Itálie

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade.

Informace z teritoria

ItálieItálie

Přestože Itálie v poslední letech nevykazuje velký ekonomický růst, je 3. největší ekonomikou Eurozóny, 9. největší ekonomikou světa a trhem se 62 miliony potenciálních klientů s velkou kupní silou, kteří jsou pro české firmy z geografického hlediska na dosah ruky.

Není tedy divu, že prakticky od vstupu České republiky do EU, respektive od roku 2006, vzájemná obchodní bilance mezi našimi zeměmi neustále roste a v roce 2018 dosáhla úrovně 13 mld. EUR při pozitivním saldu pro ČR. Z hlediska českého exportu obsazuje Itálie 6. až 7. místo v celkovém žebříčku, jedná se tak o významného a tradičního obchodního partnera.

Mezi nejvíce importovanými produkty z ČR se dlouhodobě řadí položky spojené se segmentem automotive. Příznivým rysem českého exportu je skutečnost, že české podniky se prosazují na italském trhu i ve vývozu finálních strojírenských výrobků, včetně přesného strojírenství, zatímco v minulosti převažoval zájem o produkty, které lze označit za výrobky s nižším stupněm zpracování. Velkým tématem je také průmysl 4.0 a automatizace výroby.

Již tradičně se daří společnostem z oblasti stavebnictví, ale i firmám s více sofistikovanými produkty ze segmentu letectví a energetiky. Velký potenciál se pak nabízí ve vodohospodářství - místní infrastruktura je zastaralá a vláda plánuje investovat do restrukturalizace vodovodních sítí i s ohledem na stupňující se problémy se suchem. 

V poslední době se také daří českým firmám expandujícím na italský trh krmiv a potřeb pro domácí mazlíčky a firmám se specifickými produkty v potravinářství.

V Itálii se také obecně probouzí zájem o technologie pro chytré řízení firmy. České technologické společnosti z oblasti smart technologies je mohou nabídnout lokálním partnerům, kteří hledají řešení poskytující řadu finančních a časových úspor v inteligentním řízení nejen pro firmy.

Podrobné teritoriální informace o italské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Desatero pro obchodování

ItálieItálie
  1. Obrňte se trpělivostí a jen tak se nevzdávejte. 
    Připravte se na dlouhý proces jednání a přerušovanou komunikaci. Italové mají potřebu o všem vyjednávat a dohadovat se. Typická je nesystematičnost, chaos, emoce a někdy nadřazenost.
  2. Bez italštiny se neobejdete, pokud ji neovládáte, na jednání si přiveďte tlumočníka. 
    Angličtina je běžná jen ve větších firmách na severu Itálie. Pokud se Ital může vyhnout komunikaci v angličtině, tak to udělá, i kdyby byla nabídka sebelákavější. Není vhodné otevírat téma náboženství, mafie, či se negativně vyjadřovat o Itálii.
  3. Při prvním kontaktu raději zatelefonujte, než pošlete email. 
    Italové ze všeho nejvíc preferují osobní kontakt. Spousta italských firem je ochotna spolupracovat až po delší známosti s partnerem.
  4. Jiné tempo jednání (Itálie vs. ČR, sever vs. jih Itálie). 
    Vyplácí se nechat italské zákazníky zpočátku vést rozhovor, protože přímočarost obchodního rozhovoru může působit stroze a úsečně. 
  5. Nepodceňujte svůj zevnějšek. 
    Itálie udává módní trendy. Na první pohled Itala poznáte podle kvalitních a dokonale vyleštěných bot a perfektně padnoucího obleku. Posuzují podle toho i nového obchodního partnera!
  6. Hierarchie uvnitř firmy je jen zdánlivě nedůležitá. 
    Italové si potrpí na tituly a oslovení. Zpočátku oslovujte titulem a jménem a nechte na Italovi, ať udělá první krok k méně formálnímu jednání. Ocení dobré mravy a profesionalitu. Italové si potrpí jednat s nejvyšším vedením společnosti.
  7. Italové jsou brilantní rétoři a jsou známí intenzivním tlakem na nízké ceny. 
    Ital nikdy nepřijme první nabídku. Čeká se, že si necháte prostor pro slevu. V případě, že to neuděláte, Ital vás bude považovat za špatného obchodníka.
  8. Vládne design - u produktů, propagačních materiálů i obalů. 
    Nepodceňujte přípravu přesné, stručné, kvalitně zpracované a originální firemní prezentace, která zaujme. Katalogy mějte v perfektní kvalitě. Vyhněte se náboženským a lechtivým motivům.
  9. Než přistoupíte ke konkrétní spolupráci, vždy si prověřte (i opakovaně) důvěryhodnost partnera.
    Platební morálka je jednou z nejhorších v EU. Kancelář CzechTrade v Miláně vám může pomoci. Věnujte pozornost uzavírání smlouvy s partnerem, kterou konzultujte s právníky se znalostí italského práva. Vyplatí se to!
  10. Inovace a originální řešení jsou v mnoha sektorech italskou slabinou. 
    Pokud budete nabízet inovativní, zajímavá a kreativní řešení, bude vaše šance na úspěch mnohonásobně větší.

Nejbližší související akce

CREMONA MUSICA INTERNATIONAL EXHIBITIONS 2019 27. 9. 2019 - 29. 9. 2019 Veletrh
Itálie
Milán,
Itálie
Více informací
AEROSPACE & DEFENSE MEETING TORINO 2019 26. 11. 2019 - 27. 11. 2019 Veletrh
Itálie
Turín, Itálie,
Itálie
Více informací
MECSPE 2020 26. 3. 2020 - 28. 3. 2020 Veletrh
Itálie
Parma,
Itálie
Více informací