Obchodní přebytek Indonésie dosáhl 14měsíčního minima, protože prudce vzrostl dovoz. Obchodní deficit s Čínou dosáhl v červenci 1,7 miliardy dolarů, což je více než dvojnásobný nárůst, za kterým strojí hlavně import mechanických zařízení, elektrického zboží a vozidel.
Obchodní bilance Indonésie zůstává kladná již 51 měsíců v řadě, ale rozdíl mezi vývozem a dovozem se v červenci propadl na pouhých 0,47 miliardy dolarů. To představuje nejnižší přebytek od května 2023. Masivní pokles z přebytku o 2,4 miliardy dolarů zaznamenaný v červnu oznámila zpráva Indonéského statistického úřadu (BPS). Klesající přebytek byl pro některé ekonomy překvapením, jelikož se předpovídal nárůst zhruba o 2,5 miliardy dolarů.
Indonéský vývoz v červenci meziročně vzrostl o 6,46 procenta na 22,21 miliardy dolarů, ale dovoz rostl rychlejším tempem o 11,07 procenta na 21,74 miliardy dolarů. Tento skok byl způsobil především dovoz plastů a výrobků z nich, který se meziročně zvýšil o 20,87 procenta, respektive 8,66 procenta. Dovoz meziproduktů a kapitálových statků zaznamenal meziroční růst o 15,17 procenta a 2,04 procenta, zatímco příchozí dodávky spotřebního zboží meziročně klesly o 0,81 procenta.
Meziroční nárůst dovozu ropy a zemního plynu byl způsoben prudkým nárůstem objemů a průměrných agregátních cen. Jednou z kategorií, která zaznamenala výrazný skok, jsou ropné produkty, které vzrostly o 30 procent. Mezitím byl nárůst neropných a plynových produktů způsoben nárůstem objemu o 31,74 procenta.
Růst exportu byl tažen drahými kovy, měděnými rudami a kakaem. Tyto komodity kompenzovaly pokračující pokles dodávek hlavních vývozních produktů země, uhlí, oceli a surového palmového oleje, které klesly o 2,49 procenta, 8,07 procenta a 39,22 procenta.
Deficit Indonésie v bilaterálním obchodu s Čínou, jejím hlavním obchodním partnerem, se více než zdvojnásobil z 0,64 miliardy dolarů v červenci 2023 na 1,7 miliardy dolarů minulý měsíc, zatímco indonéský vývoz do Číny meziročně klesl o 1,91 %, zatímco dovoz vzrostl o 17,61 %.
Deficit způsobila především obchodní bilance se stroji, elektrickými stroji a vozidly, která představovala schodek 1,52 miliardy dolarů, 1,23 miliardy dolarů a 0,34 miliardy dolarů.
Podle údajů Asociace indonéských výrobců automobilů (Gaikindo) vyskočil dovoz automobilů z Číny z 937 vozidel v roce 2023 na 7128 jen za prvních sedm měsíců letošního roku. Více než 90 procent dovezených automobilů tvořily elektromobily čínského výrobce BYD. Rostoucí dovoz ropy ukrajuje z obchodního přebytku státní pokladny. Dovoz těchto druhů výrobků obvykle ukazoval na vyšší vývoz v budoucnu
Pokud jde o rozšiřující se obchodní deficit s Čínou, tak souvisí také s nárůstem dovozu surovin a kapitálových statků. Vzhledem k tomu, že geopolitický vývoj vede k nárůstu investic z Číny, je logické, že se zvyšuje i dovoz z této země. Růst exportu Indonésie je stále nedostatečný. Pokračující pokles dodávek hlavních vývozních komodit, jako je uhlí, ocel a surový palmový olej, naznačuje tlak na tyto klíčové komodity z některých trhů, který je třeba řešit.
Růst dovozu byl tažen ropou a plynem, plasty, mechanickými zařízeními a elektrickým zbožím, což signalizuje oživení výrobní aktivity. Zlepšení může ovlivnit index nákupních manažerů ve výrobě (PMI), který v červenci poprvé za více než dva roky sklouzl do kontrakčního teritoria. Očekává se prohlubující se schodek běžného účtu v důsledku klesající globální poptávky a zvýšené fragmentace čínské výroby.
Bank Indonesia na nadcházejícím zasedání v srpnu 2024 pravděpodobně ponechá základní úrokovou sazbu na úrovni 6,25 %.
Zdroj: www.jakartapost.com
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Jakarta.
Španělsko už 12 po sobě jdoucích měsíců dokázalo generovat více než 50 % elektřiny z obnovitelných zdrojů.
První ročník veletrhu [Kyushu] Semiconductor Industry Exhibition poskytl zúčastněným českým firmám jedinečnou příležitost prezentovat své technologie v blízkosti vznikajícího polovodičového clusteru. Polovodičový průmysl na ostrově Kjúšú přitom zažívá dynamický rozvoj díky zahájení výroby tchajwanské světové jedničky TSMC a jejích joint-venture partnerů Sony, Denso a Toyota.
Indonésie se snaží řešit svízelnou dopravu nejen v největším městě Jakartě, ale i v oblastech s velkou turistickou návštěvností. To se týká ostrova Bali, který se potýká s enormním zájmem turistů a s následky husté dopravy, která omezuje obyvatele i návštěvníky. Indonésie se rozhodla investovat do zavedení autonomního rychlého tranzitního systému (ART). Systém ART je již zaváděn a provozován v novém hlavním městě Nusantara.
Česká společnost Příhoda s.r.o. se zúčastnila veletrhu Big5 v Lagosu.