Doporučení pro vstup na německý trh za současné situace a aktuální zpravodajství
- Vyhledání a výběr obchodních partnerů
Pro vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte databázi Wer liefert was? Jedná se o největší B2B databázi pro region D-A-CH, v databázi je zaregistrováno přes 570 000 německých firem. Databáze je zdarma a je velmi intuitivní – postačí zadat klíčové slovo. Databáze je k dispozici v německém a anglickém jazyce. Vyhledané výsledky můžete dále filtrovat dle různých atributů, jako je povaha firmy (výrobce, velkoobchod, maloobchod, poskytovatel služeb), počet zaměstnanců nebo PSČ. Vyhledání vhodných kontaktů může zahraniční kancelář CzechTrade doplnit o kontakty nebo informace z placených databázových zdrojů.
Z vyhledaného seznamu vyberte skupinu firem, které jsou podle vašeho zaměření nejperspektivnější a chcete je oslovit. Vyhledejte si konkrétní kontaktní osobu z firmy na profesních sociálních sítích LinkedIn a XING (XING je německá obdoba LinkedIn). Skladbu personifikovaného e-mailu Vám pomůže zjistit nástroj Hunter.io.
- Oslovení a zpětná vazba
První oslovení doporučujeme provést e-mailem v němčině. V těle e-mailu krátce představte Vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přidejte Váš katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do němčiny. Platí, že čím více informací na první dobrou poskytnete, tím lépe.
Po rozeslání e-mailů vždy doporučujeme telefonické ověření, kdy je potřeba zjistit, zda dané osobě Váš e-mail přišel a vyžádat si zpětnou vazbu. V tomto případě je ideální, pokud ovládáte němčinu a se zástupcem firmy si můžete zatelefonovat v jeho rodném jazyce. Němci mají rádi telefonování. Pokud budete s Němci telefonovat v němčině, máte výraznější šanci na úspěch. Pokud nemáte přímou telefonní linku na kontaktní osobu, chtějte spojit vždy s konkrétním člověkem podle jeho jména. Pokud budete chtít mluvit např. s vedoucím nákupu, aniž byste zmínili konkrétní jméno, často Vás odmítnou spojit. Zvažte zakoupení SIM karty s německým telefonním číslem a předvolbou +49. V německých supermarketech ji lze zakoupit za 13 eur.
- Reference
V Německu platí, že důležitější než cena je důvěryhodnost. Pracujte s referencemi – máte-li reference z Německa, firmy ze západní Evropy nebo dceřiné německé firmy působící v Česku, uveďte je v oslovení.
- Příprava podkladů
Momentálně již některé firmy fungují normálně, řada administrativních pracovníků je ale stále v režimu home office. Je tedy možné, že se do některé z firem nedovoláte. Věnujte mezitím čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení v němčině. Překlady do němčiny doporučujeme před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím.
Odkazy:
Aktuální informace o situaci v Německu naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
Německo je jednou z nejvyspělejších zemí světa a společně s Čínou a USA patří do pětice největších světových ekonomik. S 83 miliony obyvatel je také klíčovým trhem v Evropské unii. Německo je exportně orientovaná ekonomika s průmyslovou základnou založenou na inovacích.
Pro Českou republiku je Německo nejdůležitějším obchodním partnerem. Podíl českého exportu do Německa se blíží včetně reexportu dvěma pětinám veškerého českého vývozu a naopak Česká republika se z hlediska objemu vzájemné výměny zboží dostala do první desítky hlavních obchodních partnerů Německa.
Struktura českého průmyslu je historicky velmi podobná té německé, což se promítá i ve skladbě exportu a importu. Vzájemné propojení ekonomik navíc podporují rozsáhlé německé investice v ČR. V uplynulých letech rostl i počet českých investic a ČR je nejaktivnějším investorem v Německu ze zemí střední a východní Evropy.
Pruzkum-CzechTrade-a-Businessinfo-Export-do-Nemecka-2019 (832 kB)
Německo patří mezi nejotevřenější světové ekonomiky s vysokou mírou importu, který se pohybuje na 80 % hodnoty exportu.
Příležitosti pro české firmy jsou v automobilovém průmyslu a celém subdodavatelském řetězci v souvislosti s trendem elektromobility. S ohledem na ekologii se očekává významný rozvoj železniční a kolejové dopravy a velké investice do budování nové infrastruktury. Pro české výrobce železniční a kolejové techniky je Německo velmi perspektivním trhem.
V energetice jsou příležitosti v souvislosti se změnou energetické koncepce, tedy s odklonem od jádra a uhlí a příklonem k obnovitelným zdrojům energií. I zde se očekávají masivní investice do výstavby a rozvoje přenosových sítí a nových technologií pro solární, vodní a další nekonvenční elektrárny.
Oblast digitalizace a robotizace ekonomiky, propojování IT technologií s průmyslovou výrobou, vytváření „inteligentních“ samořídících jednotek se týká zejména takových sektorů jako chemický, strojírenský, elektrotechnický, automobilový průmysl, zemědělství nebo logistika a je velkou příležitostí pro technologické firmy v oblastech ICT, vývoje SW nebo umělé inteligence. Je to šance nejen pro firmy, ale i pro českou vědu a výzkum.
Německo patří mezi největší světové dovozce potravin a zemědělských komodit. Velké příležitosti jsou např. v oblasti biopotravin, kde SRN představuje největší evropský trh.
Ve zdravotnickém a farmaceutickém průmyslu lze očekávat neustále rostoucí výdaje do inovativních postupů ambulantní a klinické péče, zvyšování komfortu pacientů, do výstavby a modernizace pečovatelských domů, optimalizace procesů a vytíženosti lůžek. Z hlediska českých výrobců je perspektivní i oblast doplňků stravy.
Na německém trhu vládne tvrdý konkurenční boj, jeho intenzita je jedna z nejvyšších na světě. Šanci na úspěch mají především české firmy, které jsou schopny nabídnout kvalitní produkci s vysokou přidanou hodnotou a doprovodným servisem. Důležitá je také aktivní propagace a marketing.
Podrobné teritoriální informace o německé ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.