Španělsko

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Informace z teritoria

ŠpanělskoŠpanělsko

Španělsko, se svými 47 miliony obyvatel, je 5. největším trhem Evropské Unie. V posledních letech místní ekonomika udržuje stabilní růst, který je jedním z nejdynamičtějších v porovnání s jinými Západoevropskými členy EU. Další makroekonomické ukazatele, ať se již jedná o inflaci či nezaměstnanost, se podařilo dostat na rozumnou úroveň a důkazem zdárného hospodaření je i fakt, že Španělsko úspěšné splnilo své závazky vůči Evropské Unii a v blízké době by mělo opustit režim procedury nadměrného deficitu EU, který byl ve Španělsku uplatněn v roce 2009.

I přes geografickou vzdálenost, patří Španělské království k důležitým obchodním partnerům České Republiky. Od našeho vstupu do Evropské Unie kontinuálně roste obchodní výměna mezi oběma státy, a co je důležité, s pozitivním saldem na straně českých exportérů. V roce 2018 český export hravě překonal hranici 5 mld. euro a celkový obrat překročil 8 mld. euro.

Pevnost provázanosti ekonomik dokazují také realizované investice. Dle poslední analýzy fDi Markets  investovaly španělské firmy do Česka celkem 238.47 mld. euro (2003 – 2019) a vytvořily tím více jak milion pracovních míst. Španělské společnosti jsou v ČR nejvíce aktivní ve zpracovatelském průmyslu, následuje retail, stavebnictví a ICT. I míra investičních aktivit českých subjektů ve Španělsku také postupně roste a to hlavně v realitním sektoru, automobilovém průmyslu a v logistice.

Ačkoliv se jedná o vysoce decentralizovaný trh, charakteristický velkými rozdílnostmi co do legislativy, kultury, vkusu a obchodních zvyklostí, neměl by být při dobývání zahraničních trhů opomíjen, jelikož skýtá mnoho příležitostí pro české firmy. Ty vidíme hlavně v oblastech ICT a Smart Cities; v rámci subdodávek u finančně náročných projektů v oblasti energetiky, strojírenství a dopravy (nejen na území Španělska, ale také v regionu Latinské Ameriky, tak ve státech střední a východní Evropy); v sektoru zdravotnické techniky; pokročilých materiálů i hotelnictví a turismu.

Podrobné teritoriální informace o španělské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

ŠpanělskoŠpanělsko
  1. Připravte si prodejní argumenty
    Očekává se jasné a stručně představení nabízeného výrobku či služby, včetně cenových podmínek. Cenová nabídka má být jednoznačná a doprovázená prodejní argumentací.
  2. Bez španělštiny se neobejdete
    Ačkoliv je angličtina používaná ve větších firmách, v případě prvního kontaktu a akvizičních materiálů se bez španělštiny neobejdete.
  3. Nezapomínejte na průběžnou komunikaci
    Zdvořilá telefonická komunikace je preferovaná i po zaslání emailu a průběžný telefonický kontakt je často klíčem k navázání obchodních vztahů.
  4. Nepodceňuje svůj zevnějšek
    Španělé preferují klasické odívaní (oblek s kravatou) a čistý a upravený vzhled. Potrpí si na módu a eleganci. Tímto prismatem posuzují i svého obchodního partnera.
  5. Očekává se loajalita k firmě
    Španělská společnost si nepotrpí na tituly, důležitější bývá postavení. Respektovány jsou starší osoby, jejichž postavení v hierarchii firmy je obvykle vyšší. 
  6. Důraz na design a grafické zpracování 
    Nejen design výrobku, ale také grafické zpracování promo materiálů a firemních prezentací jsou důležitým kritériem pro výběr partnera. Připravte si originální prezentaci, která zaujme.
  7. Pošlete kompetentního pracovníka 
    Je očekávána pružná reakce na poptávku. Po ukončení jednání bývá ústní dohoda stvrzena písemně
  8. Nechovejte se nadřazeně 
    Od Středoevropanů se neočekává smlouvání ani příliš temperamentní jednání. Nebývá vítána nadřazenost. Není vhodné diskutovat na téma politika, katolická víra, separatistické tendence regionů či býčí zápasy.
  9. Budujte vztah s partnerem 
    Investice do budování osobního vztahu ke klientovi se vyplatí. Většina firem je ochotna spolupracovat až po delší známosti s partnerem. Vhodná témata ke krátké konverzaci během přestávek jsou rodina, gastronomie, cestování, sport.
  10. Prověřte si bonitu svého partnera 
    Totéž je vhodné činit opakovaně v pravidelných půlročních intervalech. Věnujte pozornost uzavírání smlouvy, kterou konzultujte s právníky se znalostí španělského obchodního práva.

Nejbližší související akce

PODNIKATELSKÁ MISE SMART CITIES E-MOBILITA, SPRÁVA MĚST A SMART GRIDS 30. 10. 2019 - 31. 10. 2019 Akce s účastí CzechTrade
Španělsko
EDIFICIO BIZKAIA, BILBAO,
Španělsko
Více informací
Dodavatelské fórum se španělským distributorem civilní, vojenské a policejní výzbroje a střeliva BARRAGUN ARMAMENT SL 25. 11. 2019 - 26. 11. 2019 Sourcing Day
Česká republika
Praha 2
Více informací
ALIMENTARIA 2020 20. 4. 2020 - 23. 4. 2020 Veletrh
Španělsko
Barcelona,
Španělsko
Více informací

Články a rozhovory