Obchodní schodek Rumunska se za 12 měsíců do října 2023 meziročně snížil o 12,2 % na 28,9 mld. eur, tedy na 9,2 % HDP. Přičemž dovoz se meziročně snížil o 0,5 % na 122,7 mld. eur a vývoz vzrostl o 3,7 % na 93,8 mld. eur, tedy 30 % HDP.
Poměr schodku k HDP země dosáhl vrcholu 11,8 %-11,9 % od října 2022 do ledna 2023, kdy ceny ropy a plynu vzrostly v souvislosti s vysokou nejistotou způsobenou konfliktem na Ukrajině a dostupností zdrojů. Vysoké ceny komodit v tomto období nafoukly vývoz i dovoz. Za 12 měsíců do října 2023 se rumunský obchodní deficit u zboží vrátil na úroveň srpna 2021, kdy činil 9,2 % HDP. Poměr vývozu k HDP se za 12 měsíců do října 2023 nepatrně snížil na 29,8 % z 30,5 % v srpnu 2021. To se nemusí zdát jako pozoruhodný výkon, ale vzhledem k posílení místní měny v období od roku 2021 tomu tak je.
Poměr vývozu k HDP, počítaný na klouzavém 12měsíčním základě, v lednu 2023 přesáhl 34 %. Jednalo se však o přechodný vliv vysokých cen komodit a meziproduktů. Výhled zůstává problematický pro rumunský vývoz a obchodní schodek, a to vzhledem k hospodářskému zpomalení u hlavních obchodních partnerů a slabé schopnosti místních výrobců nahrazovat dovážené zboží.
Domácí poptávka zůstává silná, a to díky přílivu prostředků z Nástroje odolnosti a napjatému trhu práce, který udržuje příjmy zaměstnanců v reálných hodnotách stabilní.
Dovoz podle vládní prognózy poroste v roce 2024 rychleji než vývoz a v následujících letech podobným tempem jako vývoz. Očekává se, že poměr schodku běžného účtu k HDP se sníží, ale nikoli v důsledku zlepšení obchodu se zbožím.
Připravil kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Rumunsko.
Zdroj: Romania Insider
Na začátku dubna jsme uspořádali teritoriální webinář o Filipínách, který posluchače provedl základními fakty o Filipínách, jejich makroekonomickými údaji, bilancí s Českou republikou a zajímavými fakty o ekonomice a místním trhu. Webinář představil Filipíny z jiného světla, než jako destinace na dovolenou u moře, vodopádů nebo dobývání mnohdy i aktivních vulkánů. Mezivládní delegace s Českou republikou a Evropskou unií ukazují, jak jsou Filipíny pro Evropu zajímavé do budoucnosti.
V roce 2023 se Mexiko umístilo mezi 10 zemí s největším růstem e-commerce. Dalšími zeměmi jsou Indie, Argentina, Filipíny nebo Indonésie.
Člen představenstva společnosti Markus Kaser zdůrazňuje, že Spar nekopíruje žádné značkové výrobky. Spar se v rakouském potravinářském průmyslu zaměřuje na budování vlastních značek, které mu loni vynesly 43 procent tržeb. To odpovídá částce čtyř miliard eur, tedy o dvanáct procent více než v roce 2022.
V této jihoamerické zemi je v různé fázi rozvoje 67 projektů, které souvisejí se zeleným vodíkem. Hlásí organizace H2 Chile, která se zabývá alternativními zdroji elektrické energie a přechodem země na uhlíkově neutrální ekonomiku.