Od 1. července začne ve Varšavě platit zóna čisté dopravy (SCT). Jedná se o první takovou iniciativu v Polsku.
Zákaz vjezdu do zóny čisté dopravy se bude týkat benzínových automobilů, které byly vyrobené před rokem 1997, a dieselových automobilů starších než z roku 2005.
Požadavky zóny platné od 1. července nesplňují přibližně 3 % vozidel pohybujících se po Varšavě. Normy se budou postupně zpřísňovat každé dva roky až do roku 2032, kdy se omezení budou týkat 27 % vozidel.
Zóna pokryje 7 % města, včetně centra a částí sousedních čtvrtí a vjezd do ní bude kontrolován pomocí mobilních kamer od městské stráže.
Za neoprávněný vstup bude udělena pokuta 500 zlotých.
Radnice odhaduje, že zóna čisté dopravy přispěje ke snížení emisí oxidů dusíku o 11 % a suspendovaných částic o 20 %.
Zpracoval tým pracovníků kanceláře CzechTrade Polsko.
Zdroj: forsal.pl, muratorplus.pl
Zásadní změnou je, že se bude sledovat soulad s emisními normami v okamžiku prodeje vozu namísto při jeho dovozu. To má zamezit scénáři, kdy by automobilky tlačily své zásoby na dealery, aby se vyhnuly novým emisním shodám, které budou platit od 1. července 2025.
Nová belgická vláda hodlá ustoupit od plánovaného opuštění od jaderné energie a naopak plánuje spustit ambiciózní program na restart jaderného průmyslu, prodloužit životnost některých stávajících jaderných reaktorů. Zároveň bude investovat do nových jaderných technologií.
Ontarijská vláda předpokládá na letošní fiskální rok schodek desetinásobně větší oproti predikcím z podzimu 2024, zejména kvůli obchodnímu sporu se Spojenými státy americkými.
Turecko zprovoznilo nové elektrárny zaměřené převážně na obnovitelné zdroje energie. Cílem je posílit energetickou soběstačnost a snížit závislost na dovozu.