Zahraniční kancelář CzechTrade
Nizozemsko

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.

Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Kontakty

Mgr. Paříková Martina

CzechTrade Nizozemsko

Mgr. Martina Paříková ředitelka zahraniční kanceláře
Paleisstraat 4
2514 JA, Den Haag
The Netherlands
www.czechtrade.nl

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Rady pro exportéry do Nizozemska

Informace o Nizozemsku

Informace o Nizozemsku

Nizozemsko je se svou koloniální historií obecně vnímáno jako obchodní velmoc. Nizozemci mají obchodování a peníze v krvi. Je náročné zde obchod začít, a ještě náročnější si nového obchodního partnera udržet. Pokud se vám podaří takové partnerství navázat, máte otevřenou bránu do celé západní Evropy.

Ačkoli je oficiálním hlavním městem Amsterdam, většinu funkcí hlavního města plní Haag, který je sídlem vlády, parlamentu i krále.

Více než sedmina rozlohy Nizozemska vznikla rekultivováním půdy a opatrným odváděním vody, především vysušováním vody z jezer a podél řek a odváděním vody na pobřeží.

Nizozemsko je oblíbeným sídlem řady společností pro příznivé podnikatelské a daňové prostředí i výhodným smlouvám o ochraně investic, kterou má uzavřenou s většinou zemí světa. K dalším přednostem monarchie lze připočíst strategickou polohu, kvalitní infrastrukturu, obchodní tradici, logistické a přepravní know-how a velmi dobrou jazykovou vybavenost.

Zahraniční obchod
Země má ovšem malý vnitřní trh a je tedy silně závislá na hospodářské výkonnosti svých obchodní partnerů, zejména v rámci EU.

Nizozemsko je výrazně exportně orientované. Více než dvě třetiny svého HDP získává právě mezinárodním obchodem se zbožím. Hlavními exportními položkami jsou dopravní prostředky a stroje, které tvoří až 28 % celkového vývozu. Téměř čtvrtinu dovozu tvoří minerální paliva, dále pak potraviny a zemědělské produkty (11 %), oděvy a obuv (10 %) nebo také léčiva (5 %).

Do Nizozemského království jsou pak v největší míře importovány pohonné hmoty, které tvoří více než čtvrtinu celkového dovozu. Další výraznou položkou celkového importu jsou stroje, potraviny a živá zvířata.

Nizozemsko sousedí s Německem a Belgií, které jsou přirozeně jeho hlavními evropskými obchodními partnery. Do Německa směřuje 24 % celkového exportu a 17 % importu, do Belgie pak 12 % exportu a 10 % importu. Dalšími důležitými obchodními partnery v rámci EU jsou Francie, Itálie, Polsko a Španělsko.

Příležitost pro české exportéry je v celé řadě oborů
Jedním z nich je energetika, která vytváří značnou část zaměstnanosti a HDP v zemi. Nová vláda navíc usilovně pracuje na přechodu k obnovitelným zdrojům.

Dále je tu chemický průmysl. Nizozemsko je 6. největším dodavatelem chemických produktů na světě, ročně generuje obrat přes 60 miliard euro.

Velké příležitosti nabízí i informační a komunikační technologie. Nizozemské království má špičkovou IT infrastrukturu a je jedním z nejvyspělejších trhů z hlediska používání internetu. Země je také lídrem v kybernetické bezpečnosti, mimo jiné díky největšímu bezpečnostnímu klastru The Hague Security Delta.

Dalším oborem je zdravotnický a farmaceutický průmysl. V zemi je světově největší koncentrace inovativních firem v oblasti zdravotnictví. Příležitosti pro spolupráci jsou například v oblastech translační a regenerační medicíny, genomiky, onkologie, nanotechnologie, virologie nebo například zobrazovacích a monitorovacích technologií.

Nizozemsko je rovněž známé zemědělským a potravinářským průmyslem, je 2. největším vývozcem zemědělské produkce hned po USA. Existuje zde světově významná základna výzkumu a vývoje.

V neposlední řadě je nutné zmínit dopravní průmysl a infrastrukturu. Nizozemská infrastruktura patří k nejlepším na světě a představuje základní prvek růstu místního podnikání. Především díky letištím, přístavům, digitální síti a železničním, silničním a vodním spojením.

Podrobné teritoriální informace o česko-nizozemském obchodu, nizozemské ekonomice, aktuálních poptávkách, tendrech a investičních příležitostech naleznete na portálu BusinessInfo.cz.


Desatero pro Obchodování Nizozemsko

  1. Buďte připraveni
    Nizozemci velmi oceňují informovaného partnera. Všeobecný přehled či hluboké znalosti na ně dokáží udělat dojem. Zjistěte si předem informace o partnerovi, se kterým jednáte.
  2. Fungujte on-line
    Vaše internetová prezentace, facebook, twitter a především LinkedIN jsou oblíbeným zdrojem informací pro vaše potenciální partnery.
  3. Chtějte přesné stanovisko
    Nizozemci jsou velmi slušní a vychovaní, než by způsobili nepříjemnou atmosféru, tak raději místo jasného stanoviska „mlží“. Chtějte jasné ano či ne, ale bez nátlaku.
  4. Flexibilita
    Nizozemci mají své tempo. Často se stává, že dlouho nereagují, ale jakmile zareagují, chtějí vaší reakci a 100% připravenost ihned.
  5. Business se nedělá u stolu
    Dlouhodobí obchodní partneři chodí společně na společenské a kulturní akce či golf. Neodmítejte pozvání.
  6. Určete si hranice
    Nizozemci jsou velmi otevření a někdy to může hraničit se zasahováním do vašeho privátního prostoru. Nebojte se určit si hranice.
  7. Small talk
    Připravte se na třetinu komunikace o obchodu a zbylé dvě třetiny na témata osobnějšího charakteru. Nebojte se diplomaticky nasměrovat hovor tam, kam potřebujete.
  8. Důležitá je důvěra
    Nizozemci jsou k novým věcem obecně nedůvěřiví, proto vás chtějí během důvěrnější konverzace poznat.
  9. Doporučení
    Efektivní v navazování dalších vztahů jsou dobré reference od místního partnera. Negativní reference může být fatální, stejně jako mohou být skvělé reference pozitivní.
  10. Angličtina
    Anglicky v Nizozemí mluví téměř každý. Oproti tomu internetové stránky bývají v angličtině spíše ojediněle. Samozřejmě je pro Nizozemce nejkomfortnější používat mateřštinu.

Doporučení při Vstupu na nizozemský trh

Vstup na trh
Nizozemsko je se 17,5 milionu spotřebitelů a bohatou ekonomikou, která je 5. největší v Evropské unii a v první dvacítce na světě, velmi zajímavou exportní destinací. Trh je saturován ve většině oborů a odvětví. Na druhé straně je velmi otevřený ve srovnání s jinými západoevropskými ekonomikami.

Pro Nizozemce je typický pragmatismus, někdy až obchodní chladnokrevnost. Nizozemci jsou díky své koloniální minulosti zvyklí obchodovat s celým světem a zpravidla nemají předsudky pro spolupráci se zahraničními firmami.

Doporučujeme účast na místních oborových veletrzích nebo konferencích. Řada z nich má mezinárodní rozměr. Akce se zahraniční účastí mají v Nizozemsku většinou přesah i na belgický trh zejména do regionu Vlámska, kde se mluví nizozemsky. V segmentu spotřebního zboží a některých služeb je dobré zvážit vstup na trh e-commerce, který tu zažívá boom.  

Vyhledání obchodních partnerů
Jako první krok doporučuje naše zahraniční kancelář CzechTrade v Haagu udělat průzkum trhu a vyhledat subjekty, které odpovídají profilu vašeho ideálního obchodního partnera. Získáte tak představu o počtu a rozsahu aktivit nizozemských firem.  

Bohužel, ucelená databáze firem v Nizozemsku chybí. Na trhu působí několik placených databází – ty však ze zkušenosti CzechTrade obsahují buď je malé procento reálných kontaktů, nebo jsou informace zastaralé (většinou kombinace obojího).  

Pro vyhledání firem ve zpracovatelském průmyslu mohou pomoci mezinárodní zpoplatněné databáze, jako například Kompass nebo Dun & Bradstreet, které však zahrnují jen část trhu.

Dobře mohou sloužit seznamy vystavovatelů oborových veletrhů a konferencí kde je podobně jako u databází nutné investovat velký čas k selekci vhodných kontaktů. Výborným pomocníkem pro hledání kontaktů jsou internetové vyhledávače. V Nizozemsku dominuje Google.nl. Při hledání z Česka se ovšem ukazují jiné a méně relevantní výsledky než při práci přímo z Nizozemska.

Buďte také připraveni, že většina internetových stránek je pouze v nizozemštině a bez překladu do angličtiny. Proto je výhodné spolupracovat se zahraniční kanceláří CzechTrade Nizozemsko. 


Oslovení
CzechTrade doporučuje oslovit nizozemské partnery e-mailem. Vyzdvihněte přednosti a kvalitu společnosti a produktu – v čem jste dobří, v čem je produkt jedinečný, jaká je vaše přidaná hodnota, jaké máte reference a podobně.

Po oslovení je vhodné pokračovat větou: „Dovolte, abychom Vám představili naši společnost…“ Do přílohy e-mailu přiložte propagační materiály.

Nizozemci upřednostňují co nejefektivnější styl komunikace. Stačí málo vět, které čtenáře, tedy potenciálního klienta, upoutají.

V případě spotřebního zboží doporučujeme posílat co nejkomplexnější informace, jako jsou ceníky, certifikace nebo reference. Soustřeďte se na podstatné informace faktického charakteru.

Velmi důležitou komunikační platformou se stala profesní sociální síť LinkedIn, jejíž význam umocnila i pandemie, které limitovala možnost osobního setkání.

Pro potenciální partnery je nejjednodušší komunikovat v rodném jazyce, nicméně v Nizozemsku si vystačíte i s angličtinou. Více než 90 % Nizozemců hovoří anglicky. Dominuje tak komunikace v angličtině. Znalost je většinou na velmi dobé úrovni. Ve východních provinciích je možné se vedle angličtiny domluvit i německy.  


Následná komunikace
Ideální je kombinovat formální e-mail s osobním telefonátem, a případně kontaktovat danou osobu přes profesní síť LinkedIn. V Nizozemsku je komunikace přes tuto platformu obvyklá a lidé přes ni komunikují zcela běžně.

LinkedIn často umožňuje spojit se s konkrétní osobou, jejíž kontakty nejsou běžně k dispozici na firemním webu. Většinou je nevyhnutelné zavolat na obecné číslo ve firmě a ověřit jméno a spojení na cílovou kontaktní osobu. Většinou budete asistentkou vyzváni k zaslání e-mailu – v tomto případě je právě dobré zmínit, že jste e-mail již zaslali a přáli byste se spojit s kompetentní osobou (její jméno zjistíte právě přes platformu LinkedIn). Většinou tak získáte alespoň e-mail nebo přímé telefonní číslo na osobu typu decision maker z dané společnosti. S konkrétní osobou pak komunikujete prostřednictvím e-mailu (zasílání podkladů a prezentací), přes LinkedIn (živá komunikace) a po telefonu (potenciální připomenutí se).

Reakční doba Nizozemců bývá velmi dlouhá. Odpověď na nabídku spolupráce přichází za dva týdny až měsíc. Zejména pokud nizozemská strana nemá zájem o spolupráci, většinou na zprávu nereaguje. Není výjimkou, že nizozemskou firmu spolupráce zajímá, ale váš kontakt má a česká společnost je kontaktována až za několik týdnů či měsíců.

Nizozemci jsou obecně otevřený a komunikativní národ. Doporučujeme telefonovat do firem pro ověření zpětné vazby na zaslanou nabídku.

Zahraniční kancelář v Nizozemsku je v případě vašeho zájmu připravena asistovat v průběhu všech či pouze vybraných kroků.

Perspektivní Obory

  • Energetika, respektive zelená energie je v Nizozemsku aktuálním tématem. Země, která rozhodně netrpí nedostatkem vody či větru se kaje za nedostatečné zhodnocování všech živlů a hodlá to napravit. Nutno podotknout, že tyto příležitosti jsou především na bázi státní správy či provinčních samospráv.
  • Smart solutions aneb veškerá chytrá řešení a technologie, jež usnadní práci a ušetří čas.
  • Velmi cenným vývozním artiklem jsou zlaté české ručičky v kombinaci s naší vynalézavostí a flexibilitou, a to především v oboru ICT. Zde je však nutný osobní kontakt zhotovitele s objednatelem.
  • Stavitelství a stavebnictví. Při stále rostoucí populaci a ročního přísunu turistů dosahujícím hodnotu nizozemské populace, rostoucím počtem aut (a kol) je nutné stále vymýšlet nová, sofistikovaná řešení stavbu, výstavbu a údržbu obytných i nebytových prostor a komunikací. Stran nizozemských společností je především poptávka po lidských zdrojích.

Reference

  • EcoGlass a.s.

    „Agentura CzechTrade nám zprostředkovala kontakty na potenciální odběratele v Nizozemsku, kteří profilem a zaměřením přesně odpovídají naší cílové skupině. Velmi dobře odvedená práce!“

    Helena Krutská, Ph,D,

    Board member - R&D

    www.ecoglass-optic.com