Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
„S Rakušany máme společnou historii a jsme si hodně podobní. Proto se nám s nimi i dobře obchoduje. Jen s tím ale nevystačíte, je nutné vsadit na originalitu, špičkovou kvalitu a stoprocentní servis. A počítejte s tím, že jsou to patrioti a dají většinou přednost lokálnímu výrobku,“ říká Julie Havlová, ředitelka vídeňské kanceláře CzechTrade.
Na dvě desítky českých potravinářů a nápojářů představili sousedům v Rakousku svou produkci. Zahraniční kancelář CzechTrade Rakousko zorganizovala v polovině března ve spolupráci s velvyslanectvím ČR ve Vídni a Ministerstvem zemědělství ČR dvoudenní potravinářskou misi k sousedům do Rakouska. Akce se zúčastnilo 24 českých výrobců potravin a nápojů.
Agentura AMA-Marketing představila na veletrhu Biofach v Norimberku nejnovější údaje o spotřebě bio produktů v Rakousku.
Maloobchodní sektor vykázal v roce 2024 solidní růst navzdory přetrvávajícímu hospodářskému poklesu a slabé spotřebitelské dynamice. Rok skončil mírným nárůstem čistých tržeb (bez motorových vozidel a čerpacích stanic) o 2,7 % v nominálním vyjádření a 0,9 % v reálném vyjádření na 77,2 mld. eur, uvedla maloobchodní asociace. Obzvláště dobře se dařilo na konci roku: v prosinci 2024 se tržby z prodeje reálně zvýšily 3,1 %. V listopadu byl zaznamenán reálný nárůst o 2,9 %.
Věřitelé přihlásili do reorganizačního řízení společnosti KTM pohledávky ve výši 2,2 miliardy eur. O reorganizačním plánu budou hlasovat koncem února. Opětovné zahájení výroby je plánováno na 17. března.
Rakousko je tradičně díky geografické blízkosti, historickým, politickým, ekonomickým a obchodním vazbám naším šestým nejdůležitějším exportním trhem.
Vysoká hodnota HDP na obyvatele řadí rakouskou ekonomiku mezi deset nejbohatších na světě. Navzdory relativně malé velikosti a počtu obyvatel představuje zajímavý trh se silnou domácí koupěschopnou poptávkou.
Uplatnění na náročném rakouském trhu nalézají produkty s vysokou přidanou hodnotou, nicméně při současném zachování konkurenční cenové výhody. Zejména díky pokračujícímu boomu ekologických výrob (obnovitelné zdroje energie, biopaliva) může být rakouská ekonomika i v budoucnu perspektivním partnerem českých exportérů.
Podrobné teritoriální informace o rakouské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Výběr vhodného produktu a cílové skupiny
Rakouský trh je velmi konzervativní a vysoce konkurenční. Ujasněte si nejprve, jaké má váš produkt výhody oproti místní konkurenci a v čem je jeho přidaná hodnota. Zpracujte si kvalitní marketingové materiály a webové stránky v němčině, ve kterých zdůrazníte vaše přednosti a uvedete vaše reference, a to ideálně z německy mluvícího regionu nebo alespoň západní Evropy.
Stanovte si konkrétní cílovou skupinu subjektů, které chcete s vaší nabídkou oslovit, a vyhledejte na ně kontakty. Využít můžete bezplatnou databázi Wer liefert was, případně Firmen ABC. Vhodné kontakty můžete nalézt také na stránkách oborových svazů nebo v katalogu vystavovatelů oborových veletrhů (přehled najdete na stránce AUMA nebo Messe). Pokud chcete na rakouský trh vstoupit prostřednictvím obchodního zástupce, můžete ho najít pomocí inzerátu zveřejněného na portálu obchodních agentů.
Oslovení
K oslovení firem používejte telefon. Zasílání e-mailů nestačí. Vhodné je pořídit si rakouskou SIM kartu a volat z rakouského čísla. Prvně si prostřednictvím telefonátu nebo pomocí sociálních sítí LinkedIn a Xing zjistěte jméno a ideálně přímé kontaktní údaje kompetentní kontaktní osoby – nákupčího. Tomu během telefonátu stručně představte vaši nabídku a v případě zájmu zašlete emailem nebo i poštou váš německý leták, katalog, ceník, případně vzorek. Zhruba po týdnu si opět telefonicky ověřte zpětnou vazbu a zájemcům nabídněte konkrétní termín osobní schůzky. S potenciálními partnery komunikujte německy. Zejména v úvodní fázi navazování kontaktu se jedná o velkou výhodu.
Příprava na schůzku
Na osobní schůzku se dobře připravte. Zmapujte si hlavní konkurenci a buďte schopni zdůraznit vaše výhody. Znejte technické parametry vašeho produktu, informace o certifikacích, dodacích lhůtách, vašich výrobních kapacitách, podrobnosti k logistice, cenu dopravy a zpracujte si váš ceník v eurech. Jednejte na rovinu a nepodceňujte znalosti partnera. Dodržujte odsouhlasené termíny a na případné problémy upozorňujte předem. V případě pochybností si ověřte bonitu rakouské firmy na placených portálech KSV nebo Creditreform. Další informace najdete také v obchodním rejstříku za poplatek.
Aktuální příležitosti
Aktuální příležitosti na rakouském trhu najdete na portále Businessinfo, případně na portálech veřejných zakázek Auftrag, BBG a TED Europa.
„Děkujeme za možnost účastnit se Setkání s rakouskými obchodními zástupci, které uspořádala vaše rakouská kancelář spolu s grémiem obchodních agentů při Rakouské hospodářské komoře (WKO) ve Vídni. Velmi mile nás překvapilo perfektní organizací, přístupem, přípravou a celkovým pojetím této akce, a to i s maximální podporou od Velvyslanectví.“
Radka Kotyková
Public & Internal Manager