Zahraniční kancelář CzechTrade
Německo

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.

Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Videa

Kontakty

Mgr. Jareš Adam

CzechTrade Německo - Düsseldorf

Mgr. Adam Jareš ředitel regionálního centra
Kubíčková Kristýna

CzechTrade Německo - Mnichov

Kristýna Kubíčková vedoucí zahraniční kanceláře

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Jak vám můžeme pomoci?

Rozbalovací obsah

Informace z Německa

Německo je jednou z nejvyspělejších zemí světa a společně s Čínou a USA patří do pětice největších světových ekonomik. S 83 miliony obyvatel je také klíčovým trhem v Evropské unii. Německo je exportně orientovaná ekonomika s průmyslovou základnou založenou na inovacích.

Pro Českou republiku je Německo nejdůležitějším obchodním partnerem. Podíl českého exportu do Německa, včetně reexportu, se blíží dvěma pětinám veškerého českého vývozu a naopak Česká republika se z hlediska objemu vzájemné výměny zboží dostala do první desítky hlavních obchodních partnerů Německa.  

Struktura českého průmyslu je historicky velmi podobná té německé, což se promítá i ve skladbě exportu a importu. Vzájemné propojení ekonomik navíc podporují rozsáhlé německé investice v ČR. V uplynulých letech rostl i počet českých investic a ČR je nejaktivnějším investorem v Německu ze zemí střední a východní Evropy.

Pruzkum-CzechTrade-a-Businessinfo-Export-do-Nemecka-2019 (832 kB)

Německo patří mezi nejotevřenější světové ekonomiky s vysokou mírou importu, který se pohybuje na 80 % hodnoty exportu.

Příležitosti pro české firmy jsou v automobilovém průmyslu a celém subdodavatelském řetězci v souvislosti s trendem elektromobility. S ohledem na ekologii se očekává významný rozvoj železniční a kolejové dopravy a velké investice do budování nové infrastruktury. Pro české výrobce železniční a kolejové techniky je Německo velmi perspektivním trhem.

V energetice jsou příležitosti v souvislosti se změnou energetické koncepce, tedy s odklonem od jádra a uhlí a příklonem k obnovitelným zdrojům energií. I zde se očekávají masivní investice do výstavby a rozvoje přenosových sítí a nových technologií pro solární, vodní a další nekonvenční elektrárny.    

Oblast digitalizace a robotizace ekonomiky, propojování IT technologií s průmyslovou výrobou, vytváření „inteligentních“ samo řídících jednotek se týká zejména takových sektorů jako chemický, strojírenský, elektrotechnický, automobilový průmysl, zemědělství nebo logistika a je velkou příležitostí pro technologické firmy v oblastech ICT, vývoje SW nebo umělé inteligence. Je to šance nejen pro firmy, ale i pro českou vědu a výzkum.

Německo patří mezi největší světové dovozce potravin a zemědělských komodit. Velké příležitosti jsou např. v oblasti biopotravin, kde SRN představuje největší evropský trh.

Ve zdravotnickém a farmaceutickém průmyslu lze očekávat neustále rostoucí výdaje do inovativních postupů ambulantní a klinické péče, zvyšování komfortu pacientů, do výstavby a modernizace pečovatelských domů, optimalizace procesů a vytíženosti lůžek. Z hlediska českých výrobců je perspektivní i oblast doplňků stravy.

Na německém trhu vládne tvrdý konkurenční boj, jeho intenzita je jedna z nejvyšších na světě. Šanci na úspěch mají především české firmy, které jsou schopny nabídnout kvalitní produkci s vysokou přidanou hodnotou a doprovodným servisem. Důležitá je také aktivní propagace a marketing.

Podrobné teritoriální informace o německé ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

  1. Respektujte kulturní odlišnosti a na jednání se připravte 
    Připravte se na odlišný styl jednání německého partnera, jehož charakteristikou je věcnost a přímost, nenechte se odradit partnerovou zdánlivou odměřeností. Němci se nebojí jít do konfliktu, proto je vhodné být na jednání dobře připraven a argumentačně vybaven.
  2. Komunikujte systémově 
    Pokuste se vést věcnou diskusi, nesoustřeďte se zbytečně na detaily, jednejte bod po bodu, strukturovaně, rozlišujte priority a méně podstatné věci.
  3. Uplatněte schopnost improvizovat 
    Kromě přizpůsobení se německé organizovanosti je současně výhodou nevzdávat se české schopnosti improvizace a uplatnit kreativitu.
  4. Prezentujte se sebevědomě
    Kvalitně a moderně zpracovaný web a propagační materiály hrají důležitou roli při vnější prezentaci firmy. Web je dnes vizitka firmy, která určuje její postavení a vnímání na trhu. Pro stabilní pozici na trhu je klíčová průběžná a velmi aktivní profesionální marketingová propagace.
  5. Nebojte se telefonovat 
    Vzhledem k formálnímu a často odměřenému způsobu komunikace zjistíte z telefonického rozhovoru mnohem více, než při pouhé komunikaci prostřednictvím e-mailu.
  6. Nespoléhejte na to, že se domluvíte anglicky 
    V malých a středně velkých firmách se bez němčiny neobejdete. Znalost němčiny je vždy výhodou, zvyšuje komfort komunikace při dlouhodobější spolupráci a zároveň i důvěryhodnost před německým partnerem.
  7. Dodržujte termíny a buďte spolehliví 
    Pro dlouhodobé rozvíjení obchodních vztahů s německými partnery je nutná spolehlivost, důvěryhodnost, dodržení slova a dohodnutých termínů, pragmatičnost a dochvilnost.
  8. Nepodceňujte znalosti německého partnera 
    Ceny zbytečně nenadsazujte! Německé firmy mají perfektní informace o cenách nejen z německého hyperkonkurenčního trhu, ale díky své pozici exportního šampiona téměř z celého světa.
  9. Jen dobrá cena a kvalita na náročném koncentrovaném trhu nestačí 
    Design a inovace dnes znamenají prodejní argument a zdroj konkurenční výhody. Nezapomínejte na certifikace a reference. Německo je trh blízký, ale opravdu náročný.
  10. Hledejte obchodního zástupce 
    Němci jsou výborní obchodníci – hledejte obchodní zástupce s již vybudovanými distribučními kanály – motivace je daná podstatou provizních odměn. Je to finančně méně náročná a podstatně rychlejší cesta, jak se na německý trh dostat.

Perspektivní obory

  • high tech automobilový průmysl
  • ICT a vývoj SW
  • elektrotechnický průmysl
  • stavebnictví a stavební materiály
  • zdravotnictví
  • energetika
  • potravinářský průmysl
  • služby

Reference

  • Boco Pardubice

    „Od roku 2012 na německém trhu spolupracuje s tamním zastoupením agentury CzechTrade v Düsseldorfu. Ta se podílí především na prezentaci firmy na dvou klíčových veletrzích, kterými jsou Fakuma a největším světovém veletrhu zpracování plastů K, který se koná jednou za tři roky právě v Düsseldorfu."

    Lukáš Kárník

    obchodní ředitel

    www.boco.cz

  • ELFE, s.r.o.

    „Rád bych touto cestou poděkoval za výbornou akci Sourcing Day, jejíž osmý ročník se odehrál v květnu 2018 v Plzni. Naše společnost měla možnost navázat nespočet nových obchodních kontaktů z Německa, začít nové dlouhodobé spolupráce a to během velice krátké doby. Budu se těšit na další spolupráci s vámi a s celým týmem CzechTrade."

    Michal Zaydlar

    Business Manager

    www.elfe.cz

  • PRESCO GROUP, a.s.

    „Děkujeme za organizaci seminářů o Německu pro exportéry. Online forma mně osobně velmi vyhovovala. Prostor pro dotazy byl a pan Jareš s kolegyněmi měli pěknou prezentaci. Některé platformy už využíváme, další byly přínosem a určitě je brzy zkusíme využít."

    Aidai Mirbek

    exportní manažerka ve společnosti PRESCO GROUP, a.s.

    www.presco.cz