Datum:11.01.2024
Průmyslový obor: Potravinářský průmysl
Teritoriální zaměření:
Itálie - vlajka Itálie

Italští spotřebitelé utratili vloni o 9 mld. eur více za méně potravin

Vysoká míra inflace donutila spotřebitele snížit množství nakoupeného zboží. Italové byli donuceni změnit nákupní strategie. Čím dál větší zájem je například o diskontní potraviny, jejichž cena ovšem prudce vzrostla.

V roce 2023 Italové utratili kvůli vysoké inflaci o 9 miliard eur více než v předchozím roce, přičemž zároveň snížili množství nakupovaných potravin a nápojů o 3,9 %.

Proto Italové částečně změnili své nákupní návyky. Často se uchylují k nákupu levných (diskontních) potravin, jejichž ceny prudce rostou, a to až o 8,5 %. Další strategií pro úsporu je vyhledávání slev a akcí či omezování velkých nákupů, aby se zamezilo vyhazování potravin.

Italové si častěji odnášejí nesnědené jídlo z restaurace, což dosud byla spíše rarita. O krabičku je připraven požádat téměř každý druhý Ital (49 %).

Podle Coldiretti/Censis si 77 % Italů pravidelně připravuje nákupní seznam, aby zabránili impulzivním nákupům a udrželi si lépe pod kontrolou rodinné rozpočty.

Co se týče produkce potravin, úroda byla bohužel postižena špatným počasím. Vloni došlo k historicky nejvyšším škodám v zemědělství, a to za více než šest miliard eur. Zemědělské podniky se dále potácí s problémem nízkých výkupních cen, které v mnoha případech ani nepokryjí výrobní náklady.

V této souvislosti je důležité z Italského plánu obnovy a odolnosti (Pnrr) uvolnit prostředky pro zemědělsko-potravinářský sektor určené na dohody v dodavatelském řetězci, tím snížit výdaje italských rodin, a zároveň podpořit dodávky lokálních potravin v zemi.


Zpracoval kolektiv zahraničních pracovníků kanceláře CzechTrade Itálie.

Zdroj: Coldiretti

Další aktuality