Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.
Země Beneluxu obsluhují dvě zahraniční kanceláře CzechTrade. Působnost zahraniční kanceláře v nizozemském Haagu je rozšířena i do Lucemburska. Kancelář v Bruselu pomáhá českým exportérům při vstupu na belgický trh.
10.10.2024
Meeting Point
Brno
13.11.2024 - 14.11.2024
Veletrh
's-Hertogenbosch, Nizozemsko
11.03.2025 - 14.03.2025
Veletrh NOVUMM2KET
Amsterdam, Nizozemsko
15.04.2025 - 17.04.2025
Veletrh NOVUMM2KET
Taškent, Uzbekistán
S téměř 50 tisíc eury na hlavu mělo Nizozemsko vloni jedno z nejvyšších HDP na obyvatele v Evropě. Pro srovnání: Německo vygenerovalo 43 tisíc eur a Česko 22 tisíc eur na osobu. Nizozemské království je tak 17. největší ekonomikou světa a nabízí podnikatelské příležitosti i pro české subjekty.
Nizozemsko si klade za cíl stát se do roku 2050 plně funkční cirkulární ekonomikou. Proto podporuje iniciativy, jako je například nizozemský cirkulární akcelerátor nebo sdílení poznatků napříč státy. Nejen o tom, ale samozřejmě také o podnikání a příležitostech českých firem v této vyspělé zemi na pobřeží Severního moře hovoříme s Adamem Jarešem, ředitelem zahraniční kanceláře CzechTrade Nizozemsko.
Technologie železného paliva se zkoumá jako udržitelné řešení pro průmyslové procesy místo vodíku.
Technická univerzita v Delftu na plavbě demonstruje, že čistý vodík má potenciál pro námořní dopravu.
Nizozemsko čelí problému s nedostatkem bydlení. Podle prognóz národního statistického úřadu CBS by měla populace vzrůst z nynějších 17,8 milionu na 20,6 milionu do roku 2050. Nizozemská vláda představila ambiciózní plán na výstavbu téměř jednoho milionu nových domů do roku 2030, a s dalším milionem plánovaným pro následující dekádu.
S představením malých elektrických vozů vybavených solárními panely na střeše nabízí společnost novou udržitelnou alternativu v městské dopravě.
Nizozemsko je se svou koloniální historií obecně vnímáno jako obchodní velmoc. Nizozemci mají obchodování a peníze v krvi. Je náročné zde obchod začít, a ještě náročnější si nového obchodního partnera udržet. Pokud se vám podaří takové partnerství navázat, máte otevřenou bránu do celé západní Evropy.
Ačkoli je oficiálním hlavním městem Amsterdam, většinu funkcí hlavního města plní Haag, který je sídlem vlády, parlamentu i krále.
Více než sedmina rozlohy Nizozemska vznikla rekultivováním půdy a opatrným odváděním vody, především vysušováním vody z jezer a podél řek a odváděním vody na pobřeží.
Nizozemsko je oblíbeným sídlem řady společností pro příznivé podnikatelské a daňové prostředí i výhodným smlouvám o ochraně investic, kterou má uzavřenou s většinou zemí světa. K dalším přednostem monarchie lze připočíst strategickou polohu, kvalitní infrastrukturu, obchodní tradici, logistické a přepravní know-how a velmi dobrou jazykovou vybavenost.
Zahraniční obchod
Země má ovšem malý vnitřní trh a je tedy silně závislá na hospodářské výkonnosti svých obchodní partnerů, zejména v rámci EU.
Nizozemsko je výrazně exportně orientované. Více než dvě třetiny svého HDP získává právě mezinárodním obchodem se zbožím. Hlavními exportními položkami jsou dopravní prostředky a stroje, které tvoří až 28 % celkového vývozu. Téměř čtvrtinu dovozu tvoří minerální paliva, dále pak potraviny a zemědělské produkty (11 %), oděvy a obuv (10 %) nebo také léčiva (5 %).
Do Nizozemského království jsou pak v největší míře importovány pohonné hmoty, které tvoří více než čtvrtinu celkového dovozu. Další výraznou položkou celkového importu jsou stroje, potraviny a živá zvířata.
Nizozemsko sousedí s Německem a Belgií, které jsou přirozeně jeho hlavními evropskými obchodními partnery. Do Německa směřuje 24 % celkového exportu a 17 % importu, do Belgie pak 12 % exportu a 10 % importu. Dalšími důležitými obchodními partnery v rámci EU jsou Francie, Itálie, Polsko a Španělsko.
Příležitost pro české exportéry je v celé řadě oborů
Jedním z nich je energetika, která vytváří značnou část zaměstnanosti a HDP v zemi. Nová vláda navíc usilovně pracuje na přechodu k obnovitelným zdrojům.
Dále je tu chemický průmysl. Nizozemsko je 6. největším dodavatelem chemických produktů na světě, ročně generuje obrat přes 60 miliard euro.
Velké příležitosti nabízí i informační a komunikační technologie. Nizozemské království má špičkovou IT infrastrukturu a je jedním z nejvyspělejších trhů z hlediska používání internetu. Země je také lídrem v kybernetické bezpečnosti, mimo jiné díky největšímu bezpečnostnímu klastru The Hague Security Delta.
Dalším oborem je zdravotnický a farmaceutický průmysl. V zemi je světově největší koncentrace inovativních firem v oblasti zdravotnictví. Příležitosti pro spolupráci jsou například v oblastech translační a regenerační medicíny, genomiky, onkologie, nanotechnologie, virologie nebo například zobrazovacích a monitorovacích technologií.
Nizozemsko je rovněž známé zemědělským a potravinářským průmyslem, je 2. největším vývozcem zemědělské produkce hned po USA. Existuje zde světově významná základna výzkumu a vývoje.
V neposlední řadě je nutné zmínit dopravní průmysl a infrastrukturu. Nizozemská infrastruktura patří k nejlepším na světě a představuje základní prvek růstu místního podnikání. Především díky letištím, přístavům, digitální síti a železničním, silničním a vodním spojením.
Podrobné teritoriální informace o česko-nizozemském obchodu, nizozemské ekonomice, aktuálních poptávkách, tendrech a investičních příležitostech naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
S počtem 11,5 milionu obyvatel je Belgie přibližně srovnatelná s Českou republikou a rozlohou je dokonce 2,5krát menší, v oblasti světového obchodu a investic patří tato země mezi velmoci. Belgie je 14. největším dovozcem a 11. vývozcem světa, podílí se 2 % na světovém vývozu a dovozu a více než 4 % na světových tocích přímých zahraničních investic. K důvodům patří nepochybně výhodná poloha země v centru západní Evropy mezi Německem, Francií, Velkou Británií a Nizozemskem s přímým přístupem k moři a druhým největším evropským přístavem Antverpami.
Území dnešní Belgie má také několikasetleté obchodní tradice. Země je dlouhodobě otevřena světovému obchodu a investicím a má řadu vazeb na třetí trhy (tradičně zejména v Africe), což skýtá možnosti pro reexport. V poválečném období investovala v Belgii řada zahraničních firem a mnohé z nich zde zřídily své evropské centrály (včetně nákupních oddělení), mimo jiné díky skutečnosti, že se Brusel stal hlavním městem Evropské unie. Multikulturní charakter této země na rozhraní germánské a románské části Evropy ji také činí atraktivní jako testovací trh pro nové výrobky.
V rámci zemí EU, se v roce 2018 Belgie shodně umístila na 11. místě v celkovém dovozu i celkovém vývozu zboží a služeb do ČR. Podíl na dovozu činil 2,3 %, na vývozu pak 2,4 %.
Podrobné teritoriální informace o belgické ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Velkovévodství Lucembursko s necelými 640 tisíci obyvatel je druhou nejméně lidnatou zemí Evropské unie. Hlavou státu je velkovévoda, jehož pravomoci jsou pouze formální. Orgánem výkonné moci je vláda, v jejíž čele stojí premiér. Hlavním městem je Lucemburk, který je společně s Bruselem a Štrasburkem oficiálním sídlem orgánů EU.
Lucembursko se pyšní nejvyšší úrovní HDP na obyvatele podle parity kupní síly na světě. Největší podíl na HDP má sektor služeb, který tvoří téměř 88 % HDP, zejména finanční a pojišťovací služby. Lucembursko umožňuje díky svému daňovému systému fyzickým i právnickým subjektům optimalizovat odvody daní z příjmu.
Zahraniční obchod
Své hranice sdílí s Belgií, Německem a Francií, jež jsou rovněž hlavními importéry do této monarchie. Ze sousedních zemí směřuje do Lucemburska na 72 % celkového importu. Do zemí Evropské unie směřuje na 80 % lucemburského vývozu, nejvíce opět do Německa, Francie a Belgie. Ve světovém obchodě je Lucembursko 16. největším vývozcem a 24. největším dovozcem služeb, a to zejména finančních. Lucembursko je v Top10 finančních center světa. Co se vztahů s Českou republikou týká, Lucembursko je 4. největším zahraničním investorem v ČR.
Obory pro exportéry
K perspektivním sektorům pro české exportéry na lucemburském trhu patří civilní letecký průmysl, zejména kosmické technologie, jejichž výzkum a vývoj Lucembursko intenzivně podporuje.
Zdravotnický a farmaceutický průmysl jsou zajímavé především v oblasti nových trendů medicíny, biotechnologie nebo nanotechnologie.
Země rovněž dlouhodobě podporuje informační a komunikační technologie, zejména oblasti umělé inteligence, digitalizace finanční sféry a kybernetická bezpečnosti. Lucembursko je velmi závislé na přeshraničních pracovnících a snaží se přijít s novým plánem mobility, velkou příležitost tak představuje dopravní průmysl a infrastruktura.
Další příležitost představuje vodohospodářský a odpadní průmysl. Lucembursko podporuje projekty udržitelného rozvoje, cirkulární ekonomiky a podporuje projekty na dosažení uhlíkové neutrality.
Vstup na trh
Nizozemsko je se 17,5 milionu spotřebitelů a bohatou ekonomikou, která je 5. největší v Evropské unii a v první dvacítce na světě, velmi zajímavou exportní destinací. Trh je saturován ve většině oborů a odvětví. Na druhé straně je velmi otevřený ve srovnání s jinými západoevropskými ekonomikami.
Pro Nizozemce je typický pragmatismus, někdy až obchodní chladnokrevnost. Nizozemci jsou díky své koloniální minulosti zvyklí obchodovat s celým světem a zpravidla nemají předsudky pro spolupráci se zahraničními firmami.
Doporučujeme účast na místních oborových veletrzích nebo konferencích. Řada z nich má mezinárodní rozměr. Akce se zahraniční účastí mají v Nizozemsku většinou přesah i na belgický trh zejména do regionu Vlámska, kde se mluví nizozemsky. V segmentu spotřebního zboží a některých služeb je dobré zvážit vstup na trh e-commerce, který tu zažívá boom.
Vyhledání obchodních partnerů
Jako první krok doporučuje naše zahraniční kancelář CzechTrade v Haagu udělat průzkum trhu a vyhledat subjekty, které odpovídají profilu vašeho ideálního obchodního partnera. Získáte tak představu o počtu a rozsahu aktivit nizozemských firem.
Bohužel, ucelená databáze firem v Nizozemsku chybí. Na trhu působí několik placených databází – ty však ze zkušenosti CzechTrade obsahují buď je malé procento reálných kontaktů, nebo jsou informace zastaralé (většinou kombinace obojího).
Pro vyhledání firem ve zpracovatelském průmyslu mohou pomoci mezinárodní zpoplatněné databáze, jako například Kompass nebo Dun & Bradstreet, které však zahrnují jen část trhu.
Dobře mohou sloužit seznamy vystavovatelů oborových veletrhů a konferencí kde je podobně jako u databází nutné investovat velký čas k selekci vhodných kontaktů. Výborným pomocníkem pro hledání kontaktů jsou internetové vyhledávače. V Nizozemsku dominuje Google.nl. Při hledání z Česka se ovšem ukazují jiné a méně relevantní výsledky než při práci přímo z Nizozemska.
Buďte také připraveni, že většina internetových stránek je pouze v nizozemštině a bez překladu do angličtiny. Proto je výhodné spolupracovat se zahraniční kanceláří CzechTrade Nizozemsko.
Oslovení
CzechTrade doporučuje oslovit nizozemské partnery e-mailem. Vyzdvihněte přednosti a kvalitu společnosti a produktu – v čem jste dobří, v čem je produkt jedinečný, jaká je vaše přidaná hodnota, jaké máte reference a podobně.
Po oslovení je vhodné pokračovat větou: „Dovolte, abychom Vám představili naši společnost…“ Do přílohy e-mailu přiložte propagační materiály.
Nizozemci upřednostňují co nejefektivnější styl komunikace. Stačí málo vět, které čtenáře, tedy potenciálního klienta, upoutají.
V případě spotřebního zboží doporučujeme posílat co nejkomplexnější informace, jako jsou ceníky, certifikace nebo reference. Soustřeďte se na podstatné informace faktického charakteru.
Velmi důležitou komunikační platformou se stala profesní sociální síť LinkedIn, jejíž význam umocnila i pandemie, které limitovala možnost osobního setkání.
Pro potenciální partnery je nejjednodušší komunikovat v rodném jazyce, nicméně v Nizozemsku si vystačíte i s angličtinou. Více než 90 % Nizozemců hovoří anglicky. Dominuje tak komunikace v angličtině. Znalost je většinou na velmi dobé úrovni. Ve východních provinciích je možné se vedle angličtiny domluvit i německy.
Následná komunikace
Ideální je kombinovat formální e-mail s osobním telefonátem, a případně kontaktovat danou osobu přes profesní síť LinkedIn. V Nizozemsku je komunikace přes tuto platformu obvyklá a lidé přes ni komunikují zcela běžně.
LinkedIn často umožňuje spojit se s konkrétní osobou, jejíž kontakty nejsou běžně k dispozici na firemním webu. Většinou je nevyhnutelné zavolat na obecné číslo ve firmě a ověřit jméno a spojení na cílovou kontaktní osobu. Většinou budete asistentkou vyzváni k zaslání e-mailu – v tomto případě je právě dobré zmínit, že jste e-mail již zaslali a přáli byste se spojit s kompetentní osobou (její jméno zjistíte právě přes platformu LinkedIn). Většinou tak získáte alespoň e-mail nebo přímé telefonní číslo na osobu typu decision maker z dané společnosti. S konkrétní osobou pak komunikujete prostřednictvím e-mailu (zasílání podkladů a prezentací), přes LinkedIn (živá komunikace) a po telefonu (potenciální připomenutí se).
Reakční doba Nizozemců bývá velmi dlouhá. Odpověď na nabídku spolupráce přichází za dva týdny až měsíc. Zejména pokud nizozemská strana nemá zájem o spolupráci, většinou na zprávu nereaguje. Není výjimkou, že nizozemskou firmu spolupráce zajímá, ale váš kontakt má a česká společnost je kontaktována až za několik týdnů či měsíců.
Nizozemci jsou obecně otevřený a komunikativní národ. Doporučujeme telefonovat do firem pro ověření zpětné vazby na zaslanou nabídku.
Zahraniční kancelář v Nizozemsku je v případě vašeho zájmu připravena asistovat v průběhu všech či pouze vybraných kroků.
„Velmi vám děkuji za veškeré informace a neutuchající snahu vedoucí k nové obchodní spolupráci na území Belgie, která se díky vaší profesionální práci stává postupně realitou. Velmi si vážíme vašeho zapojení, píle a výsledků, které jen potvrzují, že jste člověkem na tom správném místě.“
Ing. Václav Klein
jednatel společnosti
„Agentura CzechTrade nám zprostředkovala kontakty na potenciální odběratele v Nizozemsku, kteří profilem a zaměřením přesně odpovídají naší cílové skupině. Velmi dobře odvedená práce!“
Helena Krutská, Ph,D,
Board member - R&D