Doporučení pro vstup na trh v Číně za současné situace a aktuální zpravodajství
- Zmapování trhu
Čína je velmi specifický a komplikovaný trh, i když se světem nešíří pandemie. Je potřeba si ujasnit, že je to opravdu trh, na který se chcete pokusit vstoupit. Je důležité si udělat alespoň základní přehled o trhu, konkurenčním prostředí, cenové hladině, legislativních bariérách, celní a daňové zátěži atd. a vyhodnotit potenciální konkurenceschopnost svého produktu. Je možné využít i momentálně bezplatných služeb zahraničních kanceláří CzechTrade, které jsou v Číně celkem tři (Peking, Šanghaj a Chengdu) a jsou schopné s takovýmto průzkumem trhu pomoci.
- Vstup na čínský trh
V dalším kroku je vhodné si ujasnit způsob vstupu na trh. Zda zvolit vlastní přítomnost (finančně a časově poměrně náročné) či zvolit vstup v zastoupení pomocí distributora/agenta. Další variantou je pak vstup prostřednictvím e-commerce, který je obzvláště nyní na vzestupu a tento segment trhu zdaleka není plně saturovaný. S vyhledáním potenciálních obchodních partnerů opět mohou pomoci zahraniční kanceláře CzechTrade (ZK CT). Vyhledané a oslovené kontakty předá české společnosti, nicméně jsou schopny i začít komunikaci a ověřit prvotní zájem o výrobek/službu. Tento krok doporučují, neboť je velmi nepravděpodobné, že by čínská firma reagovala na anglicky psaný email neznámé české společnosti. Všechny ZK CT jsou schopny telefonicky v čínštině oslovit dané firmy a navázat tak prvotní komunikaci.
Dalším doporučeným krokem je pak návštěva či účast na vybraných veletrzích a výstavách v Číně, kde je možnost setkat se již osobně s příslušnými potenciálními čínskými obchodními partnery, a zároveň tím získat i tolik potřebnou zpětnou vazbu na nabízený produkt či službu od čínských návštěvníků. Veletrhy jsou sice v tomto roce silně poznamenány koronavirem, nicméně se obecně očekává, že se budou výstavy opět konat koncem roku či v roce 2021.
- Čínština
Čína je vyspělým trhem a šanci na úspěch mají opravdu jen světově konkurenceschopné produkty či technologie, luxusní produkty s dlouhou tradicí, anebo ty, které na trhu zatím nejsou. Nicméně i v tomto případě je nezbytná jazyková lokalizace, aneb bez čínštiny to nejde. I pro prvotní oslovení je potřeba mít alespoň krátké představení firmy a nabízených produktů v čínštině. V případě dalšího vývoje je na zvážení překlad webových stránek, katalogu produktů, vizitek do čínského jazyka.
- E-commerce
Čína má 810 milionů internetové populace, přes 600 milionů obyvatel využívá internet k nákupům. Jedná se tedy s výrazným předstihem o největší online trh. Segment čínské e-commerce roste pravidelně tempem kolem 20 % za rok, nyní se však očekává další zrychlení. Rostoucí význam čínské e-commerce, která se již nyní podílí téměř ze 40 % na veškerém retailovém obratu, je zároveň dobrou zprávou pro české firmy. Vybudovat fungující e-shop na čínských platformách není jednoduché, ale je to levnější než například vybudovat retailovou síť. I nadále je navíc možnost využít cross-border e-commerce, kdy není nutné získávat čínské certifikace výrobků. Agentura CzechTrade tyto trendy sleduje a je připravena poskytnout českým firmám pomoc.
Odkazy:
Aktuální informace o situaci v Číně naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
bchodní partnery bývalého Československa (především ve strojírenství). Čína také figuruje na seznamu prioritních zemí schváleném vládou ČR v rámci Exportní strategie ČR pro období 2012-2020.
Uplatnění na čínském trhu najdou výrobky vysoce sofistikované, těžko okopírovatelné hi-tech produkty a technologie s vysokou přidanou hodnotou. České firmy mají řadu takovýchto špičkových výrobků, které mají s vynaložením určitého úsilí a investic velkou šanci na čínském trhu uspět. Důkazem toho je fakt, že se již řada českých společností dokázala i přes všechny překážky v Číně prosadit.
Podrobné teritoriální informace o čínské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz/cina.
Časové pásmo
Celá země používá jedno časové pásmo GMT +8 hodin.