Jižní Korea

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Informace z teritoria

Jižní KoreaJižní Korea

Koronavirus - aktuální informace a mimořádná opatření

26.3.2020, Soul
Jihokorejská vláda a vysocí úředníci se vzdali 30 procent platu

Peníze, o něž si prezident, ministři či provinční guvernéři na čtyři měsíce dobrovolně snížili mzdu, má pomoci zemi v době epidemie koronaviru. Země také připravila rekordní balíček opatření na podporu ekonomice. Má hodnotu v přepočtu 74 miliard eur, což je dvacetkrát větší pomoc, než jakou Korea vydala v době krize v roce 2008.

Počet potvrzených případů koronaviru v Jižní Koreji k 26. březnu dosáhl 9241 osob. Více než třetina pacientů se již uzdravila. 131 lidí nemoci podlehlo. Korea patří k zemím, kterým se díky rozsáhlému testování a disciplíně podařilo nemoc úspěšně zbrzdit.

Premiér pohrozil deportacemi cizincům, kteří poruší karanténu
Od 27. března začala platit domácí karanténa pro pasažéry z USA, kteří pobývají v Koreji dlouhodobě. Na rozdíl od cestujících z Evropy budou ale testovány pouze osoby s příznaky nákazy.

Korejský premiér pohrozil trestním postihem a případně deportacemi při nedodržování domácí karantény po příletu. Na místní úrovni jsou vyčleněny dodatečné personální kapacity pro monitoring dodržování karantény. Společnost KLM má v plánu obnovit linku Soul-Amsterdam v dubnu a květnu ve frekvenci tří letů týdně. Nadále platí, že do Prahy lze letět přes Dauhá a Londýn. Dále do Evropy lze přímo letět do Frankurtu (se společností Asiana).

Podle opětovného prověření všech seznamů českých občanů pobývá k 26. březnu v Korejské republice 80 českých občanů. Žádný zatím nepoptává repatriaci.  

Korea chce pomoci Íránu, s nímž má velkou obchodní vazbu
V zemi je nyní možné vidět několik výrazných trendů. V první řadě je to propagace „úspěchu korejského modelu“ bránění nákaze. Dále upozorňování na riziko importu nemoci ze zahraničí (přestože poměr komunitního šíření a importů je zhruba 3:1). Dále je to snaha zastavit pokles disciplíny obyvatel prostřednictvím nové patnáctidenní kampaně sociálního odstupu. A dalším trendem je stigmatizace některých církevních organizací (cílem kampaně jsou například konkrétní kostely).

Korejské úřady počítají s tím, že v případě potřeby budou zpřísněné příletové procedury (povinné testování po příletu, domácí karanténa) rozšířeny na cestovatele ze všech destinací. Jihokorejské ministerstvo zahraničí vydalo v pondělí 23. března cestovní doporučení, které vyzývá korejské občany, aby odložili nebo zrušili cesty do zahraničí. Korejci, kteří již v zahraničí pobývají, mají zvýšit opatrnost. Doporučení platí čtyři týdny a může být prodlouženo.

Ministerstvo již nyní čelí zvýšenému počtu požadavků na evakuaci korejských občanů z destinací, odkud byly zrušeny přímé lety. Podle korejských zákonů asistence nemůže být poskytnuta, pokud jsou jiné možnosti. Dosud Korea evakuovala občany z čínského Wu-chanu, Japonska (z lodi Diamond Princess) a Íránu. Připravuje se let z Peru a vyloučit nelze let z Filipín, kde je odhadem až 10 tisíc Korejců.

Korea zkoumá možnosti humanitární pomoci Íránu. Podle nepotvrzených zpráv prezident Moon Jae-in obdržel dopis íránského prezidenta se žádostí o poskytnutí testovacích sad. Írán je pro Jižní Koreu důležitý partner a Soul dlouhodobě hledá možnost, jak udržet obchodní styky i přes sankční omezení.

Záchranný balíček je dvacetkrát větší než v roce 2008
Korejská vláda oznámila 24. března záchranný balíček ve výši 100 trilionů wonů (to je asi 74 miliard eur). Z toho zhruba polovina má pomoci stabilizovat finanční trhy. Druhá polovina peněz půjde na pomoc firmám prostřednictvím nízkoúročných půjček a vládních programů. Dalších zhruba 31 trilionů wonů (23 miliard eur) bude použito na stabilizaci akciových trhů. Tato suma je přibližně dvacetkrát vyšší než injekce při finanční krizi v roce 2008.

Podrobnější informace ohledně balíčku ještě nebyly zveřejněny. Každopádně peníze by měly jít mimo jiné na podporu malých a středních podniků, finanční kompenzace za zvýšené domácí výdaje (energie) a podporu v nezaměstnanosti nebo podporu karanténou postižených institucí včetně půjček zdravotním zařízením. Další triliony wonů míří samozřejmě také na kontrolu a monitoring nemoci a prevenci proti COVID-19 či přímou pomoc nemocnicím. Navýšení rozpočtu rovněž počítá s výdaji do nejvíce postižených oblastí. Těmi jsou město Daegu a provincie North Kyoengsang.

Další opatření, které míří na snížení volatility na finančních trzích, posílení ekonomické aktivity a zlevnění půjček pro firmy, udělala jihokorejská centrální banka. Ta snížila už 16. března úrokovou sazbu o půl procentního bodu z dřívějších 1,25 procenta na 0,75 procenta.

Automobilkám v únoru meziměsíčně propadly prodeje až o polovinu
Podle průběžně zveřejňovaných analýz sice nedochází k žádnému drastickému omezení průmyslové výroby jako takové, nicméně propad prodejů v únoru například v domácím automobilovém průmyslu je citelný. Hyundai i Renault Samsung hlásí pokles o čtvrtinu, Kia o 14 procent, SsangYong Motor dokonce o třetinu. Výrazný je i propad únorového prodeje zahraničních vozů v Koreji ve srovnání s lednem. Audi-Volkswagen měl pokles prodejů o celou polovinu, Mercedes Benz o 12 procent.

Souhrn aktuálních opatření v Jižní Koreji pro ochranu před koronavirem

  • Korejská vláda oznámila zpřísněná opatření pro pracovníky státní správy, veřejných organizací a ozbrojených sil. Cílem je dvoutýdenní intenzívní kampaň „sociálního odstupu“, v rámci níž je nařizována práce z domova, flexibilní pracovní doba a mimopracovní aktivity doma. V rámci tohoto přístupu má jihokorejské ministerstvo zahraničních věcí omezit schůzky s diplomaty i vnitřní jednání a pracovní cesty. Tento stav by měl trvat minimálně 15 dnů.
  • Vláda a radnice rovněž začaly intenzívněji vyzývat veřejnost, aby se zdržela účasti na větších akcích. Jedním z problémů jsou protestantské kostely, které často vládní doporučení nerespektují.
  • Vláda začala řešit minimalizaci rizika nákazy při parlamentních volbách, které se budou konat 15. dubna. Současně se hledá způsob, jak umožnit hlasování lidem v karanténě. Korejských voličů je 43 milionů a volby jsou jednodenní. Otázkou je i organizace voleb v zahraničí (to se týká zhruba 177 tisíc registrovaných voličů).
  • Prezident, členové vlády, vysocí úředníci a provinční guvernéři se na čtyři měsíce vzdají 30 procent svých platů, aby pomohli korejské ekonomice postižené epidemií.
  • Všichni cestující z Evropy jsou na letišti testováni.

Autor: Hana Němcová, sdílená kancelář CzechTrade a CzechInvest v Soulu, ve spolupráci se zastupitelským úřadem ČR v Soulu, 26.3.2020

Každým dnem aktualizuje komplexní přehled o dopadech pandemie nového koronaviru na obchodování po celém světě.
Toto zpravodajství sledujte také na portálu pro podnikání a export BusinessInfo.cz.

Archiv zpráv ke koronaviru v Jižní Koreji a k mimořádným opatřením

 

Obecné informace o teritoriu

Korejská republika je čtvrtou největší ekonomikou Asie a jedenáctou v celosvětovém srovnání. Země je politicky stabilní a exportně orientovaná. Hlavními vývozními teritorii jsou Čína (25 %), USA (12 %) a Vietnam (9 %). Evropa včetně Ruské federace tvoří cca 12 % a země ASEAN cca 17 %. Korea patří k lídrům v elektrotechnickém, ocelářském, automobilovém a loďařském průmyslu. Taktéž je významných dodavatelem investičních celků po celém světě. Řadí se mezi progresivní a inovativní země s vysokými výdaji do výzkumu (cca 4 % HDP).

V roce 2011 vstoupila v platnost smlouvu o volném obchodu mezi Evropskou Unií a Koreou, která umožnila dynamický nárůst exportu zboží a služeb z Evropy. Nicméně netarifní bariéry, jazyková vybavenost a obchodní zvyklosti vytváří specifické podmínky obchodování a podnikání. Korejský trh nabízí značné obchodní příležitosti díky vysoké kupní síle obyvatelstva a silné poptávce po technologicky vyspělých řešení ze zahraničí. Korejští zákazníci sledují trendy a potrpí si na luxus a prestižní značky symbolizující úspěch. Firmy hledají moderní technologie a kvalitní produkty za konkureční ceny. 

Vysoké povědomí o Česke republice v Koreji lze využít v marketinkové komunikaci a propagaci. 

Desatero pro obchodování

Jižní KoreaJižní Korea
  1. Důkladná příprava
    Mějte na paměti, že trh je vzdálený a velmi rychle se mění. Pokuste se předem zmapovat poptávku, trendy, překážky nebo jiná specifika.
  2. Kultura
    Konfuciánské principy ovlivňují chování Korejců a důraz je kladen na harmonii. Při budování vztahů jsou důležité respekt a porozumění místním zvyklostem. 
  3. Důvěra a trpělivost
    Korejci chtějí partnera nejprve poznat, vybudovat s ním osobní vztah a důvěru, často i skrze neformální akce. Až poté přichází na řadu samotný obchod, který je lukrativní a dlouhodobý.
  4. Hierarchie a rozhodování
    Firemní procesy a postupy jsou navázány na hierarchii. Rozhoduje nejužší vedení firmy. Je vhodné zjistit pozici obchodního protějšku a jeho pravomoci. 
  5. Komunikace a čas
    Korejci jsou netrpěliví, dělající emocionální a spontánní rozhodnutí. Pokud mají zájem, vyvíjejí tlak na rychlé získání informací. Neznamená to ovšem, že korejský partner komunikuje vždy promptně s ohledem na hierarchii. Ústní dohoda je považována za důležitější než podepsaná smlouva. 
  6. Jazyk
    Angličtina je rozšířená, ale úroveň znalostí je rozdílná. Je vhodné vše projednané potvrdit e-mailem. Znalost několika slovíček či zdvořilostních frází v korejštině dokazuje zájem a pomáhá budovat vztahy. Negativní stanovisko je sdělováno nepřímo s ohledem na harmonii vztahů.
  7. Obchodní etiketa
    Na prvním dojmu velmi záleží. Ať se jedná o zdvořilé a důvěryhodné vystupování, oblečení, předávání vizitek oběma rukama, zasedací pořádek, komunikaci v pozitivním duchu. Dary jsou součástí kultury a pomáhají budovat vztahy.
  8. Dochvilnost
    Je standardem a očekávána. V případě zpoždění je žádoucí se předem telefonicky omluvit.
  9. Marketing
    Tištěné marketingové a propagační materiály v korejštině sice nejsou nutností, ale značí seriózní zájem. 
  10. Prostředník
    Korejci preferují obchodování s Korejci, prostředníci jsou proto běžní. Korejský partner pomůže se rychleji zorientovat na trhu, v legislativě a disponuje sítí kontaktů nejen v Koreji ale i v dalších zemích jihovýchodní Asie.

Nejbližší související akce

Technologická MISE AI EXPO KOREA 2020 19. 5. 2020 - 21. 5. 2020 Veletrh
Korejská republika
Soul,
Korejská republika
Více informací