Zahraniční kancelář CzechTrade
Vietnam

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu. Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Kontakty

Mgr. Lokvenc Jiří

CzechTrade Vietnam

Mgr. Jiří Lokvenc ředitel zahraniční kanceláře
Unit 1616, Level 16, Bitexco Financial Tower
2 Hai Trieu Street, District 1, Ho Chi Minh
Vietnam
www.czechtradeoffices.com/vi/vn

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Rady pro exportéry do Vietnamu

Informace o Vietnamu

Ve Vietnamské socialistické republice existuje ústavně jediná politická strana - komunistická, ale přesto se jedná o tržní ekonomiku. Vietnam je členskou zemí ekonomického sdružení ASEAN a od začátku roku 2007 také členem WTO. Rozsáhlé přímé zahraniční investice jsou hnací silou ekonomického rozvoje země a mají stěžejní význam pro současný rychlý rozvoj a modernizaci vietnamské společnosti.

V polovině roku 2019 byla po dlouholetém vyjednávání podepsána dohoda o volném obchodu mezi Evropskou unií a Vietnamem. Jedná se o velmi významný posun směrem k uvolnění celních překážek na obou stranách, pochopitelně má tato dohoda především pomoci exportní politice Vietnamu, ale ani země EU nepřijdou zkrátka.

Vietnam již se skoro 100 miliony obyvatel je velmi progresivní a neustále se rozvíjející trh s postupným nárůstem střední třídy. Pro uplatnění na trhu je důležité mít konkurenceschopný produkt, jasně stanovený cíl a trochu trpělivosti.

Podrobné teritoriální informace o vietnamské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
GMT +7 hodin

Desatero pro obchodování s Vietnamem

  1. Budujte si osobní vztahy. Pamatujte, že trpělivost růže přináší
    Ve Vietnamu a jeho obchodní kultuře jsou dobré osobní vztahy nezbytné. Vytvářejte důvěru a vzájemné porozumění již od samého počátku. Nespěchejte. Počítejte s delším časem. Buďte trpěliví a v přístupu konzistentní.
  2. Respektujte vietnamskou kulturu
    Zdejší společnost je zejména vlivem konfucianismu velmi hierarchická. Lidé respektují autority a starší generaci. Tento zakořeněný systém ovlivňuje všechny aspekty společnosti, od rodinných vztahů až po pracovní prostředí. Zachovejte si tvář a respektujte partnera. Vyhněte se konfrontacím a situacím, které by mohly kohokoli ztrapnit, ponížit či uvést do rozpaků.
  3. Jsou velké rozdíly mezi regiony
    Vietnam je země mnoha kontrastů. Sever, střed a jih má každý svá specifika. Regiony se liší nejen počasím, kuchyní, přízvukem, ale i kulturou a společenskými rozdíly. Pamatujte, že Česká republika a označení „Made in Czech Republic“ nemá stejný zvuk na severu jako na jihu.
  4. Ano může znamenat ne
    Vietnamci rovněž neradi říkají ne a často tak musíte číst mezi řádky. Při obchodních jednáních nemusí být každý slib či rozhodnutí konečné ani závazné.
  5. Jak probíhají vlastní jednání?
    Výměna vizitek je důležitým rituálem. Vizitky přijímejte i podávejte oběma rukama. Obchodní jednání jsou často kolektivní záležitostí a mohou být zdlouhavá. Při prvních schůzkách nezapomeňte na formální dress code, vezměte s sebou dárek například tradiční český výrobek. Na jednání se dostavte akorát včas, lehké zpoždění kvůli dopravním zácpám bývá tolerováno. Navzdory obecné rozšířenosti angličtiny, je vhodné vzít s sebou tlumočníka, který může zabránit komunikačnímu šumu.
  6. Ukažte, že máte zájem být na trhu přítomni dlouhodobě
    Pro většinu Vietnamců je obchod tvrdý boj. Win-win strategie nemá velké šance na úspěch. Poskytněte komplexní nabídku, která bude zahrnovat i možnou podporu obchodního partnera. Perfektní znalost konkurence v oboru, včetně cen, jsou klíčové. Při úvodních vyjednávání počítejte s poskytnutím velkých slev. Cena je často rozhodujícím faktorem. Nechte si přeložit své katalogy do vietnamštiny. Svou přípravou podpořte záměr dlouhodobé spolupráce.
  7. Socialismus s kapitalistickou tváří
    Ve Vietnamu se snoubí dva protichůdné systémy – komunismus a kapitalismus. Zatímco tržní ekonomika výrazně roste, politický systém se výrazně nemění. Při obchodních jednáních i při následných neformálních setkáních nekritizujte a vyvarujte se politickým tématům. Vietnam je dnes jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik a soukromý sektor v tom hraje stále významnější roli. 
  8. Korupce a byrokratický aparát
    Navzdory snahám o změnu je korupce stále velmi rozšířená a úzce propojená s byrokratickým aparátem. Úplatky a provizní systém jsou hluboce zakořeněné v téměř všech sférách státní správy. 
  9. Ostražitost je na místě 
    Platební morálka vietnamských obchodních partnerů je zpravidla dobrá, přes to buďte opatrní, zvláště při navazování spolupráce s novými a neznámými firmami. Volte platbu předem či formou dokumentárního neodvolatelného akreditivu. Vyhněte se uzavírání obchodu korespondenčně bez předchozího ověření společnosti či bez osobního setkání.
  10. Vietnamský trh má obrovský obchodní potenciál
    Vietnam s více než sto miliony obyvatel patří mezi dvacet nejlidnatějších zemí. Počet obyvatel ve střední třídě velmi rychle roste, tím dochází ke změnám ve spotřebitelském chování a vyšší kupní síle. S ohledem na podepsanou smlouvu o volném obchodu mezi EU a Vietnamem došlo k významnému snížení či dokonce úplnému zrušení většiny dovozních cel. Vše výše zmíněné činí z Vietnamu zajímavý trh, na kterém i přes všechny překážky a komplikace je lepší být dříve než později.

Doporučení při Vstupu na vietnamský trh

Průzkum trhu

Prvním krokem pro expanzi do Vietnamu je průzkum trhu. Je nutné zjistit, zdali daný produkt nebo služba má potenciál na místním trhu. Vietnam se rapidně rozvíjí a pravidelně dochází ke změnám ekonomického prostředí, čímž se mění i příležitosti a situace na trhu. 

Sehnat aktuální průzkum trhu ve Vietnamu je složité a finančně velice nákladné. V tomto případě je možné využít služeb zahraniční kanceláře CzechTrade v Ho Či Minově Městě, která se snaží sledovat aktuální dění prostřednictvím místním obchodních organizací a vlastního průzkumu. Pro bližší informace stačí kontaktovat zahraniční kancelář s vašimi představami a ideálně s HS kódy produktů.

 

Spolupráce s místním obchodním partnerem

V případě prvního kontaktu s obchodním prostředím ve Vietnamu je nezbytné spolupracovat s místním distributorem či obchodním partnerem, protože místní si do svých distribučních sítí nenechají kdekoho vpustit a jednotlivé procesy jsou komplikované. Databáze se ve Vietnamu vyskytují zřídka. Když už nějaké existují, jsou velice často nedostupné nebo drahé. Je možné vyhledat kontakty samostatně na internetu nebo přes známosti. Nicméně řada důležitých informací je ve vietnamštině a navázání kontaktů bude také často vyžadovat vietnamský jazyk. Proto silně doporučujeme využívat služeb od naší vietnamské kanceláře, která najde relevantní kontakty a pomůže s navázáním kontaktu.

 

Výběr obchodních partnerů

Zahraniční kancelář vytvoří seznam potenciálních kontaktů a podpůrných informací, na jejichž základě dojde k selekci preferovaných subjektů. Doporučujeme vybrat ty subjekty, které již mají zkušenosti s evropským či americkým obchodním partnerem. Výběr obchodního partnera je fundamentální částí úspěšného vstupu na trh.

 

Oslovení obchodních partnerů

Dalším krokem je oslovení vytipovaných subjektů. CzechTrade Vietnam doporučuje první oslovení skrze zahraniční kancelář, ideálně emailovou komunikací. Pokud je potenciál vybraných partnerů velký, doporučuje firmám, aby se hned ze začátku vypravily do Vietnamu a zahraniční kancelář zařídila schůzky. Plánovaní programů schůzek je velice náročné a často i nestabilní. Ideálně proto počítejte s tím, že konkrétní program schůzek bude sestaven po příjezdu a z velké části se bude jednat o schůzky přímo u obchodních partnerů. Připravte si stručnou, jednoduchou a výstižnou prezentaci. I větší firmy využívají překladatele, proto je zbytečné prezentace zbytečně komplikovat.

Perspektivní obory

  • Smart cities
  • Stavebnictví – inteligentní budovy
  • Farmaceutika a vitaminové doplňky
  • Gourmet potraviny
  • Potravinářský průmysl
  • Luxusní a dárkové zboží
  • Energetika a vodohospodářství

Videa