Doporučení pro vstup na rumunský trh za současné situace a aktuální zpravodajství
- Screening trhu potenciálních obchodních partnerů
Rumunský trh se úderem nástupu pandemie COVID-19 přepnul do režimu „stand-by“, a to především následkem preventivních nařízení rumunské vlády a úřadů, které měly za cíl ochránit životy a zdraví občanů. Postupné rozvolňování nouzového stavu sice již začalo, přesto k návratu do normálu má zdejší ekonomika ještě daleko. Od července do první půlky září navíc proběhnou tradiční celorumunské dovolené.
Kancelář CzechTrade v Bukurešti proto zájemcům o vstup na rumunský trh doporučuje v prvním pololetí spíše marketingovou přípravu v podobě mapování potenciálních vhodných obchodních kontaktů. Které pak samostatně nebo opět ve spolupráci s naší kanceláří bude moci již adresně oslovit. Ideálně po odeznění současného stavu.
- Oslovení rumunských společností
I v období před příchodem pandemie patřil tento krok k nejnáročnějším. Většina podnikatelů i manažerů z České republiky je zvyklá na poměrně včasnou odezvu od partnerů ze západoevropských trhů. V Rumunsku je to jinak. Od 90. let je rumunská ekonomika postavena na investicích a importu výrobků. V mnohých oborech a segmentech je již trh saturován. Místní obchodně-servisní společnosti, dovozci a distributoři prošli vývojem a dnes si mohou dovolit vybírat své nové dodavatele a obchodní partnery ze zahraničí. Nebo dokonce odmítnout. Realita je tedy taková, že oslovení zdejších firem přímo z ČR prakticky nefunguje.
Oslovení přímo na území Rumunska předpokládá nejen znalost místního prostředí, ale je zapotřebí nejdříve ověřit a získat kompetentní osobu, pak jej seznámit elektronicky s nabídkou výrobků či služeb a představit obchodní spolupráci. Teprve ve třetí fázi je možné počítat s odezvou rumunské firmy. Ta může být neutrální (z důvodu služební cesty apod.), negativní, nebo pozitivní tedy, že rumunský manažer je ochoten započít e-mailovou/telefonickou komunikaci s českou firmou.
Velmi doporučujeme českým firmám využít služeb místního zástupce kanceláře CzechTrade nebo jiných subjektů se znalostí prostředí pro akviziční práci. S ohledem na restrikce a útlum trhu však doporučujeme zvážit akvizici až na závěr roku 2020 a později.
- Účast na veletrzích a výstavách
S ohledem na současný vývoj a naší praxi doporučujeme českých exportérům účast na místních expozicích, které se budou konat až v roce 2021. Kancelář CzechTrade v Bukurešti v tomto ohledu zvažuje účast na mezinárodním stavebním veletrhu Construct-Ambient Expo, který by měl proběhnout v březnu 2021 na výstavišti Romexpo v Bukurešti.
Aktuální informace o situaci v Rumunsku naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
Rumunsko patří k největším obchodním partnerům České republiky v regionu jihovýchodní Evropy. Je to dáno nejen politickými, ekonomickými a obchodními vazbami mezi oběma státy (členství v NATO a Evropské unii), ale také značným potenciálem rumunského trhu a relativní geografickou blízkostí obou zemí.
Ohledně exportních příležitostí, které v současné době rumunský trh nabízí, lze říci, že domácí produkce zatím zdaleka nestačí pokrýt poptávku a dovoz do země značně převyšuje vývozy. Jednou z příčin je stále nedokončená restrukturalizace v některých odvětvích rumunského hospodářství a obecně nižší produktivita práce.
Čeští výrobci se proto mohou i přes velkou konkurenci z dalších evropských zemí na rumunském trhu stále uplatnit, neboť české výrobky a technologie byly a stále jsou co do kvality a obchodně-dodavatelských podmínek v Rumunsku vnímány pozitivně.
Podrobné teritoriální informace o rumunské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.