Doporučení pro vstup na rakouský trh za současné situace a aktuální zpravodajství
- Výběr vhodného produktu a cílové skupiny
Rakouský trh je velmi konzervativní a vysoce konkurenční. Ujasněte si nejprve, jaké má váš produkt výhody oproti místní konkurenci a v čem je jeho přidaná hodnota. Zpracujte si kvalitní marketingové materiály a webové stránky v němčině, ve kterých zdůrazníte vaše přednosti a uvedete vaše reference, a to ideálně z německy mluvícího regionu nebo alespoň západní Evropy.
Stanovte si konkrétní cílovou skupinu subjektů, které chcete s vaší nabídkou oslovit, a vyhledejte na ně kontakty. Využít můžete bezplatnou databázi Wer liefert was, případně Firmen ABC. Vhodné kontakty můžete nalézt také na stránkách oborových svazů nebo v katalogu vystavovatelů oborových veletrhů (přehled najdete na stránce AUMA nebo Messe). Pokud chcete na rakouský trh vstoupit prostřednictvím obchodního zástupce, můžete ho najít pomocí inzerátu zveřejněného na portálu obchodních agentů.
- Oslovení
Rakousko patří mezi nejúspěšnější země Evropy v boji proti koronaviru. Běžný život se už téměř vrátil do normálu, i když řada lidí ještě stále pracuje z domova. Přímé oslovení partnerů tak v některých případech může být ještě problematické.
K oslovení firem používejte telefon. Zasílání emailů nestačí. Vhodné je pořídit si rakouskou SIM kartu a volat z rakouského čísla. Prvně si prostřednictvím telefonátu nebo pomocí sociálních sítí LinkedIn a Xing zjistěte jméno a ideálně přímé kontaktní údaje kompetentní kontaktní osoby – nákupčího. Tomu během telefonátu stručně představte vaši nabídku a v případě zájmu zašlete emailem nebo i poštou váš německý leták, katalog, ceník, případně vzorek. Zhruba po týdnu si opět telefonicky ověřte zpětnou vazbu a zájemcům nabídněte konkrétní termín osobní schůzky. S potenciálními partnery komunikujte německy. Zejména v úvodní fázi navazování kontaktu se jedná o velkou výhodu.
- Příprava na schůzku
Na osobní schůzku se dobře připravte. Zmapujte si hlavní konkurenci a buďte schopni zdůraznit vaše výhody. Znejte technické parametry vašeho produktu, informace o certifikacích, dodacích lhůtách, vašich výrobních kapacitách, podrobnosti k logistice, cenu dopravy a zpracujte si váš ceník v eurech. Jednejte na rovinu a nepodceňujte znalosti partnera. Dodržujte odsouhlasené termíny a na případné problémy upozorňujte předem. V případě pochybností si ověřte bonitu rakouské firmy na placených portálech KSV nebo Creditreform. Další informace najdete také v obchodním rejstříku za poplatek.
- Aktuální příležitosti
Aktuální příležitosti na rakouském trhu najdete na portále Businessinfo, případně na portálech veřejných zakázek Auftrag, BBG a TED Europa. V souvislosti s koronavirem se Rakouský červený kříž stal hlavním národním koordinátorem nákupu zdravotnických potřeb a prostředků. Spravuje dodavatelský portál, kde se mohou zaregistrovat také zahraniční firmy se svými produkty. V této chvíli Červený kříž poptává zejména testovací sady, ochranné obleky, obličejové štíty a respirátory FFP3.
Aktuální informace o situaci v Rakousku naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
Rakousko je tradičně díky geografické blízkosti, historickým, politickým, ekonomickým a obchodním vazbám naším šestým nejdůležitějším exportním trhem.
Vysoká hodnota HDP na obyvatele řadí rakouskou ekonomiku mezi deset nejbohatších na světě. Navzdory relativně malé velikosti a počtu obyvatel představuje zajímavý trh se silnou domácí koupěschopnou poptávkou.
Uplatnění na náročném rakouském trhu nalézají produkty s vysokou přidanou hodnotou, nicméně při současném zachování konkurenční cenové výhody. Zejména díky pokračujícímu boomu ekologických výrob (obnovitelné zdroje energie, biopaliva) může být rakouská ekonomika i v budoucnu perspektivním partnerem českých exportérů.
Podrobné teritoriální informace o rakouské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.