Doporučení pro vstup na kolumbijský trh za současné situace a aktuální zpravodajství
- Vyhledání obchodních partnerů
V prvním kroku je třeba vyhledat vhodné kontakty na potenciální obchodní partnery na místním trhu. V Kolumbii bohužel neexistuje bezplatná databáze tohoto typu. A pokud se tváří jako bezplatná, většinou zájemce o informaci přesměruje na placený portál. Jako nejlepší alternativa se jeví klasické vyhledávače a vyhledávání podle klíčových slov, avšak zde často narazíte na nedostatek informací – spoustu solidních firem nemá kvalitní webové stránky (nebo je nemá vůbec). Často se osvědčují jako dobré nástroje pro vyhledávaní i oslovení profesionální sociální sítě jako například LinkedIn. Je možné čerpat informace i z odkazů na konci tohoto doporučení.
V prvním kroku vám může zahraniční kancelář CzechTrade Bogota (ZK Bogota) pomoci s využitím svých placených databází, či za pomoci kontaktů z teritoria. K sestavení základního longlistu je potřeba HS kódy výrobků, které firma plánuje do Kolumbie dovážet. Dobré je zaslat také případné kontakty z místního trhu, které firma získala vlastní iniciativou na internetu, případně z veletrhů a podobných akcí.
- Výběr vhodných partnerů
Druhým krokem je výběr vhodných kandidátů z prvního seznamu. ZK Bogota doporučuje nezaměřovat se jen na velikost firmy a odbornost, ideálním partnerem v Latinské Americe bývají firmy střední, rodinné. Tyto firmy vás podpoří s největším nadšením. Stejně tak obor nemusí být stěžejní, jelikož tyto trhy jsou o osobních vazbách.
V této fázi dokáže ZK Bogota podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů, ale z oborového hlediska je třeba rozhodnutí na vaší straně. Své rozhodování také může podpořit prověřením omezeného počtu firem v placených databázích (informace, finanční výsledky, rizikovost apod.)
- Oslovení
Třetím krokem je vytipované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály emailem a následně opět telefonicky ověřit zájem o výrobek/službu. Tento krok vzhledem k současnému stavu v zemi je velmi složitý a je spíše otázkou náhody – každá firma má nyní řešen obchod jinak. Mnoho firem buď nefunguje vůbec, nebo v omezeném režimu home office a kontaktovat klíčové pracovníky je velice komplikované, v některých případech až nemožné. Zde je na místě zdůraznit, že anglicky tu mnohdy nemluví ani manažeři ve významných firmách. Proto je komunikace ve španělštině klíčová.
Zde vás ZK Bogota může podpořit individuálně dle situace, může se pokusit oslovit firmy či doporučit další postup. Pokud by oslovení nebylo za současné situace reálné či vhodné, tuto informaci vám předá, a než se situace uklidní může vás podpořit v následujícím bodu.
- Příprava materiálů
V průběhu celého procesu je vhodné, aby si česká firma připravila kvalitní materiály ve španělském jazyce (prezentace, reference, webové stránky apod.). Důležité je zaměřit se na dobrou španělštinu, ale i na stručnost a výstižnost informací. Při prvním e-mailu ZK Bogota nedoporučuje českým exportérům zasílat materiály delší než je jednu až dvě stránky. Zaměřte se na více grafiky a méně textu.
ZK Bogota vám může pomoci materiály přizpůsobit místním zvyklostem a stejně tak vás může propojit s překladateli či doporučit osoby na korekturu, aby byl text skutečně dobře připraven pro kolumbijský trh.
Odkazy:
- Veřejně přístupné informace a databáze:
- SECOP II – online platforma sloužící pro kontraktaci veškerých státních nákupů, obsahuje seznam aktuálních státních zakázek jakékoliv povahy
- DANE – kolumbijský statistický úřad. Na stránkách je možnost stažení statistik v jednotlivých kategoriích týkajících se mimo jiné průmyslu, zahraničního obchodu apod.
- DIAN – stránky Národního ředitelství daní a cel. Možnost vyhledání dovozních podmínek, cla, DPH, povinných certifikátů a registrací pro dovoz zboží do Kolumbie.
- Ministerstva, vládní organizace a asociace:
- Tisk
- Portafolio – přední deník přinášející ekonomické a obchodní informace a novinky. Vychází jak ve fyzické, tak digitální podobě. Bez registrace počet článků omezen na 7. Po registraci bez omezení.
- Semana – týdeník přinášející ekonomické analýzy a názory odborníků. Nabízí zdarma 7 článků. Ostatní placené.
- El tiempo – jedná se o další deník a seriózní zdroj informací. Noviny s největší cirkulací v rámci země. Elektronická verze je zdarma.
- El espectador – deník vycházející v tištěné a digitální podobě. Zdroj seriózních informací. Část obsahu zdarma, část v rámci prémiového předplatného.
- www.minhacienda.gov.co/webcenter/portal/Minhacienda
Národní agentura pro infrastrukturu: https://www.ani.gov.co
Národní kolumbijská obchodní asociace: http://www.andi.com.co
Agentura pro podporu investic: https://en.investinbogota.org
Kolumbijská bankovní asociace: https://www.asobancaria.com
Jednotka energetického plánování a těžby: https://www1.upme.gov.co
Tisk
- Portafolio – přední deník přinášející ekonomické a obchodní informace a novinky. Vychází jak ve fyzické, tak digitální podobě. Bez registrace počet článků omezen na 7. Po registraci bez omezení.
- Semana – týdeník přinášející ekonomické analýzy a názory odborníků. Nabízí zdarma 7 článků. Ostatní placené.
- El tiempo – jedná se o další deník a seriózní zdroj informací. Noviny s největší cirkulací v rámci země. Elektronická verze je zdarma.
- El espectador – deník vycházející v tištěné a digitální podobě. Zdroj seriózních informací. Část obsahu zdarma, část v rámci prémiového předplatného.
Aktuální informace o situaci v Kolumbii naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
Kolumbie je čtvrtou největší ekonomikou Latinské Ameriky. Kolumbie se navíc v roce 2018 stala 37. členem organizace OECD a v posledních letech začíná naplno využívat svůj potenciál, což se promítá v ekonomickém růstu a také v množství investičních projektů. V roce 2016 ukončila dlouholeté období násilných sporů s guerillou FARC.
Kolumbie je klíčovým partnerem Evropské unie v regionu Latinské Ameriky a největším obchodním partnerem z Andského společenství. Vzájemné vazby jsou silné a stabilní. Země má s EU uzavřenou dohodu o volném obchodu, která umožňuje snadný přístup výrobků na tamní trh, ochranu investic a v neposlední řadě také nediskriminaci českých firem ve veřejných zakázkách.
Obchodní bilance mezi Kolumbií a Českou republikou narůstá, avšak zdaleka nebylo dosaženo potenciálu, který by obchodní výměna mezi těmito ekonomikami mohla mít. Je tedy patrné, že existuje prostor pro rozvoj ekonomických a obchodních aktivit.
Ekonomiku Kolumbie, jako ostatně většiny latinskoamerických zemí, ovlivňuje její povrch a zakládá se především na bohaté zásobě přírodních zdrojů. Klíčovými komoditami pro kolumbijské hospodářství jsou ropa, uhlí, káva a další zemědělské produkty. Velký význam má rovněž textilní průmysl a služby, konkrétně telekomunikace a cestovní ruch.
Příležitosti pro české exportéry na kolumbijském trhu existují například v automobilovém průmyslu. Možnosti zde existují pro osobní a nákladní automobily, ale i součástky a komponenty. Velice významným je těžební a důlní průmysl, což vytváří poptávku po strojích a zařízeních pro vrtání, drcení, nakládaní a další procesy související s těžbou.
Příležitosti pro investice existují v oblasti infrastruktury, jejíž zlepšení patří mezi priority kolumbijské ekonomiky. Nadále je velice atraktivní oblast služeb a inovativních technologií, kupříkladu v oblasti IT či zdravotnictví.
Podrobné teritoriální informace o kolumbijské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Časové pásmo
GMT -5 hodin