Nový rok nezačíná příliš pozitivně pro sektory stravování, odívání a doplňků. Ani lednové slevy příliš nepomohly zvýšit prodeje.
Spotřeba na začátku roku klesla o 2,1 %. Trh vykazuje stabilní míru inflace, avšak se značným tlakem spojeným s vysokými cenami základních životních potřeb. V produktových sektorech nejsou patrné žádné odchylky, prodejní výkony jsou si navzájem velmi podobné.
Pokles spotřeby byl zaznamenán v sektoru stravování, které prakticky řídilo spotřebu v roce 2023, přičemž rok 2024 počíná s poklesem o -1,7 %. Negativní vlna pokračuje také v sektoru oděvů a doplňků, a to na úrovni poklesu o 2,4 %, když se tentokrát zimní výprodeje nepostaraly o růst prodejů. Ostatní maloobchody klesly průměrně o 2,1 %, což je v souladu s poklesem, který již začal na konci roku 2023.
Lednová data jsou srovnávaná s lednem 2023, který je prvním referenčním rokem po covidu, proto lze říci, že nám tato statistika může ukázat stav ekonomického klimatu bez deformujících efektů způsobených pandemií. Eroze kupní síly rodin způsobená velmi silnou inflací v posledních dvou letech nejen stlačila spotřebu z hlediska objemu, ale nyní dochází k celkovému poklesu i hodnoty.
Pokud jde o prodejní kanály, údaje jsou stejně negativní a odrážejí obecný trend spotřeby. Malé kamenné obchody začaly rok v záporných hodnotách poklesem o 3,5 %. Špatně si vedly obchody na hlavních ulicích, kde byla ztráta o 3,2 % a rovněž nákupním centrům klesly výsledky o 1,5 %.
Co se týče konkrétních regionů, nejlepší výsledky vykázala Valle d'Aosta, jež uzavírá statistiku výrazně nad průměrem země s růstem o 5,8 %. Neopak nejhůře se vedlo regionu Basilicata, kde prodeje poklesly o 12,1 %.
Odhady pro nadcházející měsíce jsou značně opatrné, kdy kupní síla spotřebitelů bude absorbovat tlak spojený s vysokými cenami základních životních potřeb.
Zpracoval kolektiv zahraničních pracovníků zahraniční
kanceláře CzechTrade Itálie.
Zdroj: La Repubblica
Na začátku dubna jsme uspořádali teritoriální webinář o Filipínách, který posluchače provedl základními fakty o Filipínách, jejich makroekonomickými údaji, bilancí s Českou republikou a zajímavými fakty o ekonomice a místním trhu. Webinář představil Filipíny z jiného světla, než jako destinace na dovolenou u moře, vodopádů nebo dobývání mnohdy i aktivních vulkánů. Mezivládní delegace s Českou republikou a Evropskou unií ukazují, jak jsou Filipíny pro Evropu zajímavé do budoucnosti.
V roce 2023 se Mexiko umístilo mezi 10 zemí s největším růstem e-commerce. Dalšími zeměmi jsou Indie, Argentina, Filipíny nebo Indonésie.
Člen představenstva společnosti Markus Kaser zdůrazňuje, že Spar nekopíruje žádné značkové výrobky. Spar se v rakouském potravinářském průmyslu zaměřuje na budování vlastních značek, které mu loni vynesly 43 procent tržeb. To odpovídá částce čtyř miliard eur, tedy o dvanáct procent více než v roce 2022.
V této jihoamerické zemi je v různé fázi rozvoje 67 projektů, které souvisejí se zeleným vodíkem. Hlásí organizace H2 Chile, která se zabývá alternativními zdroji elektrické energie a přechodem země na uhlíkově neutrální ekonomiku.