Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu. Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
říká v rozhovoru pro All for Power Ivan Nikl, ředitel kanceláře CzechTrade ve Vietnamu. Země s tradičními vazbami na Českou republiku připravuje rozsáhlou modernizaci energetiky, do níž se má v této dekádě napumpovat 148 miliard dolarů.
Šéf vietnamské diplomacie a místopředseda vlády Bui Thanh Son zdůraznil, že zelená ekonomika se má stát ústředním tématem partnerství mezi Vietnamem a Evropskou unií.
Vietnam v letošním roce intenzivně nakupuje léky ze zahraničí. Za prvních devět měsíců utratil za dovoz léčiv už 3,15 miliardy dolarů, tedy o čtvrtinu více než loni. Pokud bude trend pokračovat, celoroční dovoz poprvé v historii překročí hranici 4 miliard dolarů.
Do roku 2050 si Vietnam klade za cíl stát se jednou z předních zemí v oblasti polovodičů a elektronického průmyslu.
Podle Hlavního statistického úřadu vzrostl vietnamský HDP ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,4 %, což představuje druhý nejvyšší nárůst za posledních pět let.
Ve Vietnamské socialistické republice existuje ústavně jediná politická strana - komunistická, ale přesto se jedná o tržní ekonomiku. Vietnam je členskou zemí ekonomického sdružení ASEAN a od začátku roku 2007 také členem WTO. Rozsáhlé přímé zahraniční investice jsou hnací silou ekonomického rozvoje země a mají stěžejní význam pro současný rychlý rozvoj a modernizaci vietnamské společnosti.
V polovině roku 2019 byla po dlouholetém vyjednávání podepsána dohoda o volném obchodu mezi Evropskou unií a Vietnamem. Jedná se o velmi významný posun směrem k uvolnění celních překážek na obou stranách, pochopitelně má tato dohoda především pomoci exportní politice Vietnamu, ale ani země EU nepřijdou zkrátka.
Vietnam již se skoro 100 miliony obyvatel je velmi progresivní a neustále se rozvíjející trh s postupným nárůstem střední třídy. Pro uplatnění na trhu je důležité mít konkurenceschopný produkt, jasně stanovený cíl a trochu trpělivosti.
Podrobné teritoriální informace o vietnamské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Časové pásmo
GMT +7 hodin
Průzkum trhu
Prvním krokem pro expanzi do Vietnamu je průzkum trhu. Je nutné zjistit, zdali daný produkt nebo služba má potenciál na místním trhu. Vietnam se rapidně rozvíjí a pravidelně dochází ke změnám ekonomického prostředí, čímž se mění i příležitosti a situace na trhu.
Sehnat aktuální průzkum trhu ve Vietnamu je složité a finančně velice nákladné. V tomto případě je možné využít služeb zahraniční kanceláře CzechTrade v Ho Či Minově Městě, která se snaží sledovat aktuální dění prostřednictvím místním obchodních organizací a vlastního průzkumu. Pro bližší informace stačí kontaktovat zahraniční kancelář s vašimi představami a ideálně s HS kódy produktů.
Spolupráce s místním obchodním partnerem
V případě prvního kontaktu s obchodním prostředím ve Vietnamu je nezbytné spolupracovat s místním distributorem či obchodním partnerem, protože místní si do svých distribučních sítí nenechají kdekoho vpustit a jednotlivé procesy jsou komplikované. Databáze se ve Vietnamu vyskytují zřídka. Když už nějaké existují, jsou velice často nedostupné nebo drahé. Je možné vyhledat kontakty samostatně na internetu nebo přes známosti. Nicméně řada důležitých informací je ve vietnamštině a navázání kontaktů bude také často vyžadovat vietnamský jazyk. Proto silně doporučujeme využívat služeb od naší vietnamské kanceláře, která najde relevantní kontakty a pomůže s navázáním kontaktu.
Výběr obchodních partnerů
Zahraniční kancelář vytvoří seznam potenciálních kontaktů a podpůrných informací, na jejichž základě dojde k selekci preferovaných subjektů. Doporučujeme vybrat ty subjekty, které již mají zkušenosti s evropským či americkým obchodním partnerem. Výběr obchodního partnera je fundamentální částí úspěšného vstupu na trh.
Oslovení obchodních partnerů
Dalším krokem je oslovení vytipovaných subjektů. CzechTrade Vietnam doporučuje první oslovení skrze zahraniční kancelář, ideálně emailovou komunikací. Pokud je potenciál vybraných partnerů velký, doporučuje firmám, aby se hned ze začátku vypravily do Vietnamu a zahraniční kancelář zařídila schůzky. Plánovaní programů schůzek je velice náročné a často i nestabilní. Ideálně proto počítejte s tím, že konkrétní program schůzek bude sestaven po příjezdu a z velké části se bude jednat o schůzky přímo u obchodních partnerů. Připravte si stručnou, jednoduchou a výstižnou prezentaci. I větší firmy využívají překladatele, proto je zbytečné prezentace zbytečně komplikovat.