Německo

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Informace z teritoria

NěmeckoNěmecko

Doporučení pro vstup na německý trh za pandemické situace koronaviru

  1. Vyhledání a výběr obchodních partnerů
    Pro vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte databázi Wer liefert was? Jedná se o největší B2B databázi pro region D-A-CH, v databázi je zaregistrováno přes 570 000 německých firem. Databáze je zdarma a je velmi intuitivní – postačí zadat klíčové slovo. Databáze je k dispozici v německém a anglickém jazyce. Vyhledané výsledky můžete dále filtrovat dle různých atributů, jako je povaha firmy (výrobce, velkoobchod, maloobchod, poskytovatel služeb), počet zaměstnanců nebo PSČ. Vyhledání vhodných kontaktů může zahraniční kancelář CzechTrade doplnit o kontakty nebo informace z placených databázových zdrojů.
    Z vyhledaného seznamu vyberte skupinu firem, které jsou podle vašeho zaměření nejperspektivnější a chcete je oslovit. Vyhledejte si konkrétní kontaktní osobu z firmy na profesních sociálních sítích LinkedIn a XING (XING je německá obdoba LinkedIn). Skladbu personifikovaného e-mailu Vám pomůže zjistit nástroj Hunter.io.
     
  2. Oslovení a zpětná vazba
    První oslovení doporučujeme provést e-mailem v němčině. V těle e-mailu krátce představte Vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přidejte Váš katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do němčiny. Platí, že čím více informací na první dobrou poskytnete, tím lépe.
    Po rozeslání e-mailů vždy doporučujeme telefonické ověření, kdy je potřeba zjistit, zda dané osobě Váš e-mail přišel a vyžádat si zpětnou vazbu. V tomto případě je ideální, pokud ovládáte němčinu a se zástupcem firmy si můžete zatelefonovat v jeho rodném jazyce. Němci mají rádi telefonování. Pokud budete s Němci telefonovat v němčině, máte výraznější šanci na úspěch. Pokud nemáte přímou telefonní linku na kontaktní osobu, chtějte spojit vždy s konkrétním člověkem podle jeho jména. Pokud budete chtít mluvit např. s vedoucím nákupu, aniž byste zmínili konkrétní jméno, často Vás odmítnou spojit. Zvažte zakoupení SIM karty s německým telefonním číslem a předvolbou +49. V německých supermarketech ji lze zakoupit za 13 eur.
     
  3. Reference
    V Německu platí, že důležitější než cena je důvěryhodnost. Pracujte s referencemi – máte-li reference z Německa, firmy ze západní Evropy nebo dceřiné německé firmy působící v Česku, uveďte je v oslovení.
     
  4. Příprava podkladů
    Momentálně již některé firmy fungují normálně, řada administrativních pracovníků je ale stále v režimu home office. Je tedy možné, že se do některé z firem nedovoláte. Věnujte mezitím čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení v němčině. Překlady do němčiny doporučujeme před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím.

Odkazy:

Zpravodajství s informacemi a přehledem opatření proti šíření koronaviru v Německu

Obecné informace o teritoriu

Německo je jednou z nejvyspělejších zemí světa a společně s Čínou a USA patří do pětice největších světových ekonomik. S  83 miliony obyvatel je také klíčovým trhem v Evropské unii.  Německo je exportně orientovaná ekonomika s průmyslovou základnou založenou na inovacích.

Pro Českou republiku je Německo nejdůležitějším obchodním partnerem. Podíl českého exportu do Německa se blíží včetně reexportu dvěma pětinám veškerého českého vývozu a naopak Česká republika se z hlediska objemu vzájemné výměny zboží dostala do první desítky hlavních obchodních partnerů Německa.  

Struktura českého průmyslu je historicky velmi podobná té německé, což se promítá i ve skladbě exportu a importu. Vzájemné propojení ekonomik navíc podporují rozsáhlé německé investice v ČR. V uplynulých letech rostl i počet českých investic a ČR je nejaktivnějším investorem v Německu ze zemí střední a východní Evropy.

Pruzkum-CzechTrade-a-Businessinfo-Export-do-Nemecka-2019 (832 kB)

Německo patří mezi nejotevřenější světové ekonomiky s vysokou mírou importu, který se pohybuje na 80 % hodnoty exportu.

Příležitosti pro české firmy jsou v automobilovém průmyslu a celém subdodavatelském řetězci v souvislosti s trendem elektromobility. S ohledem na ekologii se očekává významný rozvoj železniční a kolejové dopravy a velké investice do budování nové infrastruktury. Pro české výrobce železniční a kolejové techniky je Německo velmi perspektivním trhem.

energetice jsou příležitosti v souvislosti se změnou energetické koncepce, tedy s odklonem od jádra a uhlí a příklonem k obnovitelným zdrojům energií. I zde se očekávají masivní investice do výstavby a rozvoje přenosových sítí a nových technologií pro solární, vodní a další nekonvenční elektrárny.    

Oblast digitalizace a robotizace ekonomiky, propojování IT technologií s průmyslovou výrobou, vytváření „inteligentních“ samořídících jednotek se týká zejména takových sektorů jako chemický, strojírenský, elektrotechnický, automobilový průmysl, zemědělství nebo logistika a je velkou příležitostí pro technologické firmy v oblastech ICT, vývoje SW nebo umělé inteligence. Je to šance nejen pro firmy, ale i pro českou vědu a výzkum.

Německo patří mezi největší světové dovozce potravin a zemědělských komodit. Velké příležitosti jsou např. v oblasti biopotravin, kde SRN představuje největší evropský trh.

Ve zdravotnickém a farmaceutickém průmyslu lze očekávat neustále rostoucí výdaje do inovativních postupů ambulantní a klinické péče, zvyšování komfortu pacientů, do výstavby a modernizace pečovatelských domů, optimalizace procesů a vytíženosti lůžek. Z hlediska českých výrobců je perspektivní i oblast doplňků stravy.

Na německém trhu vládne tvrdý konkurenční boj, jeho intenzita je jedna z nejvyšších na světě. Šanci na úspěch mají především české firmy, které jsou schopny nabídnout kvalitní produkci s vysokou přidanou hodnotou a doprovodným servisem. Důležitá je také aktivní propagace a marketing.

Podrobné teritoriální informace o německé ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

NěmeckoNěmecko
  1. Respektujte kulturní odlišnosti a na jednání se připravte 
    Připravte se na odlišný styl jednání německého partnera, jehož charakteristikou je věcnost a přímost, nenechte se odradit partnerovou zdánlivou odměřeností. Němci se nebojí jít do konfliktu, proto je vhodné být na jednání dobře připraven a argumentačně vybaven.
  2. Komunikujte systémově 
    Pokuste se vést věcnou diskusi, neodchylujte se zbytečně k detailům, jednejte bod po bodu, strukturovaně, rozlišujte priority a méně podstatné věci
  3. Uplatněte schopnost improvizovat 
    Kromě přizpůsobení se německé organizovanosti je současně výhodou nevzdávat se české schopnosti improvizace a uplatnit kreativitu.
  4. Prezentujte se sebevědomě
    Kvalitně a moderně zpracovaný web a propagační materiály hrají důležitou roli při vnější prezentaci firmy. Web je dnes vizitka firmy, která určuje její postavení a vnímání na trhu. Pro stabilní pozici na trhu je klíčová průběžná a velmi aktivní profesionální marketingová propagace.
  5. Nebojte se telefonovat 
    Vzhledem k formálnímu a často odměřenému způsobu komunikace zjistíte z telefonického rozhovoru mnohem víc, než při pouhé komunikaci prostřednictvím emailu.
  6. Nespoléhejte na to, že se domluvíte anglicky 
    V malých a středně velkých firmách se bez němčiny neobejdete. Znalost němčiny je vždy výhodou, zvyšuje „komfort“ komunikace při dlouhodobější spolupráci a zároveň i důvěryhodnost před německým partnerem.
  7. Dodržujte termíny a buďte spolehliví 
    Pro dlouhodobé rozvíjení obchodních vztahů s německými partnery je nutná spolehlivost, důvěryhodnost, dodržení slova a dohodnutých termínů, pragmatičnost a dochvilnost.
  8. Nepodceňujte znalosti německého partnera 
    Ceny zbytečně nenadsazujte! Německé firmy mají perfektní informace o cenách nejen z německého hyperkonkurenčního trhu, ale díky své pozici exportního šampiona téměř z celého světa.
  9. Jen dobrá cena a kvalita na náročném koncentrovaném trhu nestačí 
    Design a inovace dnes znamenají prodejní argument a zdroj konkurenční výhody. Nezapomínejte na certifikace a reference. Německo je trh blízký, ale opravdu náročný.
  10. Hledejte obchodního zástupce 
    Němci jsou výborní obchodníci – hledejte obchodní zástupce s již vybudovanými distribučními kanály – motivace je daná podstatou provizních odměn. Je to finančně méně náročná a podstatně rychlejší cesta, jak se na německý trh dostat.

Nejbližší související akce

Sourcing Day - setkání českých výrobců s nákupčím firmy K.D.Feddersen 20. 7. 2020 - 31. 8. 2020 Sourcing Day
Česká republika
Praha
Více informací
IFAT 2020 (akce zrušena a přesunuta na 2022) - NOVUMM KET 2020/032K 7. 9. 2020 - 11. 9. 2020 Veletrh NOVUMM KET
Německo
Mnichov,
Německo
Více informací
ALUMINIUM 2020 6. 10. 2020 - 8. 10. 2020 Veletrh
Německo
Düsseldorf,
Německo
Více informací
FAKUMA 2020 13. 10. 2020 - 17. 10. 2020 Veletrh
Německo
Friedrichshafen,
Německo
Více informací
ANALYTICA 2020 - NOVUMM KET 2020/028K 19. 10. 2020 - 22. 10. 2020 Veletrh NOVUMM KET
Německo
Mnichov,
Německo
Více informací
EuroBLECH 2020 27. 10. 2020 - 30. 10. 2020 Veletrh
Německo
Hannover,
Německo
Více informací
BrauBeviale 2020 - NOVUMM 2020/082N 10. 11. 2020 - 12. 11. 2020 Veletrh NOVUMM
Německo
Norimberk,
Německo
Více informací
ELECTRONICA 2020 10. 11. 2020 - 13. 11. 2020 Veletrh
Německo
Mnichov,
Německo
Více informací
MEDICA 2020 16. 11. 2020 - 19. 11. 2020 Veletrh
Německo
Düsseldorf,
Německo
Více informací
BAU 2021 11. 1. 2021 - 16. 1. 2021 Veletrh
Německo
Mnichov,
Německo
Více informací

Články a rozhovory

Itálie Itálie
Německo Německo
Švédsko Švédsko
Polsko Polsko
Nizozemsko Nizozemsko
Rakousko Rakousko
Francie Francie
Slovensko Slovensko
Velká Británie Velká Británie
| 20. 4. 2020