Zahraniční kancelář CzechTrade
Kolumbie

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Kontakty

Ing. Hanková Palinková Nikola

CzechTrade Kolumbie

Ing. Nikola Hanková Palinková ředitelka zahraniční kanceláře
CzechTrade en Bogotá, Embajada de la República Checa, Calle 98 No.9A-41 oficina 602, Edificio AB Proyectos
110221, Bogota
Colombia
www.czechtrade.co

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Jak vám můžeme pomoci?

Informace o Kolumbii

Kolumbie je čtvrtou největší ekonomikou Latinské Ameriky. V roce 2018 stala 37. členem organizace OECD a v posledních letech začíná naplno využívat svůj potenciál, což se promítá v ekonomickém růstu a také v množství investičních projektů. V roce 2016 ukončila dlouholeté období násilných sporů s guerillou FARC.

Kolumbie je klíčovým partnerem Evropské unie v regionu Latinské Ameriky a největším obchodním partnerem z Andského společenství. Vzájemné vazby jsou silné a stabilní. Země má s EU uzavřenou dohodu o volném obchodu, která umožňuje snadný přístup výrobků na tamní trh, ochranu investic a v neposlední řadě také nediskriminaci českých firem ve veřejných zakázkách.

Obchodní bilance mezi Kolumbií a Českem narůstá, avšak zdaleka nebylo dosaženo potenciálu, který by obchodní výměna mezi těmito ekonomikami mohla mít. Je tedy patrné, že existuje prostor pro rozvoj ekonomických a obchodních aktivit.

Ekonomiku Kolumbie, jako ostatně většiny latinskoamerických zemí, ovlivňuje její povrch a zakládá se především na bohaté zásobě přírodních zdrojů. Klíčovými komoditami pro kolumbijské hospodářství jsou ropa, uhlí, káva a další zemědělské produkty. Velký význam má rovněž textilní průmysl a služby, konkrétně telekomunikace a cestovní ruch.

Příležitosti pro české exportéry na kolumbijském trhu existují například v automobilovém průmyslu. Možnosti zde existují pro osobní a nákladní automobily, ale i součástky a komponenty. Významný je těžební a důlní průmysl, což vytváří poptávku po strojích a zařízeních pro vrtání, drcení, nakládaní a další procesy související s těžbou.

Příležitosti pro investice existují v oblasti infrastruktury, jejíž zlepšení patří mezi priority kolumbijské ekonomiky. Nadále je atraktivní oblast služeb a inovativních technologií, kupříkladu v oblasti IT či zdravotnictví.

Podrobné teritoriální informace o kolumbijské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
GMT -5 hodin

Desatero pro obchodování

  1. Vše má svůj čas
    Kolumbijci čas vnímají jinak než my. Jednání o obchodu a jeho dotažení k podpisu smlouvy trvá déle, než jsme v Evropě zvyklí. Obrňte se trpělivostí, vytrvale se připomínejte a nedivte se, pokud partnerovi bude občas odpověď trvat neevropsky dlouho. Počítejte s tím, že Kolumbijec málokdy přijde na schůzku včas, od vás však bude očekávat dochvilnost.
  2. Bez španělštiny to nejde
    Ačkoli se mladí Kolumbijci učí anglicky, většina populace anglicky neumí, často ani vedoucí pracovníci. Proto mějte propagační materiály, prezentace a weby ve španělštině. Vy sami se naučte alespoň pár základních frází ve španělštině, pozitivně tak zapůsobíte na místního partnera při důležitém prvním dojmu.
  3. Volejte a připomínejte se
    Kolumbijci vždy nejvíce ocení osobní jednání. Pokud budete odesílat důležitý e-mail, po dvou až třech dnech ještě zavolejte a ujistěte se, zda přišel v pořádku. Oblíbenost telefonování a nahrávání hlasových zpráv v instant message aplikacích, třeba Whatsapp, je v Kolumbii nejoblíbenější formou komunikace, a to i v obchodě.
  4. Přátelskou konverzací k obchodnímu úspěchu
    Pro kolumbijské obchodníky je velmi důležité vybudovat si důvěru, proto se o vás budou chtít zpočátku dozvědět něco více osobního. Ačkoliv jsou počasí a dopravní zácpy stále vděčnými tématy, ještě lepším námětem k diskuzi je třeba fotbal. Nikdy také nešlápnete vedle, pokud se zaměříte na rodinu, kolumbijskou kuchyni či na krásy kolumbijské přírody.
  5. Vyvarujte se citlivým tématům
    Humor je v Kolumbii vítán, ale pozor, abyste ho nepoužívali příliš často. Vždy se vyhněte tématům, jako jsou obchod s drogami, násilné delikty anebo Pablo Escobar.
  6. Nabídněte řešení a financování
    Nebojte se zeptat, co váš partner zrovna řeší, pokuste se pomoci s komplexním řešením problému a mimochodem se zmiňte, že byste mohli dodat potřebné zařízení nebo produkt. Také nabídkou financování získáte mnoho plusových bodů k dobru.
  7. Jak se obléci aneb první dojem
    Kolumbijci si hodně potrpí na vzhled a celkovou upravenost. Muži zcela běžně chodí pravidelně na manikúru a k holiči. Na pracovní schůzku není nutnosté oblékat oblek a kravata, důležité jsou zejména čistota, styl a elegance. Nepodceňte ani výběr obuvi, která musí být za všech okolností naleštěná, ačkoli vám to mohou kolumbijské chodníky a cesty mnohdy zkomplikovat.
  8. Nekritizujte poměry
    Pokud se s vámi na téma poměrů v zemi partner dá do řeči, sdělte své výhrady diplomaticky a s dovětkem, že v Česku i jinde ve světě jsou zase jiné problémy, či poukažte, v něčem jiném Kolumbie exceluje.
  9. Doprava a nekonečné zácpy
    Doprava všeobecně, zejména v Bogotě, patří mezi nejhorší na světě. Pokud se musíte pohybovat mezi městy, je nutností zakoupit si letenku. Perfektně zde fungují aplikace typu Uber, Didi nebo Cabify, ale nedoporučujeme využívat standardní žlutou taxi službu.
  10. Jak vstoupit na kolumbijský trh?
    Pro úspěšný vstup je ideální najít lokálního obchodního partnera nebo distributora se znalostí místního trhu, norem, zvyklostí a sítí vhodných kontaktů. Další možností je zřídit vlastní pobočku, S.A.S. (Sociedad por acciones simplificada), což je ovšem finančně nákladnější a časově náročnější. S vyhledáním místního partnera či se založením firmy může pomoci naše zahraniční kancelář CzechTrade Kolumbie.

VSTUPUJETE NA KOLUMBIJSKÝ TRH? PŘEČTĚTE SI RADY OD ZAHRANIČNÍ KANCELÁŘE CZECHTRADE

První kroky při vyhledávání kolumbijských partnerů

V Kolumbii bohužel neexistuje bezplatná firemní databáze, a pokud se tváří jako bezplatná, většinou zájemce o informaci přesměruje na placený portál. Vhodnou alternativou jsou klasické vyhledávače a vyhledávání podle klíčových slov, avšak zde často narazíte na nedostatek informací – spoustu solidních firem nemá kvalitní webové stránky (nebo je nemá vůbec). 

Dobrými nástroji pro vyhledání i oslovení obchodních partnerů jsou profesní sociální sítě, hlavně LinkedIn. Na stránce níže předkládáme přehled dalších odkazů pro čerpání informací.

S vyhledáním a oslovením českým exportérům přímo v místě pomáhá naše zahraniční kancelář, která sídlí v Bogotě, a která využívá různé placené databáze a osvědčené kontakty z teritoria.

Při spolupráci na sestavení základního longlistu kolumbijských firem jsou důležité HS kódy výrobků, které firma plánuje do Kolumbie dovážet. Dobré je také nasdílet kontakty z místního trhu, které firma získala vlastní iniciativou na internetu, z veletrhů a podobně.


Důležitý je výběr vhodných partnerů, nehleďte pouze na velikost firmy

Při výběru vhodných kandidátů z prvotního seznamu doporučujeme nezaměřovat se jen na velikost firmy a odbornost. Ideálním partnerem v Latinské Americe bývají firmy střední velikosti a rodinného typu. Tyto firmy vás podpoří s největším nadšením. Stejně tak obor nemusí být stěžejní, jelikož tyto trhy jsou o osobních vazbách.

Také v této fázi vám naše kancelář dokáže pomoci díky znalosti místního trhu. Z oborového hlediska je třeba rozhodnutí na vaší straně. Své rozhodování také může podpořit prověřením omezeného počtu firem v placených databázích (informace, finanční výsledky, rizikovost apod.)


Oslovujte své potenciální obchodní partnery ve španělštině

Vytipované firmy oslovte telefonicky, zašlete materiály e-mailem, a následně opět telefonicky ověřte zájem o výrobek či službu. Zde je na místě zdůraznit, že Kolumbijci mnohdy anglicky nemluví, a to ani manažeři ve významných firmách. Proto je komunikace ve španělštině klíčová.

Zde vás zahraničních kancelář CzechTrade Kolumbie může podpořit individuálně podle situace, může se pokusit oslovit firmy či doporučit další postup. Pokud by oslovení nebylo za současné situace reálné či vhodné, tuto informaci vám předá, a než se situace uklidní může vás podpořit v následujícím bodu.


Připravte si kvalitní materiály ve španělském jazyce, dbejte na jejich délku

Veškeré prezentační materiály mějte připravené ve španělštině. Týká se to prezentací, referencí, webových stránek, letáků a další. 

Zaměřte se na dobrou španělštinu, ale i na stručnost a výstižnost informací. Při prvním e-mailu nedoporučujeme českým exportérům zasílat materiály delší než je jednu až dvě stránky. Zaměřte se na více grafiky a méně textu.

CzechTrade Kolumbie vám může pomoci materiály přizpůsobit místním zvyklostem a stejně tak vás může propojit s překladateli či doporučit osoby na korekturu, aby byl text skutečně dobře připraven pro kolumbijský trh.


Odkazy

Veřejně přístupné informace a databáze:

  • SECOP II – online platforma sloužící pro kontraktaci veškerých státních nákupů, obsahuje seznam aktuálních státních zakázek jakékoliv povahy.
  • DANE – kolumbijský statistický úřad. Na stránkách je možnost stažení statistik v jednotlivých kategoriích týkajících se mimo jiné průmyslu, zahraničního obchodu apod.
  • DIAN – stránky Národního ředitelství daní a cel. Možnost vyhledání dovozních podmínek, cla, DPH, povinných certifikátů a registrací pro dovoz zboží do Kolumbie.


Ministerstva, vládní organizace a asociace:


Tisk

  • Portafolio – přední deník přinášející ekonomické a obchodní informace a novinky. Vychází jak ve fyzické, tak digitální podobě. Bez registrace počet článků omezen na 7. Po registraci bez omezení.
  • Semana – týdeník přinášející ekonomické analýzy a názory odborníků. Nabízí zdarma 7 článků. Ostatní jsou placené. 
  • El tiempo – jedná se o další deník a seriózní zdroj informací. Noviny s největší cirkulací v rámci země. Elektronická verze je zdarma. 
  • El espectador – deník vycházející v tištěné a digitální podobě. Zdroj seriózních informací. Část obsahu zdarma, část v rámci prémiového předplatného. 

Perspektivní obory

Kolumbie rozvíjí svůj průmyslový sektor na bázi dovozních technologií, kde se otevírají zajímavé příležitosti pro naše exportéry.

  • energetika
    dodávky zařízení pro uhelné a plynové elektrárny, vodní turbíny pro malé a střední vodní elektrárny, zařízení na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie)
  • těžební průmysl
    důlní technika pro povrchové a hlubinné doly
  • dodávky pro petrochemický a zpracovatelský průmysl, plastikářský průmysl
  • environmentální technologie
    čistírny odpadních vod, úpravny vody, spalovny odpadu
  • dopravní prostředky
    kolejová vozidla a autobusy
  • elektrické stroje a zařízení
  • dodávky pro bezpečnostní a obranný průmysl
  • malá dopravní letadla
  • traktory a zemědělská technika
  • nákladní auta
  • lze se také dobře uplatnit v dalších tradičních odvětvích českého exportu, například sportovní potřeby a hračky, sklo a bižuterie, kosmetika, česká piva, potraviny a jiná


Oborové analýzy


Reference

  • Mars Svratka

    „Velmi děkuji Vaší zahraniční kanceláři v Bogotě za zaslané dokumenty a perfektně zpracovanou zprávu o kolumbijském trhu. Výčet možných kontaktů, jak importérů, tak i prodejců, které jste nám zaslali, je impozantní. Věřím, že se nám podaří zrealizovat zakázky.“

    Ladislav Kadlec

    Mars Svratka a.s.

    mars-svratka.cz