Doporučení pro vstup na korejský trh za současné situace a aktuální zpravodajství
- Vyhledání obchodních partnerů
Nejprve je potřeba seznámit se s Korejskou republikou prostřednictvím aktuálních informací například na portálu BusinessInfo.cz, speciálně firmy, které ještě s Asií nemají zkušenost. Na základě těchto informací může firma sama předběžně vytipovat, které produkty z portfolia by mohly mít na trhu úspěch.
Pomocnou ruku nabízí zahraniční kancelář CzechTrade v Soulu (ZK Soul). Pro vyhledání vhodných korejských partnerů je potřeba, aby klient specifikoval informace o své produkci a portfoliu, o cílové skupině a také zaslal hlavní body, které ho odlišují od konkurence, jaká je přidaní hodnota a proč by s ním korejský partner měl spolupracovat. Také jestli již má firma s Koreou zkušenost. Na základě těchto informací, naprosto individuálně, připraví ZK Soul buď nejprve průzkum trhu a seznam potenciálních partnerů, distributorů či importérů a zašle ho klientovi. Společně s klientem pak vybere cca 5–10 firem, které ZK Soul osloví a zjistí relevantní kontakt, jaký je stav těchto společností v současné době, představí korejsky klientovu firmu a záměr (formou předem zaslaných prezentačních materiálů a dopisu) a ověří zájem o spolupráci. Pokud má klient vlastní předem vytipované firmy, ZK Soul je může rovnou prověřit a zjistit relevantní kontakt a ověřit zájem.
- Komunikace
V případě zájmu obou stran nabízí ZK Soul možnost přímého propojení nebo asistence při videocallu nebo pak osobní setkání, až se situace ohledně koronaviru zklidní. Korea je moderní, ale zároveň velmi tradiční společnost a obchodní jednání jsou stále preferována osobně. Stejně u získávání kontaktů a důvěry hraje roli osobní kontakt a doporučení věrohodné osoby nebo instituce. Proto je role státní agentury pro zjišťování kontaktu klíčová. Obzvlášť pro první krok, kdy osobní setkání není možné. Tzv. „Cold-call / email“ v Koreji pro cizí firmy příliš nefunguje. Jednak to není zvykem a angličtina je rozšířená spíše na vyšších pozicích. První email nebo telefonát směřuje často na recepci, kde bez korejštiny většinou neuspějete. Až po vysvětlení v korejštině vás firma přesměruje na správnou osobu. Přímé emaily tedy posílejte, pouze pokud máte kontakt na někoho, koho znáte osobně a víte, že mluví anglicky.
- Proexportní akce
Pro klienty ZK Soul nabízí asistenci při návštěvě Koreje na obchodních jednáních a proexportních akcích a veletrzích, až bude cestování dostupnější. V tuto chvíli je zrušen bezvízový vstup do Koreje pro občany ČR a také povinná dvoutýdenní státní placená karanténa pro všechny příchozí cestující s výjimkou diplomatů. Akce s osobní účastí budou nejdříve ve druhém pololetí 2020 – pro více informací sledujte web CzechTrade. Aktuální omezení k cestování do Jižní Koreje lze nalézt na webu MZV. Nicméně pravidelné letecké linky do většiny evropských destinací jsou již obnovovány.
- Aktuální příležitosti
Situace v souvislosti s koronavirovou krizí je příležitostí pro hi-tech nové produkty (zejména elektronika, polovodiče, AI, ICT, IoT, medical devices apod.) a služby, ale také nahrazení výpadků v tradičních dodavatelských řetězcích. Korejská vláda připravuje tzv. „supply stabilisation policy“, jež umožní větší diverzifikaci dodávek strategických surovin a zařízení i z jiných zemí než je Japonsko a Čína. Dodání prioritních položek bude preferováno z USA, zemí ASEAN a EU, případně i Číny. S tímto krokem může ZK Soul pomoci. Pro sledování trendů v obchodě a žádaných technologií sledujte anglické weby Korea Times, Korea Herald, Yonhap News a Business Korea – sekce Economy, business, market apod.
Odkazy:
Aktuální informace o situaci v Jižní Koreji naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
Korejská republika je čtvrtou největší ekonomikou Asie a jedenáctou v celosvětovém srovnání. Země je politicky stabilní a exportně orientovaná. Hlavními vývozními teritorii jsou Čína (25 %), USA (12 %) a Vietnam (9 %). Evropa včetně Ruské federace tvoří cca 12 % a země ASEAN cca 17 %. Korea patří k lídrům v elektrotechnickém, ocelářském, automobilovém a loďařském průmyslu. Taktéž je významných dodavatelem investičních celků po celém světě. Řadí se mezi progresivní a inovativní země s vysokými výdaji do výzkumu (cca 4 % HDP).
V roce 2011 vstoupila v platnost smlouvu o volném obchodu mezi Evropskou Unií a Koreou, která umožnila dynamický nárůst exportu zboží a služeb z Evropy. Nicméně netarifní bariéry, jazyková vybavenost a obchodní zvyklosti vytváří specifické podmínky obchodování a podnikání. Korejský trh nabízí značné obchodní příležitosti díky vysoké kupní síle obyvatelstva a silné poptávce po technologicky vyspělých řešení ze zahraničí. Korejští zákazníci sledují trendy a potrpí si na luxus a prestižní značky symbolizující úspěch. Firmy hledají moderní technologie a kvalitní produkty za konkureční ceny.
Vysoké povědomí o Česke republice v Koreji lze využít v marketinkové komunikaci a propagaci.