Datum:07.11.2023
Průmyslový obor: Potravinářský průmysl, Zemědělství a lesnictví
Teritoriální zaměření:
Itálie - vlajka Itálie

Přestože si Italové oblíbili pivo, produkce chmelu klesla o pětinu

Pokles je způsoben vlivem špatného počasí. Rok 2023 je černým rokem italského zemědělství, kdy škody přesáhly šest miliard eur. Obliba piva na italském území stále roste. Za posledních deset let se ztrojnásobil počet řemeslných pivovarů.

Produkce chmele v Itálii v roce 2023 prudce klesla, a to o 20 %. Za poklesem stojí špatné počasí, a to hlavně bouře, záplavy a vysoké teploty. Snížení výnosů na přibližně 100 hektarech, na kterých se pěstuje italský chmel, představuje riziko pro výrobu lokálního řemeslného piva.

V Itálii jsou nejrozšířenější odrůdy chmele Cascade, Chinook a Comet. Průtrže mračen, tornáda, náhlé lijáky, krupobití či vlny veder snížily zemědělskou produkci. Letošní rok je klasifikován jako černý rok italského zemědělství se škodami přesahujícími šest miliard eur. Následky tropikalizace klimatu negativně ovlivnily pěstování italského chmele soustředěného zejména v regionech Piemont, Emilia Romagna, Friuli, Veneto, Lombardie, Umbrie a Abruzzo, ale také na Sicílii a Sardinii, kde v posledních pěti letech narostly obdělávané plochy dokonce o 64 %.

Kromě chmele je pro výrobu piva potřeba i ječmen. Ten se na italském území pěstuje na 24 tisíci hektarech, z jejich výnosů Itálie vyrobí pouhých 40 % své potřeby.

Italský dodavatelský řetězec řemeslného piva čítá na 1182 minipivovarů a pivovarských hospod. Popularita piva stále roste, což se za posledních 10 let podepsalo na počtu těchto subjektů. Došlo totiž prakticky k jejich ztrojnásobení. Nejvyšší koncentrace řemeslných minipivovarů je v Lombardii (184), Benátsku (129), Piemontu (104), Toskánsku (89), Kampánii (81) a Laziu (70). Významná zastoupení jsou také v Apulii (66), Sicílii (65), Emilii Romagna (63), Marche (54) a Sardinii (51). Celý dodavatelský řetězec řemeslného piva zaměstnává na 93 000 pracovníků.

Roční spotřeba piva v Itálii se blíží 38 litrům na hlavu, což představuje národní konzumaci 2,2 miliardy litrů v hodnotě 9,5 miliardy eur. Hnací silou jsou řemeslná piva, vyrobená s použitím konkrétních ingrediencí, nebo vyrobená bez pasterizace a mikrofiltrace.

Především mladí lidé stále častěji hledají kvalitu než kvantitu a v oblibě mají lokální produkci. Italští konzumenti rádi vyhledávají rafinované chutě či příchutě a dávají důraz na udržitelnost či na lokálnost použitých ingrediencí.

Zdroj: Coldiretti
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Itálie.

Další aktuality