První kroky při vyhledávání kolumbijských partnerů
V Kolumbii bohužel neexistuje bezplatná firemní databáze, a pokud se tváří jako bezplatná, většinou zájemce o informaci přesměruje na placený portál. Vhodnou alternativou jsou klasické vyhledávače a vyhledávání podle klíčových slov, avšak zde často narazíte na nedostatek informací – spoustu solidních firem nemá kvalitní webové stránky (nebo je nemá vůbec).
Dobrými nástroji pro vyhledání i oslovení obchodních partnerů jsou profesní sociální sítě, hlavně LinkedIn. Na stránce níže předkládáme přehled dalších odkazů pro čerpání informací.
S vyhledáním a oslovením českým exportérům přímo v místě pomáhá naše zahraniční kancelář, která sídlí v Bogotě, a která využívá různé placené databáze a osvědčené kontakty z teritoria.
Při spolupráci na sestavení základního longlistu kolumbijských firem jsou důležité HS kódy výrobků, které firma plánuje do Kolumbie dovážet. Dobré je také nasdílet kontakty z místního trhu, které firma získala vlastní iniciativou na internetu, z veletrhů a podobně.
Důležitý je výběr vhodných partnerů, nehleďte pouze na velikost firmy
Při výběru vhodných kandidátů z prvotního seznamu doporučujeme nezaměřovat se jen na velikost firmy a odbornost. Ideálním partnerem v Latinské Americe bývají firmy střední velikosti a rodinného typu. Tyto firmy vás podpoří s největším nadšením. Stejně tak obor nemusí být stěžejní, jelikož tyto trhy jsou o osobních vazbách.
Také v této fázi vám naše kancelář dokáže pomoci díky znalosti místního trhu. Z oborového hlediska je třeba rozhodnutí na vaší straně. Své rozhodování také může podpořit prověřením omezeného počtu firem v placených databázích (informace, finanční výsledky, rizikovost apod.)
Oslovujte své potenciální obchodní partnery ve španělštině
Vytipované firmy oslovte telefonicky, zašlete materiály e-mailem, a následně opět telefonicky ověřte zájem o výrobek či službu. Zde je na místě zdůraznit, že Kolumbijci mnohdy anglicky nemluví, a to ani manažeři ve významných firmách. Proto je komunikace ve španělštině klíčová.
Zde vás zahraničních kancelář CzechTrade Kolumbie může podpořit individuálně podle situace, může se pokusit oslovit firmy či doporučit další postup. Pokud by oslovení nebylo za současné situace reálné či vhodné, tuto informaci vám předá, a než se situace uklidní může vás podpořit v následujícím bodu.
Připravte si kvalitní materiály ve španělském jazyce, dbejte na jejich délku
Veškeré prezentační materiály mějte připravené ve španělštině. Týká se to prezentací, referencí, webových stránek, letáků a další.
Zaměřte se na dobrou španělštinu, ale i na stručnost a výstižnost informací. Při prvním e-mailu nedoporučujeme českým exportérům zasílat materiály delší než je jednu až dvě stránky. Zaměřte se na více grafiky a méně textu.
CzechTrade Kolumbie vám může pomoci materiály přizpůsobit místním zvyklostem a stejně tak vás může propojit s překladateli či doporučit osoby na korekturu, aby byl text skutečně dobře připraven pro kolumbijský trh.
Odkazy
Veřejně přístupné informace a databáze:
- SECOP II – online platforma sloužící pro kontraktaci veškerých státních nákupů, obsahuje seznam aktuálních státních zakázek jakékoliv povahy.
- DANE – kolumbijský statistický úřad. Na stránkách je možnost stažení statistik v jednotlivých kategoriích týkajících se mimo jiné průmyslu, zahraničního obchodu apod.
- DIAN – stránky Národního ředitelství daní a cel. Možnost vyhledání dovozních podmínek, cla, DPH, povinných certifikátů a registrací pro dovoz zboží do Kolumbie.
Ministerstva, vládní organizace a asociace:
Tisk
- Portafolio – přední deník přinášející ekonomické a obchodní informace a novinky. Vychází jak ve fyzické, tak digitální podobě. Bez registrace počet článků omezen na 7. Po registraci bez omezení.
- Semana – týdeník přinášející ekonomické analýzy a názory odborníků. Nabízí zdarma 7 článků. Ostatní jsou placené.
- El tiempo – jedná se o další deník a seriózní zdroj informací. Noviny s největší cirkulací v rámci země. Elektronická verze je zdarma.
- El espectador – deník vycházející v tištěné a digitální podobě. Zdroj seriózních informací. Část obsahu zdarma, část v rámci prémiového předplatného.