Německo

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Informace z teritoria

NěmeckoNěmecko

Německo je jednou z nejrozvinutějších zemí světa a po USA, Číně a Japonsku je čtvrtou největší ekonomikou. S celkem 81,2 miliony obyvatel je také největším a nejdůležitějším trhem v Evropské Unii. V roce 2015 dosáhl v Německu HDP hodnoty 3,02 bilionu EUR. Pro srovnání, HDP ČR ve stejném roce vykazovalo hodnotu 0,16 bilionu EUR.

Na tomto výkonu má největší podíl zahraniční obchod. S objemem exportu (zboží i služeb), který tvoří 45 % HDP, je Německo třetím největším světovým exportérem. Je tedy podstatně více než jiné země zapojeno do globální ekonomiky. Tato závislost se projevuje také v importních potřebách, které se pohybují kolem 85 % hodnoty exportu.

Analýza obchodu ČR - Německo květen 2018

Průzkum - Export do Německa květen 2018

SRN je českým největším obchodním partnerem. Přibližně třetina českého exportu je závislá na odbytu v Německu (ČR je 11. největším exportérem do SRN). Struktura českého průmyslu je také historicky velmi podobná, což se promítá i ve skladbě exportu a importu. Vzájemné propojení ekonomik navíc podporují rozsáhlé německé investice v ČR. K ještě těsnější provázanosti obou sousedních ekonomik došlo po vstupu Česka do EU v roce 2004, čímž odpadly další bariéry volného pohybu zboží, služeb a pracovních sil.

Rozvoj exportního a investičního směřování obou zemí dále na východ Evropy vytváří potenciál pro další obchodní spolupráci. Na německém trhu vládne tvrdý konkurenční boj, jeho intenzita je jedna z nejvyšších na světě. Šanci na úspěch mají především české firmy, které jsou schopny nabídnout kvalitní produkci s vysokou přidanou hodnotou. Důležitá je také správně nasměrovaná aktivní propagace.

Trendem je v současnosti digitalizace a automatizace průmyslové výroby. Německá ekonomika má významný sektor průmyslné výroby, která vytváří více než čtvrtinu celého HDP. Další hospodářský růst by měly nastartovat investice do inovací v souvislosti se strategií Průmyslu 4.0 (Industrie 4.0), která přináší nový trend digitalizace a automatizace výroby. 

Podrobné teritoriální informace o německé ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

NěmeckoNěmecko
  1. Respektujete kulturní odlišnosti a na jednání se připravte!
    Připravte se na odlišný styl jednání německého partnera, jehož charakteristikou je věcnost a přímost, nenechat se odradit zdánlivou odměřeností. Němci se nebojí jít do konfliktu, proto je vhodné být na jednání dobře připraven a argumentačně vybaven.
  2. Komunikujte systémově!
    Pokuste se vést věcnou diskusi, neodchylujte se zbytečně k detailům, jednejte bod po bodu, strukturovaně a rozlišujte priority a méně podstatné věci!
  3. Uplatněte schopnost improvizovat!
    Kromě přizpůsobení se německé organizovanosti je současně výhodou se nevzdávat české schopnosti improvizace a uplatnit kreativitu.
  4. Prezentujte se sebevědomě!
    Kvalitně a moderně zpracovaný web a propagační materiály hrají důležitou roli při vnější prezentaci firmy. Web je dnes vizitka firmy, která určuje její postavení a vnímání na trhu. Pro stabilní pozici na trhu je klíčová průběžná a velmi aktivní profesionální marketingová propagace.
  5. Nebojte se telefonovat!
    Vzhledem k formálnímu a často odměřenému způsobu komunikace zjistíte z telefonického rozhovoru mnohem více, než při pouhé komunikaci prostřednictvím emailu.
  6. Nespoléhejte na to, že se domluvíte anglicky!
    V malých a středně velkých firmách se bez němčiny neobejdete. Znalost němčiny je vždy výhodou, zvyšuje „komfort“ komunikace při dlouhodobější spolupráci a zároveň i důvěryhodnost před německým partnerem.
  7. Dodržujte termíny a buďte spolehliví!
    Pro dlouhodobé rozvíjení obchodních vztahů s německými partnery je nutná spolehlivost, důvěryhodnost, dodržení slova a dohodnutých termínů, pragmatičnost a dochvilnost.
  8. Nepodceňujte znalost informací německého partnera!
    Ceny zbytečně nenadsazujte! Německé firmy mají perfektní informace o cenách nejen z německého hyper konkurenčního trhu, ale díky své pozici exportního šampiona téměř z celého světa.
  9. Jen dobrá cena a kvalita na náročném koncentrovaném trhu nestačí!
    Design a inovace jsou v současnosti prodejním argumentem a zdrojem konkurenční výhody. Nezapomínejte na certifikace a reference. Německo je blízký trhy, ale náročný.
  10. Hledejte obchodního zástupce!
    Němci jsou výborní obchodníci – hledejte obchodní zástupce s již vybudovanými distribučními kanály – motivace je daná podstatou provizních odměn. Je to finančně méně náročná a podstatně rychlejší cesta, jak se dostat na německý trh.

Nejbližší související akce

Konzultace s ekon. diplomaty a řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade 26. 6. 2019 - 27. 6. 2019 Akce s účastí CzechTrade
Česká republika
Praha
Více informací
OutDoor by ISPO 2019 - NOVUMM 2019/021N 30. 6. 2019 - 3. 7. 2019 Veletrh NOVUMM
Německo
Mnichov,
Německo
Více informací
Dodavatelské fórum s německou energetickou společností MHPS Europe – Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe - Česká republika, Praha 16. 7. 2019 Sourcing Day
Česká republika
Praha
Více informací
Composites Europe 2019 - veletrh NOVUMM KET 2019/017K 10. 9. 2019 - 12. 9. 2019 Veletrh NOVUMM KET
Německo
Stuttgart,
Německo
Více informací
SÜDBACK 2019 21. 9. 2019 - 24. 9. 2019 Veletrh
Německo
Stuttgart, Německo,
Německo
Více informací
FachPack 2019 - NOVUMM 2019/023N 24. 9. 2019 - 26. 9. 2019 Veletrh NOVUMM
Německo
Norimberk,
Německo
Více informací
Jak úspěšně exportovat do NĚMECKA 24. 9. 2019 Exportní fórum
Česká republika
Pardubice
Přihlásit
IT-SA 2019 - NOVUMM KET 2019/014K 8. 10. 2019 - 10. 10. 2019 Veletrh NOVUMM KET
Německo
Norimberk,
Německo
Více informací
K 2019 16. 10. 2019 - 23. 10. 2019 Veletrh
Německo
Düsseldorf,
Německo
Více informací
Aquanale 2019 - NOVUMM 2019/039N 5. 11. 2019 - 8. 11. 2019 Veletrh NOVUMM
Německo
Kolín nad Rýnem,
Německo
Více informací