Premiér Černé Hory Milojko Spajić avizoval, že do roku 2030 bude dokončena výstavba obou dálnic a čtyř rychlostních silnic. Pro všechny tyto komunikace vyhlásil na leden veřejný tendr na koncepční řešení, přičemž v roce 2025 by mohla být vypsána i výběrová řízení na výstavbu.
Už v lednu bude vyhlášeno šest veřejných soutěží na přípravu koncepčního řešení zbývajících úseků dálnice Bar-Boljara, Jadransko-Jónské magistrály a také pokud jde o rychlostní silnici Bijelo Polje - Pljevlja – Sarajevo (Bosna a Hercegovina), Bar - Ulcinj - Albánie, dále obchvaty kolem Budvy - Luštica - Chorvatsko a Andrijevica – Peć (Kosovo).
Všechna koncepční řešení budou muset být hotová maximálně do 10 měsíců, tedy rok, aby v roce 2025 byla na všechny tyto projekty vyhlášena výběrová řízení. Podle něj může stát financovat kapitálový rozpočet částkou 900 milionů eur ročně.
Premiér předpokládá, že pokračování výstavby dálnice začne a přelomu let 2025 a 2026. „Černá Hora už nemá čas čekat. Je velmi důležité, aby dálnice byla postavena v rekordním čase. Už nemáme čas čekat. Potřebujeme zrychlený vývoj. Tím se vyřeší všechny problémy se silničním dopravním spojením Černé Hory," uvedl předseda vlády.
Připravil kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Černá Hora.
Zdroj: Antenam.net
Rakousko v roce 2023 dosáhlo historického průlomu v prodeji jízdních kol. Poprvé převážil prodej elektrokol nad prodejem klasických kol bez elektrického pohonu. Tento trend odráží rostoucí zájem o e-mobilitu a alternativní formy dopravy v Rakousku.
Indický akciový trh je na vzestupu. Zahraniční investice se hrnou do země a vlády se předhánějí v uzavírání nových obchodních dohod s tímto mladým trhem, který čítá 1,4 miliardy obyvatel. Výrobci letadel, jako Boeing, řijímají rekordní objednávky, Apple zvyšuje výrobu iPhonů a dodavatelé, kteří se dlouho soustřeďovali kolem výrobních koridorů v jižní Číně, je následují.
Ve francouzském regionu Île-de-France budou moci úředníci překročit běžný limit tří dnů práce na dálku týdně. Roční kvóta placených dnů se jim zvýší o deset dnů.
Japonskému exportu se dařilo díky vývozu automobilů a levnému jenu. Na objemu importu se pozitivně projevilo zklidnění na mezinárodním trhu s energetickými surovinami.