Maroko hledá nové obchodní příležitosti od zaběhlých trhů západní Evropy. Tato změna zaměření se na tradiční partnery přináší příležitosti pro české firmy.
Maroko se snaží navázat silnější obchodní vztahy s Kazachstánem organizováním „Týdne obchodní výstavy s Marokem“, který má představit marocké produkty a podpořit vzájemnou spolupráci v několika klíčových sektorech, jako jsou agronomie, kosmetika nebo IT. Tato akce je příležitostí pro marocké podniky získat přístup na trhy v Kazachstánu, což je největší ekonomika Střední Asie.
Obchod mezi oběma zeměmi je zatím poměrně nízký. V roce 2023 Maroko exportovalo do Kazachstánu zboží za 24 milionů dolarů, zatímco dovozy byly ve výši 250 milionů dolarů. Týden obchodní výstavy je příležitostí pro marocké firmy zlepšit tuto bilanci a rozšířit obchodní možnosti v regionu.
Projekt je součástí širšího úsilí marocké Asociace exportérů (ASMEX) podporovat místní podniky na nových mezinárodních trzích a odklonit se od vlivu zaběhlých trhů, jako jsou Francie, Španělsko, Portugalsko, Německo.
Autor: Zahraniční kancelář CzechTrade Maroko.
Zdroj: www.hespress.com
Rekordní hodnota výdajů za domácí mazlíčky byla v Německu dosažena díky zvýšené poptávce po domácích kočkách.
Turecký zahraniční obchod v březnu posílil. Také se zlepšil poměr exportu k importu.
Zavedení nových cel Spojenými státy, oznámené administrativou Donalda Trumpa, vyvolalo silnou reakci v Polsku, kde automobilový průmysl tvoří klíčovou část národní ekonomiky. Premiér Donald Tusk a ministr financí Andrzej Domański se sešli se zástupci automobilového sektoru, aby diskutovali o dopadech nových opatření a hledali možná řešení.
Během uplynulého roku 2024 zaznamenal kakaový sektor v Kolumbii historický úspěch jak v produkci, tak i v exportu této plodiny. Za bezprecedentním nárůstem o více než 103 % stojí jak vstupem kávových společností do tohoto byznysu, tak i pokles světové produkce.