóně 2023/24 celkem 551 000 tun rajčat z globálního jihu, z toho 373 421 tun pocházelo z Maroka.
Francie absorbovala 78 % marockých rajčat, což představuje 293 100 tun. Tato rajčata tvořila 98 % veškerého francouzského dovozu rajčat z nečlenských zemí EU během tohoto období.
Marocké exporty rajčat čelily od začátku sezóny útokům od evropských zemědělců. V únoru blokovali silnice a útočili na marocké kamiony, aby protestovali proti tomu, co považují za neférovou konkurenci. Tvrdí, že Maroko nemusí dodržovat stejné environmentální a pracovní standardy, což jim umožňuje prodávat rajčata za nižší ceny. Navzdory těmto tvrzením má Maroko obchodní deficit s EU ve výši 10 miliard EUR, protože vyváží produkty s nízkou hodnotou, jako jsou zemědělské produkty, a dováží produkty s vysokou hodnotou.
Autor: zahraniční kancelář CzechTrade Maroko
Zdroj: https://www.moroccoworldnews.com
ELEC Expo 2025 v Maroku představuje historicky největší příležitost pro české firmy k prezentaci a expanzi na africké trhy v elektrotechnice a obnovitelných zdrojích.
Tato iniciativa zapojením nových technologií dále posílí pozici Kanady ve světě jako jednoho z lídrů ve výrobě baterií.
Peru prochází rozsáhlou digitální transformací pod hlavičkou Národního programu pro telekomunikace (Pronatel), který spadá pod peruánské Ministerstvo dopravy a komunikací. Tento strategický program cílí na překonání digitální propasti a zajištění přístupu k vysokorychlostnímu internetu i v odlehlých oblastech země.
Švédská vláda oficiálně schválila zahájení výstavby nové železniční tratě North Bothnia Line (Norrbotniabanan) mezi městy Dåva a Skellefteå. Jedná se o strategicky významný infrastrukturní projekt, který má zlepšit dopravní propojení severního Švédska a zároveň podpořit přechod na udržitelnější formy dopravy.