Litevský Vilnius se vydává cestou zeleného vodíku ve veřejné dopravě.
Vilnius plánuje nakoupit 16 autobusů na vodíkový pohon, které nahradí naftové autobusy, a rozvinout infrastrukturu zeleného vodíku. Magistrát schválil plán nákupu za osm milionů eur na rozvoj výroby zeleného vodíku a zvýšení jeho využití ve veřejné i soukromé dopravě.
Zelený vodík se vyrábí z obnovitelné energie nebo z nízkouhlíkové energie a má nižší uhlíkové emise než šedý vodík, který pochází z fosilních paliv bez zachycování uhlíku.
Od roku 2026 by se měl zelený vodík vyrábět v kogenerační elektrárně na biopaliva Vilniaus Šilumos Tinklai (Vilnius Heating Networks nebo VST), dodavatele dálkového vytápění litevské metropole.
Na území VST byl instalován třímegawattový elektrolyzér, který ročně vyrobí 1,14 milionu metrů krychlových plynného vodíku, což je dostačující pro provoz 40 městských autobusů.
Projekt také zahrnuje investice do skladování vodíku a veřejné přístupové stanice.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Pobaltí.
Zdroj: LRT
Katalánská vláda schválila strategii pro bioplyn na roky 2024-2030. Strategie podporuje přechod k novému čistšímu a udržitelnému energetickému modelu. Do roku 2025 má Katalánsko dosáhnout klimatické neutrality.
Nový vízový systém umožní zjednodušené cestování pro rezidenty ze zemí Rady pro spolupráci arabských států v Zálivu (GCC) do všech arabských zemí v regionu.
Ministerstvo financí zahájilo digitální veřejnou konzultaci, aby získalo názory od podniků i soukromníků na implementaci globální minimální daně.
Letošní první čtvrtletí je charakterizováno kontinuálním poklesem průmyslové výroby. Trend pokračuje již 14 po sobě jdoucích měsíců. Nejvíce negativně ovlivnil výrobu dopravních prostředků a strojů.